Nem adnák könnyen a vezetői engedélyt

Nehezítené a fiatalok jogosítványszerzését Kondorosi Ferenc kormánybiztos. A forgalmi vizsgát pszichológiai alkalmassághoz kötné, emelné a kötelező óraszámot és az alsó korhatárt, illetve 30 ezer kilométerig a friss jogosítványos fiatalok csak felnőttkísérettel vezethetnének. A lapunknak nyilatkozó oktató szerint a javaslatok finoman szólva is életszerűtlenek.

Berta Hajnal
2008. 09. 01. 19:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több európai országban is az a gyakorlat, hogy megnehezítik, azaz többlépcsőssé teszik a 18 és 25 év közöttiek jogosítványszerzését, és az előírások differenciálása a hazai gyakorlatban is célszerű lenne – mondta lapunknak Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos. A politikus kevesli a ma kötelező harmincórás vezetési gyakorlatot a forgalmi vizsga előtt, és túl korainak tartja, hogy 17 évesen már egyedül autózhatnak a fiatalok. Arra azonban nem tudott konkrét választ adni, hogyan ellenőriznék a kezdeményezésére harmincezer kilométerig felnőtt felügyeletéhez kötött vezetést. A jövőben a technika is segítheti a rendőrök munkáját – mondta a kormánybiztos. Kifejtette, hogy a Közlekedéstudományi Intézetben egyfajta „tachográfként” is működő kártya kifejlesztésével is foglalkoznak, amelyben egy csip rögzítené a sofőr menetidejét, a napi megtett kilométert.
Ahogy azt egy közlekedésbiztonsági szakértőtől megtudtuk, a csip valójában a több-, akár 5-6 lépcsőssé váló jogosítványszerzésben játszhatna fontos szerepet, igazolva például, hogy a sofőrjelölt levezette a teljes jogú dokumentum megszerzéséhez előírt kilométermenynyiséget, és részt vett az időszakos vizsgákon. A statisztikák szerint a friss vezetői engedéllyel rendelkezők a második évtől okozzák a legtöbb balesetet. Az is tény, hogy a tavalyi szerencsétlenségek negyedét, csaknem 3700-at okoztak 24 évesnél fiatalabb sofőrök, ennek feléért pedig 20 év alattiak felelősek.
Fejszés Zoltán, egy tizenhárom éve működő autósiskola vezetője kérdésünkre íróasztal mellett kiötlött, enyhén szólva életszerűtlen ötleteknek nevezte a módosításokat. Szerinte inkább egyén- és nem korfüggő, hogy mennyire érettek, felelősségteljesek a kezdő vezetők. Ugyanígy feleslegesnek nevezte a harmincórás kötelező oktatást, hiszen van, akinek tíz óra is elegendő, másnak ötven is kevés. Az oktató kivitelezhetetlennek tartja a kísérettel való vezetést, és nevetségesnek a korhatár felemelését személykocsinál, miközben 14 évesen már motorozhatnak a kamaszok, ami hasonlóan veszélyes.
A pályaalkalmassági pszichológiai tesztet jelenleg az ötödik sikertelen vizsga után kell elvégezni, de az oktató tapasztalatai szerint ezek eredménye általában az, hogy csupán a rutin hiányzik az illetőnél. Arra viszont senkit nem kényszeríthetnek, hogy vegyen még pluszórákat, mindenki a lehető leggyorsabban szeretne jogosítványhoz jutni. Ez pedig köztudottan sok iskolánál néhány tízezer forint csúszópénz segítségével megoldható. Kondorosi Ferenc kérdésünkre az iskolák, vizsgabiztosok ellenőrzésére is ígéretet tett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.