A világ Chinvali után

2008. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyértelmű, hogy az Oroszország és Grúzia között fegyveres összetűzésekké fajult feszültségnek komoly, elsősorban politikai következményei lesznek. Ezek között egyebek mellett ott van Moszkva régióbeli pozícióinak erősödése, míg a másik oldalon az Oroszország és a Nyugat közötti kapcsolatok feszültebbé válása. Ezzel összhangban, s a vérszagot megérző orosz hadvezetés túlzó lépései, a megnövekedett önbizalom nyomán önkorlátozást nem ismerő kijelentések miatt erősödik a Kremlre nehezedő nyomás. Vitathatatlan ugyanis, hogy a nemzetközi jogi értelemben kétséges akcióba kényszerített Moszkva Grúzia belső részébe benyomulva túllépte a Nyugat tűréshatárát. Mert míg elismerték a dél-oszétiai beavatkozás jogosságát, a továbbiakat már agressziónak minősítették. Így Oroszország akkor jár a legjobban, ha minél előbb visszatér az augusztus 6. előtti állapotokhoz. A válság nem hozott újat a nemzetközi szervezetek működésében sem. Az ENSZ továbbra is képtelen a hatékony működésre, az Európai Unió közben ezúttal sem képes egységes álláspontot kialakítani, s az értékek és az érdekek között őrlődik.
Bár többen már egy új hidegháború rémképét festik fel, azt azért túlzás lenne állítani, hogy a Chinvali ostromával, majd az orosz egységek bevonulásával tetőző, egy-egy pillanatig kiterjedt regionális válsággal fenyegető konfliktus mérföldkő lenne a nemzetközi viszonyok alakulásában, látványosan megerősíti azonban az eddigi trendeket. Először is jelzi a változó erőviszonyokat, az új pólusok erősödését. Oroszország például most megmutatta, nemcsak visszatért a világpolitika nagyszínpadára, de immár az erő alkalmazásától sem riad vissza. Nem hagyja büntetlenül, ha érdekeit sértik, vagy megpróbálják megalázni. Sokakban idézi mindez a szovjet korszak birodalmi politizálását, ami az egykor alávetett térségekben, így Közép-Európában érthető is, azonban közelebb járunk a valósághoz, ha máshol, s elsősorban nem a múltban, hanem a 21. században keressük a mintát. Hiszen a Kreml e konfliktus során nem tett mást, mint fellapozta a nagy ellenlábas, George W. Bush amerikai érdekeket mindenáron és eszközzel megvédeni kész forgatókönyvét. Közben egyértelmű az is, hogy ez a válság sem elsősorban Dél-Oszétiáról, s még csak nem is Grúziáról szól. Sokkal inkább a nagyhatalmak, jelen esetben Washington és Moszkva között a befolyásért folyó harcról, a magára találó Oroszország bekerítéséről, amelynek kimondatlanul része az amerikai rakétavédelmi rendszer európai telepítése. Felerősödött ugyanis a világpolitikában a geopolitikai megközelítés, amit jól mutatnak a Közel-Kelettől a Közép-Keleten át a kaszpi térségig tartó tengely mentén zajló események, az afganisztáni „rendteremtéstől” Irak lerohanásán és az Iránra nehezedő nyomáson át a mostani kaukázusi válságig. Ezen a sakktáblán csak egy bábu Grúzia is, bár, mint ezt a jelenlegi konfliktus mutatja, nem sima gyalog. Elsősorban azért, mert az Oroszországot megkerülő energiaszállítási útvonalak nyomán felértékelődő térség stratégiailag fontos pontján fekszik.
E hatalmi viszonyokat befolyásoló következmények mellett azonban e konfliktus már most sok egyéb tanulsággal is szolgál. Ezek között talán az egyik legfontosabb, hogy a világpolitikában mindennapos normává vált a kettős beszéd. Egyszer az ellentétes érdekek, míg máskor a politikai korrektség akadályozzák, hogy nevén nevezzük a történteket. Így van ez most is, miután a média – főként a válság első napjaiban – fehéren-feketén jókra és rosszakra osztotta fel a szereplőket, s nem egyértelmű, hogy ki az agresszor és ki az áldozat. Az oszétokról, a konfliktus kisebbségi aspektusáról például e megközelítésben nagyon kevés szó esik még e kérdésre érzékeny körökben is, pedig Tbiliszi nagyjából arra készült, mint Románia 1918-ban. Ki kell ezért mondani, hogy bár Moszkva sosem ismerte el, de a sajátjaiként kezelte a jogilag Grúzia részét képező szakadár területeket. De arról is beszélni kell, hogy Tbiliszi mindent megtett annak érdekében, hogy az oszétok, abházok ne akarjanak a grúzokkal egy államban élni. Elsősorban azért, mert még a Szovjetunióban is több autonómiát élveztek, mint amit a független Grúzia valaha is kínált nekik. E hozzáállást kiválóan illusztrálta a déloszét fővárosnak, Chinvalinak a „tiszta mező” hadművelet (mily beszédes elnevezés!) keretében zajló ostroma, amely, bizony, háborús bűntett. Függetlenül attól, hogy a civil áldozatok száma másfél ezer vagy „csak” néhány száz. Mint ahogy az is egyértelmű – igaz, erről sok szó esik –, hogy az orosz válasz aránytalan, s Moszkva látványosan bünteti Tbiliszit. Grúzia tehát nemcsak áldozat, mint azt a világsajtó jelentős része sulykolja, hanem a válság első napjaiban tett lépései alapján agresszor is. A szenvedő fél szerepében tetszelgő grúz elnökről, Mihail Szaakasviliről pedig hangosan ki kell mondani, hogy döntésével saját népének ártott a legtöbbet. A grúzokat tehát nemcsak a vontatottan kivonuló orosz tankok miatt kell sajnálni, hanem azért is, mert rossz vezetői vannak. De Szaakasvilit nemcsak azért kellene leváltani, mert hibázott, hanem azért is, mert hadilábon áll a demokráciával. Persze, ez nem illik bele a geopolitikai érdekek mentén alakított képbe. Mert azért, s ezt sem illik elhallgatni, korántsem egy személyben Szaakasvili felelős a hibás, egyben a grúzok iránti szimpátiát nem növelő döntésért. Grúzia ugyanis csak bizonyos korlátok közt független, s az egykori szovjet bázisokra amerikai és izraeli katonai tanácsadók költöztek. Azt is látni kell, hogy Tbiliszi most ugyanúgy próbálta helyreállítani az ország területi integritását, mint 1994-ben vagy 1999-ben tette ezt a Kreml Csecsenföldön, míg Moszkva most hirtelen oly fontosnak tartja a népek önrendelkezését. Megmosolyogtató, de inkább tragikus az is, ahogy most a Nyugat a szuverenitás fontosságát hangoztatja. Ez idáig, Irak lerohanásakor, Szerbia feldarabolásakor, az úgynevezett színes forradalmak propagálásakor, vagy éppen az orosz politikai berendezkedés mai önmeghatározása kapcsán azt hallhattuk, hogy ez csupán a retrográd rezsimek érve, s a demokráciában – abból is mérceként az angolszász típusúban – az emberi jogok mindennél fontosabbak. Most azonban az érdekek alakulásától vezérelve mégiscsak az világlik ki a nyugati véleményformálók megszólalásaiból, hogy a szuverenitás mindenek felett áll.
Mikor arról beszélünk, hogy miként alakul a világ Chinvali után, akkor ne feledjük, hogy ennél fontosabb momentum volt Koszovó függetlenné válása, amely a Kaukázusban is erősen éreztette a hatását. Azon persze már meg sem lepődünk, hogy ennek kapcsán is kettős mércével mér a világ. A Moszkvát bírálók ugyanis nagyvonalúan elfelejtik, hogy az eddig a status quo mellett állást foglaló, ám most lépéskényszerbe hozott Kreml nem tesz mást a Kaukázusban, mint tett Amerika a Balkánon, amikor 1999-ben támadást indított Szerbia ellen. A koszovói forgatókönyv szinte lépésről lépésre nyomon követhető, s precedensként nemzetközi jogi szempontból is hivatkozási alapot szolgáltat Oroszország beavatkozásához. Más kérdés, hogy ezzel egy jogsértés vált normává, s egyik esetben sem arról van szó, ami látszik, hanem sokkal inkább kőkemény geopolitikai érdekekről. Ahogy azonban az Egyesült Államok utóbbi időben elkövetett jogsértései szép lassan a mindennapok részévé válnak, úgy ennek nyomán így vagyunk az erő alkalmazásával is. Gondolkodás nélkül nyúlt ehhez az eszközhöz most Grúzia és Oroszország is. S aztán ennek igazolására jön a látványpolitizálás, a fegyverek még el sem hallgatnak, s máris megszólal a kommunikációs térben a nehéztüzérség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.