Univerzumok a kultúrforgatagban

Aligha van még egy hely az európai fesztiválpalettán, ahol az ember már első szuszra úgy beleszédül a puszta szemlélődésbe, mint a Szigeten. Aztán nekiveselkedik a napi koncertmenünek, és ha nem akar túl nagyot markolni, két dolgot tehet: vagy becsülettel átböngészi a programfüzetet, és önmaga megnyugtatására felállít valamiféle tervet, vagy lazábbra veszi a figurát, megkapaszkodik egy korsó sörben, és lesz, ami lesz, vakon fejest ugrik a multikultiba.

Klementisz Réka
2008. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármelyik taktikát is választja, aki a hét végére időzíti éves szigetelését, nagy baj nem érheti. A roma sátortól az utcazenészek és bohémek gyűjtőhelyének kijelölt vurstlizónán át a bluessátorig, vagy a kemény zenék szentélyének számító metálszínpadig szinte az összes kisebb helyszín önálló fesztiválként is megélne. A dzsessz-színpad és a világzenei helyszín hagyományosan biztos pont a kultúrkavalkádban, külön univerzumként működnek. Fejfájdítóan erős programjuk az idén is megérdemli, hogy kiemeljük.
Ma is elég elcsoszogni a vurstlizónán át a dzsesszisták színpadáig, s este hét körül elheverni a padlószőnyegen, aztán hajnalig akár fel sem állni; Oláh Kálmán kvartettje után Szalóki Ági búg el néhány örökzöld Karádyt, aztán Harcsa Veronika hangján szól majd a női mágia, Kaltenecker Zsolt új orgonatriójának pedig hajnalra már csak a ziccer marad: kerekre csiszolni a katarzist. A Kaltenecker Trió zenéje egyszerre világzene, dzsessz, pop, rock és new age, s a Bűvészetek Völgyében adott koncertjükből ítélve, amit most játszanak, mégis más. Csak egy szóval ragadható meg: virtuozitás. Borlai Gergő a doboknál szólónként eléget legalább háromezer kalóriát, Kaltenecker Oscar Peterson könnyedségével döngeti a basszust a billentyűkön; visz, sodor a zene, s közben az ember néha ismerős taktusba borzong bele. Kalteneckerék feldolgozták a Radiohead gyönyörű Pyramid Songját, a Depeche Mode és a Pink Floyd néhány számát.
A nagyszínpad előtt persze tömegek villáznak majd Sex Pistolsra; túlkoros punkoknak kötelező, mint a kamaszkori világfájdalom. Mindeközben a Sziget túlsó csücskében, a világzenei színpadon Both Miklós és a Barbaro két régi őstaggal, Tzortzoglou Georgiosszal és Nikola Parovval erősítve zúzza az etnorockot, utánuk ugyanezt, de balkáni ízek helyett arab, polinéz és indiai fűszerekből keverve Natacha Atlas folytatja, zárásként pedig a guineai Mory Kantéval lehet törzsi táncot imitálni mezítláb, a porban. Holnap a nagyszínpadon tízezrek tesztelhetik élőben, mire jutott új lemezén az R.E.M, ha épp nem a világzenei színpadra sodródnak portyázás közben; ott fél tíztől Goran Bregovicékkal lehet kiereszteni azt, ami a csövön kifér. Vasárnap a nagyszínpadot belakja az angolszász újhullám, a The Wombats, a Babyshambles, és a The Killers is kap másfél órát, hogy bebizonyítsa, van helye a brit pop-rock kaptafán. Lehet, hogy mégis jobban jár, aki a világzenei színpad mellett teszi le a voksát. Öttől Csík Jánosék Dresch Mihállyal, Lovasival és Ferenczyvel kiegészülve húzzák szívből, s jön még utánuk friss francia ska (N&SK), elpörgeti hagyományos szigetes kűrjét a Besh o Drom, s a program aztán egy élő reggae legendával, Lee „Scratch” Perryvel zár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.