Elkészült az Északi összekötő vasúti híd

Három hónap szünet után a hét végén ismét megindult a vonatforgalom az északi összekötő vasúti hídon. A rekonstrukciós munkák ugyanakkor még nem fejeződtek be, a gyalogosok és kerékpárosok várhatóan a jövő év elején kelhetnek át újra az Újpestet Óbudával összekötő építményen.

Bodacz Péter
2008. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szünetelt a vasúti közlekedés az elmúlt három hónapban a rekonstrukciós munkák miatt a fővárosi Északi összekötő vasúti hídon, és az átkelőt a gyalogosok, illetve a kerékpárosok sem használhatták. A június 21-én életbe lépett és a hét végén feloldott kilencvennapos vágányzár alatt a Hídépítő Zrt. és a Közgép Zrt. alkotta Északi Híd 2005 Konzorcium munkatársai lényegében kicserélték a hidat: a II. világháború utáni, ideiglenesnek – mindössze két évre – tervezett 700 méteres acélszerkezet helyére új hídelemek kerültek. A vasúti szerelvények továbbra is egy sínpáron közeledhetnek, csakhogy a korábbi húsz kilométeres óránkénti sebesség helyett akár nyolcvannal is mehetnek majd. Megmarad a gyalogos- és kerékpárút is, igaz, az északi – utóbbiak részére szánt – járda csak 2009 elejére készül el.
Mint arról Rapkay Kálmán, a Hídépítő Zrt. Duna-hidak igazgatója korábban lapunknak beszámolt, a híd felújítása csak szűk három hónapot vett igénybe, a munkálatok már közel egy évvel ezelőtt megkezdődtek. 2007 őszétől kétszáz munkás dolgozott az új elemek összeszerelésén, amiket Csepelről úsztattak fel a helyszínre. A szakember kitért arra is, hogy a híd terveinek áttanulmányozása után is kijutott a meglepetésekből, mivel ezeken nem voltak feltüntetve a világháború és a hidegháborús fenyegetettség miatt a pillérekben kialakított robbantóüregek. Ezek komoly műszaki gondot nem okoztak ugyan, de a kilencvennapos határidő tartása érdekében különleges technológiát kellett alkalmazni. A fő kihívást az acélszerkezet ki- és beemelése jelentette: a megfelelő alátámasztás után a régi, közel százméteres egységeket kettévágták, majd két úszódaru emelte az elemeket a Duna vizén várakozó hajóra. Ezt követően az új, ötszáz tonnás, százméteres egység beemelése következett. A rekonstrukció okán a híd képe is megváltozott, a korábbi, rácsos acélszerkezetet a régire csak részben emlékeztető, hegesztett szerkezet váltotta fel. Lényegi különbség, hogy – Rapkay tájékoztatása szerint – ezzel nem hét kétnyílású híd kapcsolja össze a két partot, hanem egy 700 méteres egység.
A főhíd rekonstrukciója mellett megújult a Váci út feletti 35 méteres acél, s a 9 méteres vasbeton teknőhíd, valamint a 185 méter hosszú öbölági rácsos acélhíd is. – Az új szerkezet komfortosabb és csendesebb átkelést tesz lehetővé, mivel a sínek nem talpfákon, hanem egy tömör, hézag nélküli felületen futnak végig. A hídon áthaladó nagyfeszültségű villanyvezeték és a gázcső is megújult, ezek a járda alatt kaptak helyet – részletezte a fejlesztéseket a szakember, hozzátéve: a több mint ötven évvel ezelőtti ideiglenes helyreállítás példáján is jól látszik, hogy a hídépítők munkája időtálló.
Bár az M0-s északi hídját hamarosan birtokukba vehetik az autósok, várhatóan mégsem mérséklődni, hanem fokozódni fog a budapesti közlekedési káosz, mivel a Szabadság híd rekonstrukciója legalább májusig csúszik, a Margit híd felújítása pedig minden valószínűség szerint januárban kezdődik. Ez azt jelenti, hogy csak az Erzsébet hídon és a Lánchíd kétszer egy sávján lehet majd közlekedni a belvárosi Pest és Buda között. A történetet csak színesíti, ám megoldás mégsem látszik kibontakozni Demszky Gábor főpolgármester Tóth Gábor budapesti rendőrfőkapitánynak írt levele nyomán sem, amiben – a Népszabadság információi szerint – a városvezető azt írta, „a Szabadság híd átadása előtt nem kezdődhetnek olyan munkálatok a Margit hídon, amelyek a közúti forgalom korlátozásával járnak”. A Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája ezzel szemben azt közölte, hogy Demszky az idézett levélben másképp fogalmazott, azt írta, hogy „a Margit híd hamarosan kezdődő felújítása során ebben az évben nem kerül sor olyan munkálatokra, amelyek a közúti forgalom korlátozásával járnak”. A Margit híd 12 milliárd forintos rekonstrukciója – mint arról korábban beszámoltunk – várhatóan két évet fog igénybe venni, ezalatt pedig csak a villamos-, a gyalogos- és kerékpáros-forgalom számára lesz használható az átkelő.

Figyelni kell a menetrendet. Bár ismét járnak vonatok az Északi összekötő vasúti hídon, a Budapest és Esztergom között közlekedő utasoknak továbbra is érdemes tájékozódniuk a menetrendet illetően, a még tartó rekonstrukciós munkák miatt ugyanis korlátozásokra kell felkészülni. Mint arra a MÁV-Start közleményében figyelmeztet, október 21-ig, valamint november 7-től 9-ig, hétköznapokon a késő esti órákban és hétvégéken az átkelőt megint lezárják: a 22.20-kor és a 23.20-kor induló vonatok a Nyugati pályaudvar helyett a Margit hídtól indulnak, ezek a szerelvények a Margit híd és Kaszásdűlő között a HÉV vonalán közlekednek. Az Esztergomból 22.09-kor érkező vonat szintén a HÉV vonalán halad, a Nyugati pályaudvar helyett a Margit hídnál lesz a végállomása. Ezek a vonatok a megváltozott útirány miatt a Nyugati pályaudvar, Rákosrendező, Budapest–Angyalföld, Újpest és Aquincum állomásokat és megállóhelyeket nem érintik.
Az utasok a MÁV-Start internetes oldalán (www.mav-start.hu) valamint a MÁV Direktnél, a
06-40/49-4949-es telefonszámon érdeklődhetnek a pontos menetrendről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.