Hamarosan nagy harc alakulhat ki az öt, még állami tulajdonban lévő regionális vízközműért, ugyanis egyre inkább úgy tűnik, hogy az állam szabadulni igyekszik a társaságoktól. Úgy tudjuk, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél (MNV) már zajlik az öt társaság összevonásának előkészítése, ám a folyamat előtt semmiféle egyeztetés nem történt a legfőbb érintettekkel, az önkormányzatokkal. Emellett a Dunántúli Regionális Vízközmű legutóbbi közgyűlésén a vezérigazgató cseréjére is sor került, bár a másik négy vízellátó esetében nem történt hasonló. Az egyik forgatókönyv szerint az a 305 önkormányzat részesedhetne ingyen a vízművekből, amelyek Esztergom kezdeményezésére álltak össze. Esztergom azt közölte, az MNV nem utasította el indítványukat, ám nem is támogatta azt, végül a kormányzat asztalára utalták át a kérdést. Másik esetben privatizációs pályázaton értékesíthetik az öt vállalatot, amelyen nem kérdéses, hogy az önkormányzatok jókora lépéshátrányból indulnának a hazánkban is jelenlévő multinacionális vízszolgáltatókkal szemben. A harmadik lehetőség, hogy az új tulajdonosi program keretében válnak meg a vízművek legalább egy részétől, amelynek így jelentős szelete ugyancsak szakmai befektetőhöz kerülne. Száraz Gábor, az MNV szóvivője szerint utóbbiról egyelőre nincs szó, mivel a közművek bonyolult szerkezetük miatt még nem kerültek be a programba.
– A privatizáció egyben forráskivonást is jelentene – véli Ányos József, a Magyar Vízközműszövetség elnöke. Mint fogalmazott, ezzel az állam saját tőkéjét értékesítené, ám az így szerzett bevételt aligha forgatná vissza a vízműágazatba. Megjegyezte, sokkal tisztább helyzetet eredményezne a közösségi, vagyis önkormányzati tulajdonlás. Úgy véli, az államnak egyszerűen ki kellene szállnia a vízszolgáltatásból, mivel erre csak az önkormányzatoknak van jogszabályi kötelezettségük. – Nem lehet azt mondani, hogy az önkormányzati vagy a multinacionális tulajdonlás egyértelműen rossz vagy jó lenne – fejtette ki Ányos József. Hozzátette, a kérdés az, hogy a fogyasztó vagy a befektető érdekeit tartjuk-e szem előtt. – Ugyanis a fogyasztók érdeke a jó minőségű, de megfizethető vízellátás, miközben a befektetők a profitot tartják szem előtt. Így utóbbi maximalizálása esetleg gyengébb minőséget vagy a díjak emelkedését eredményezné – hangsúlyozta.
Úgy tűnik, mást akar a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium is, amely a vízközműtörvény elfogadása előtt nem privatizálna. Az új jogszabály azonban egyelőre nem jelent meg szakmai körökben, így kérdéses, mikor kerülhet a parlament elé. Egyes vélemények szerint az Országgyűlés csak akkor szavazhat majd a törvényről, ha a kormánypárt megítélése pozitív irányba változik, mivel az új szabályozás áttételesen sok helyen megemelné a vízdíjat, abba ugyanis – a jelenlegi helyzettel ellentétben – a jövőben kötelező lenne beépíteni az amortizáció költségét.
Szoboszlai és Kerkez bosszút állhat: személyes ügy nekik a Liverpool rangadója
