Már nem vonzó az anyaország

Lényegesen csökkent az anyaország vonzereje az erdélyi magyar fiatalok körében: miközben hét évvel ezelőtt még 74 százalékuk kívánt munkát vállalni Magyarországon, arányuk mára a felére csökkent. A romániai magyar fiatalok többségét nem érdekli a politika.

2008. 11. 23. 19:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szívesebben vállalnának munkát a romániai magyar fiatalok Ausztriában vagy Németországban, mint Magyarországon – derül ki a kolozsvári Kisebbségkutató Intézet által bemutatott, a Román Ifjúsági Hatóság megrendelésére készült közvélemény-kutatásból. A nemrég bemutatott felmérés 1200 fős mintán, Erdély 16 megyéjében, 18 és 35 év közötti személyek megkérdezésével készült oly módon, hogy adatait összevetették két korábbi, idén nyáron a teljes romániai ifjúság, valamint 2001-ben a Kárpát-medencei magyar fiatalok körében végzett kutatás eredményeivel. A mostani adatfelvétel legszembetűnőbb következtetése, hogy miközben hét évvel ezelőtt a romániai magyar fiatalok 74 százalékának állt szándékában magyarországi munkahelyet keresni, arányuk mára 38 százalékra csökkent. Noha a kutatás szakértői ennek okait nem firtatták, mindebben nyilvánvalóan közrejátszik a magyar gazdaságnak a 2002-ben hatalomra került baloldal kormányzása idején tapasztalható hanyatlása. Másrészt egy tavaly készült szociológiai tanulmány is rávilágított, hogy a Kárpát-medencében élő határon túli magyarok közül csak nagyon kevesen tekintik kimondottan Magyarországot hazájuknak.
A fiatalok társadalmi helyzetét és elvárásait elemző kutatás rámutat: a 18 és 35 év közötti magyar nemzedék a romániai átlagnál sokkal többször járt külföldön turistaként, diákként vagy munkásként. Az elmúlt években új középosztály alakult ki a romániai magyar fiatalok körében: 92 százalékuk rendelkezik mobiltelefonnal, számítógéppel (63 százalék), személygépkocsival (35 százalék), 43 százalékuk pedig saját lakással, ezért anyagi helyzetük jobb az országos átlagnál. Kiss Tamás kolozsvári szociológus, projektvezető szerint a fogyasztás látványos megugrására vall, hogy 2001 óta több mint hatvan százalékkal nőtt a mobiltelefon-, 55 százalékkal a számítógép-, 28 százalékkal pedig az autótulajdonosok aránya. Egyre többen beszélnek angolul a fiatalok közül, optimistábbak és toleránsabbak többségi társaiknál. A magyarok az átlaghoz képest sokkal magasabb arányban kiábrándultak a helyi és központi politikából, és a megkérdezettek mindössze egyharmada vallja, hogy létezik legalább egy párt, amely az ő érdekeit képviseli. A 18 és 35 év közöttiek csak 38 százaléka nyilatkozta, hogy elmegy voksolni: a biztos szavazók 66 százaléka a Romániai Magyar Demokrata Szövetségre, 12 százalék a Magyar Polgári Pártra, a többiek pedig román alakulatokra adnák a voksukat. Legégetőbb problémaként a perspektíva hiányát, a szociális egyenlőtlenséget nevezték meg, miközben például az autonómiát vagy az emberi jogokat lényegesen kevesebben tekintik prioritásnak. Érdekes következtetése a felmérésnek, hogy az erdélyi magyar ifjúság konzervatívabb az átlagnál: 67 százalékuk szerint a családban kimondottan a nő feladata a főzés és a takarítás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.