Hatósugár

2008. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rozsnyótól délre, ahol kiszélesedik a Sajó völgye, és a keleti hegyvonulat még jóval Pelsőc előtt patkószerűen behajlik, erdő és mező találkozásánál rejtőzik Gombaszög, az Andrássy grófok régi tanyája. Itt ütöttek tábort 1928. augusztus 3-án a csehszlovákiai magyar regöscserkész-mozgalom Csallóköz, Mátyusföld, Ipolyvidék, Gömör és Tiszahát nevű osztagai, hogy végül augusztus derekán – nyolcvan évvel ezelőtt –, a népi mozgalom önállósodását jelképezve, a cserkészliliom helyett a sarlót tegyék fel zászlaikra.
A Sarló a városi cserkészetből fejlődött ki, és gyökereit a prágai magyar főiskolások Szent György Köréből eredeztethetjük. A Kolozsvári testvéreknek a prágai vár, a Hradzsin udvarán álló sárkányölő Szent György-szobra szinte történelmi szimbólummá vált a magyar kisebbségi fiatalok számára, akik a húszas években iratkoztak be a prágai egyetemi karokra. Az a küldetéstudat hatotta át őket, hogy a Csehszlovákiába szakadt nemzettest értelmiségi vezetőivé válva megőrizzék anyanyelvi kultúrájukat és teljesítsék a kisebbségi magyarsággal szembeni kötelezettségüket. Úgy vélték, hogy kinőve a városi cserkészet szűk kereteiből a leginkább magára hagyott, ugyanakkor a legszámottevőbb társadalmi osztályért, a parasztságért kell tenniök. Ilyen célkitűzésekkel alakult meg a Szent György Kör falubarát mozgalma, és amikor már kiterebélyesedett, elérkezettnek látták az időt arra, hogy a szlovenszkói és ruszinszkói magyar középiskolás cserkészet bevonásával 1926 nyarán Liptószentiván felett csapattábort szervezzenek. Innen indult el az országos mozgalom a rendszeres falulátogatások, vándorlások, a parasztság megismerése céljával. Liptószentiván után úgynevezett regösvándorlásokat szerveztek. Egy-egy őrs faluról falura gyalogolt, hogy népszokásokat, mondásokat, dalokat, meséket gyűjtsön, illetve az ott látható jellegzetes néprajzi tárgyakat lerajzolja. A néprajzi gyűjtéshez adott ösztönzést, hogy a kiírt pályamunkákat Magyarországon a kor két legjelentősebb etnográfusa: Györffy István és Solymossy Sándor bírálta el.
A cserkészből regössé, majd falukutatóvá fejlődő mozgalom poétája, Győry Dezső az Újarcú magyarok című verskötetével történetileg is megalapozta a fiatal szlovenszkói magyar értelmiség útját. A magyar kisebbség küldetéstudatát megfogalmazva híres Kisebbségi géniuszában Győry világgá kiáltotta: „Ezt a népet szétdarabolták, de a részek új életet kezdtek. Új mentalitásuk gazdagító erő. A próbát kiálljátok: legyetek emberek, az én embereim: szeressétek az elnyomottakat, tegyetek úgy, ahogy akarjátok, hogy veletek tegyenek. Legyetek ti minden lelki és testi kifosztás legerősebb ellenségei. Ti legyetek a… legszebb humanitás, a leglehetőbb szabadság, legtöbb jog, legbátrabb becsület. S hogy ti ilyen kisebbségi lélekre tesztek szert, ezt a lelket plántáljátok át az egész magyarságba. Ti Szlovenszkón, Erdélyben vagy a Vajdaságban – az összmagyarság Európában: egyformán kisebbség vagytok. Új élet kell a magyarságnak. Nagy magyar reneszánsz. Akkor megválthatjátok a világot. Új Messiást adhattok a világnak: a földi élet Messiását. A jövő Messiását. Ezt jelenti a kisebbségi géniusz.”
Ady, Móricz, Szabó kultusza vezérelte a csehszlovákiai magyar fiatalokat falujárásaikban. Ahogy a mozgalom vezetőjének, a Temesváron született és később végleg erdélyivé lett Balogh Edgárnak az önéletrajzában olvashatjuk: „Ady Endre magyar próféciáit, Móricz Zsigmond művészi parasztidézését és Szabó Dezső mozgósító szenvedélyét kötöttük egybe.” Móricz Gyalogolni jó! című – azóta oly sokat idézett – írása, valamint Győry Kisebbségi géniusza is A Mi Lapunk című losonci diákújságban jelent meg, amely apám ottani nyomdájában készült, és amelynek a magyarországi írók éppúgy elküldték írásaikat, mint az erdélyi irodalom képviselői vagy a felvidéki magyar írók. Szinte magyar jelkép, hogy a Sarló lapjának szerkesztője, Scherer Lajos tanár, aki a mai Szerbiához tartozó Óverbászon született, Pozsonyban érettségizett, Kolozsvárott végezte el az egyetemet, és Losoncon élte le tartalmas életét, mígnem 1945-ben mindenéből kifosztva, 71 évesen – a benesi dekrétumok következtében – azonnali hatállyal áttelepítették Magyarországra.
Fordulatot jelentett az 1928-as esztendő a regöscserkész-mozgalom életében. Balogh Edgárék részvétele a budapesti Ezer magyar diák Ady-estjén 1928 tavaszán és általában: tájékozódásuk az egyetemes új magyar nemzedék társadalmi és eszmei világában, valamint az a felismerés, hogy elérkezett az ideje elszakadni a szűkebb pátriában a kaszinók, a magyar konzervatív körök gyámkodásától, önállósította a mozgalmat. Így bontott zászlót a Sarló 1928 augusztusában. Innen, a gombaszögi táborból indult el az a mozgalom, amely a romantikus népi indíttatástól eljutott a korszerű társadalomtudományig és radikális politikai program megfogalmazásáig. A Sarló röpirata, a Vetés már 1929-ben beszámolhatott a kisebbségi kérdéssel foglalkozó jogi, a népegészségügyet tárgyaló orvosi, a néprajzot ápoló bölcsészeti és az iskolareformokat tanulmányozó pedagógiai szakkörök munkásságáról. Növelte a sarlósok tekintélyét, hogy 1930-ban Balogh Edgárt, Boross Zoltánt és Terebessy Jánost a csehszlovák államelnök, Tomas G. Masaryk fogadta a prágai Hradzsinban. Az államférfi még abban az évben – jelentős öszszeggel támogatva a sarlósok szociográfiai kutatásait – bejelentette a Csehszlovákiai Magyar Tudományos, Irodalmi és Művészeti Társaság megalapítását. Egymillió koronát adományozott erre a célra.
A világgazdasági válság talaján kiéleződő politikai és eszmei harcok azonban egyre jobban radikalizálták a sarlósokat, akiknek jelentős része – élén Balogh Edgárral – úgy érezte: ha nem akarnak végleg elszigetelődni, nincs más lehetőségük, mint csatlakozni a munkásmozgalomhoz. Így jut el a Sarló vezérkarának többsége a falubarátságtól, a kisebbségi jogvédelemtől a szocializmusig. Ennek az útnak a helyességét látszott igazolni 1931 pünkösdjén a Nemeskosúton a magyar földmunkásifjakra eldördült csendőrsortűz is. Ezek után már nem hatott meglepetésszerűen 1931. szeptember végén, a Sarló pozsonyi kongresszusán Horváth Ferenc elnöki megnyilatkozása, hogy „a magyar nyelvterület feszült dermedtségében akadt egy fiatal értelmiségiekből álló csoport, amely küzdelmeiből kiemelkedve eljutott a népi mozgalmakig”.
Ezekben az években – ahogy Sándor László jubileumi kötetében (A Sarló hatósugarában) megállapítja – „szinte az egész Duna völgye a Sarló hatósugarába került”. Területileg kiterjedt Csehszlovákián kívül Magyarországra, Romániára, Jugoszláviára. Fél évtizedes fennállása idején mint a nemzeti kisebbségeket emberformálásra, önismeretre, történelmi tudatra nevelő, valamint a Duna-medence magyar–szláv–román népei közti együttélés és együttműködés programját hirdető hagyomány gyarapította e régió népeinek szellemi kincsestárát.
Azonban szinte jelképszerű, hogy míg a Sarló mozgalom ifjú vezetőjét 1930-ban a prágai várban Csehszlovákia államelnöke, Masaryk még fogadta, addig az Erdélybe visszatért Balogh Edgárt a román rezsim évekre bebörtönözte.
A Sarló mozgalom születésének 80. évfordulóján mégis azt kell hangsúlyoznunk, hogy annak egyik legfontosabb programvállalásán, a közép- és délkelet-európai kis népek békés és testvéri együttműködésén kívül ma sincs más demokratikus és humanista alternatíva a Duna-medencében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.