Tíz év után

Történetük legnagyobb hozamvesztését könyvelhetik el az idén a magánnyugdíjpénztárak. Vagyonuk több mint 130 milliárd forinttal csökkent az első negyedévben. Mindehhez hozzátehető: Magyarországon a 45 évnél idősebb korosztály 38 százaléka veszélyeztetett helyzetben van: alig lesz nyugdíja, sőt a többséget ez még meglepetésként is fogja érni.

Hanthy Kinga
2008. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen tájékozatlan a nyugdíjrendszerről a magyar aktív korú lakosság a két évvel ezelőtt készült felmérés (a Medián, a Széchenyi István Szakkollégium és a Generali-Providencia Biztosító közös kutatása) szerint. Csak 44 százalékuk tudja például, hogy jelenleg 62 év az érvényes nyugdíjkorhatár, ennél jóval kevesebben azt, hogy mennyi nyugdíjjárulékot fizetnek utánuk munkaadóik, a magánnyugdíj-pénztári tagok közül pedig csak minden nyolcadik sejti, milyen mértékű ellátásra számíthat majd a társadalombiztosítástól. Bár a nyugdíj kiszámításának módja minden nyugdíj előtt állót nagyon érzékenyen érint, csak 39 százalék tudta elmondani, hogy szolgálati idejének melyik szakasza alapján fogják megállapítani nyugdíja mértékét. A hatvan évnél fiatalabb felnőtt népességnek még a fele sem (47 százalék) gondolkozott el azon, miből fog megélni nyugdíjas korában, és csupán egyharmada készül valóban az öregkorára. Sokan tehát igen kellemetlen meglepetésre számíthatnak. A sajtó által felkapott, a magánnyugdíjpénztárak idei óriási veszteségeiről tudósító hírek a féltájékozottsági állapotok közepette érthetően erős visszhangot keltettek a közvéleményben. Tipikus magyarországi helyzetkép.
Máig vitáznak a közgazdászok, hogy tíz esztendeje a Horn-kormány bölcsen és jó időben „üzemelte-e be” a második nyugdíjpillért, a magánpénztárakat.
A pályakezdők számára kötelezővé tett rendszerbe az akkori munkavállalók egyharmada lépett be. Ez az arány ma már háromnegyed, vagyis a négymillió járulékfizetőből csupán egymillióan számíthatnak majd tisztán állami nyugdíjra. Az állami nyugdíjkaszsza emiatt is folyamatosan veszteséges, hiszen a nyugdíjjárulékok bizonyos hányada (jelenleg 300 milliárd forint) a magánpénztárakhoz érkezik be, az állam bevétele ezért sem fedezi a kifizetéseket. A költségvetésnek tehát évente több mint 500 milliárd
forintot kell az adóbevételekből a nyugdíjkasszába tennie. A tíz évvel ezelőtt elkezdett nyugdíjreform kidolgozói számoltak ugyan a kötelező pénztárak forráselszívó erejével, a Pénzügyminisztériumban azonban úgy kalkuláltak, hogy 2003-ra megfordulhat a tendencia, és akár többlet is keletkezhet az állami nyugdíjalap egyenlegében. Úgy tűnik, nagyon rosszul számoltak. Amikor tehát a politikusok újra és újra azzal próbálnak szavazatokat szerezni, hogy ráígérnek a jelenlegi nyugdíjakra (ne feledjük, hárommillió nyugdíjas szavazó kegyeiért folyik a verseny), ezt a hiányt készülnek tovább növelni, pontosabban az adófizetőkkel megfizettetni.
A magánnyugdíjpénztárak renoméja eddig sem volt túl jó. Az eredmények elmaradtak a várttól, és a veszteségeikről érkezett hírek immár hárommillió magánpénztári tagot tölthetnek el ismét aggodalommal. Okkal féltik-e jövendő nyugdíjukat? Holtzer Péter közgazdász, a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal (NYIKA) elnöke, a mostanában sokat emlegetett, a témában elsőrendű szakértővé avanzsált Oriens tanácsadó cég Kilábalás programjának társszerzője úgy ítéli meg a Világgazdaság július 24-i számában, hogy a helyzet rossz ugyan, de azért nem tragikus. A tőkésített nyugdíjpilléreknek mindig vannak jobb és roszszabb periódusai. A tapasztalatok és a gazdasági ra-cionalitás alapján hosszú távon, tehát egy teljes nyugdíj-előtakarékosság negyvenéves ciklusában, de már valószínűleg 20–25 év után is jó eredményt hoz az
ésszerűen megosztott befektetési portfólió. Holtzer szerint nem elsősorban a magánnyugdíjpénztárak hibája a mostani rossz teljesítmény, mivel a világgazdaság és a tőkepiacok köztudottan nehéz időszakot élnek át, és ilyenkor kevés csodaszer létezik. Mindemellett folyik a hazai pénztárak átállása a kötelezővé tett (ezen belül választható) portfóliós rendszerre (a pénztári tagok a kockázatok ismeretében befektetési csomagot választhatnak), emiatt emelkedett a pénztári befektetések között a magasabb kockázatú kötvények súlya. A közgazdász úgy véli, az első tíz évben valóban sok jogos kritika érte a pénztárakat. A piaci viszonyokhoz képest alacsonyak a hozamaik, magasak a költségeik, és nem áttekinthető a működésük.
A mostani veszteséges működés miatt a szemrehányások sora egy további érvvel is gazdagodhat.
Lehetne-e csillapítani a pénztártagok aggodalmát? Immár nem kétséges, hogy nem hoztak felelős döntést, akik húsz évnél rövidebb időre léptek be a magánnyugdíjpénztárakba. A többiek, most már a többség jövője viszont azon is múlik, hogyan alakul a hazai nyugdíjpénztárak további működését meghatározó törvényi környezet. A magyar rendszer ugyanis nem volt sem átgondolva, sem tisztességesen előkészítve. Nem tisztázták a magánnyugdíjpénztárak tulajdon- és felelősségviszonyait, éveken keresztül magasak és szabályozatlanok voltak a pénztárak működési költségei. Nemzetközi környezetben rendszeridegen elem a nálunk működő önkormányzati forma is, tehát hogy a pénztáraknak maguk a tagok a tulajdonosai. A kis pénztáraknál ez a konstrukció még csak-csak működőképes, a nagyok esetében azonban csupán formalitás. A járulékfizetők többsége nem is tud arról, hogy beleszólhatna a pénztára befektetési politikájába. A pénztárak többsége mögött nagy bankok és biztosítótársaságok állnak, ezek kezelik a portfóliót. Mivel ennek a kapcsolatnak nincsen jogi alapja, a pénzkezelőknek nem kell felelősséget vállalniuk a hozamért.
A másik egyre égetőbb probléma, hogy még mindig nincsenek tisztázva a járadékfizetés, vagyis a magánpénztárakból érkező nyugdíjak kiszámításának szabályai. Magyarán: egy jövendő nyugdíjasnak fogalma sem lehet arról, mi alapján állapítják majd meg öregkori járandóságát. Mindössze annyi olvasható a hatályos törvényben, hogy „a járadékokban nem lehet a nemeket megkülönböztetni”. Ez pedig édeskevés.
Holtzer Péter rámutat, hogy a pénztárak jogi környezetének átalakításában jelentős lépések történtek az utóbbi időben: új portfóliószabályozás, jogszabályban rögzített költségplafonok, a pénztári díj központi beszedése (igaz, a rendszer másfél év után is csak akadozva működik). Talán megtörténik a majdani
járadékfizetések szabályainak hatályba léptetése is. Valamint van esély arra is, hogy az önkormányzati formát is felválthatja, illetve kiegészítheti egy megfelelőbb struktúra. „Ha mégis mind megtörténik, elmondhatjuk, hogy eltűnnek a hungarikumok, s az első tíz év leckéit megtanulván, minden adott lesz ahhoz, hogy valóban versenyképes eredmények szülessenek a továbbiakban. Nem feltétlenül kellett volna tíz évet várni, de örüljünk ennek is” – írja Holtzer.
Mindeközben a szakértők folyamatosan hangoztatják az öngondoskodás fontosságát. Hogy mennyit kellene félretennünk aktív életünk során nyugodt öregségünkre? A jelenlegi, havi átlagos három-négyezer forintos önkéntes nyugdíjpénztári befizetés édeskevés lesz majd a nyugdíj kiegészítésére is. Ennyi pénzből húsz év megtakarítás után is legfeljebb havi hét-nyolcezer forint származhat. Ahhoz, hogy több tízezer forintos, rendszeres havi kiegészítő járadékkal számolhassunk, legalább hét-tíz millió forintnyi megtakarítást kellene felhalmozni az aktív évek során. A felmérések szerint a 45 évnél idősebb korosztály 38 százaléka a nyugdíjazása után igen nehéz anyagi körülmények közé kerülhet, mivel nincs nagyobb megtakarítása, nem vesz részt az öngondoskodás formáiban, és valóban alacsony a jövedelme. Vagy jövedelme olyan mértékben származik a szürkegazdaságból, hogy a nyugdíja emiatt értékelhetetlen lesz. Kódolt társadalmi konfliktusról van tehát szó, mivel akiknek a legnagyobb szükségük lenne a hosszú távú megtakarításra, alacsony jövedelmük miatt nem tudnak felkészülni a nyugdíjas évekre.
A szakértők egyetértenek abban, hogy a magyar nyugdíjrendszer a rövid távú politikai döntések áldozata. A négyévenkénti ígéretáradat, amely nem vesz tudomást a gazdasági-társadalmi realitásokról – így például a demográfiai egyensúly megbomlásáról, az alacsony foglalkoztatottságról, illetve járulékfizetési hajlandóságról –, jelentősen rontja a rendszer stabilitását és fenntarthatóságát. Ennek fényében is érdemes és érdekes összevetni a nyugdíjakkal kapcsolatos legutóbbi Orbán–Gyurcsány-párbajt. Orbán Viktor kiszivárogtatott beszédében a nyugdíjak reálértéken tartásának tervéről beszélt, amire a kormányfő számokkal válaszolt: ha az utóbbi hat évben kizárólag csak az inflációval arányosan növelték volna a nyugdíjakat (ezt jelenti a reálértéken tartás), akkor a mai átlagos nyugdíj havi 58 ezer forint lenne 82 ezer helyett. Az MSZP-nek egyszer már bevált ez a stratégia. Valójában emiatt kell aggódni. A magánnyugdíj-pénztárak veszteségei felett érzett aggodalom csak ez után következzen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.