Messiaen lényege

2008. 12. 25. 8:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Olivier Messiaen a negyvenes években koncertezett és tanított is a budapesti Zeneakadémián, sok nyomot nem hagyott maga után. Pontosabban nagyon is sokat, csak ezt még nem sikerült tudatosítani a szakmában sem, nemhogy a közönségben. Messiaen – annak ellenére, hogy nem tartozott egyik nagy iskolához sem, és maga sem teremtett ilyet – alapvetően határozta meg a huszadik század második felének zeneszerzői csapásvonalait. Hogy csak két neves magyar tanítványát említsük: nála tanult Kurtág György és Vidovszky László, ahogy Boulez és Stockhausen is. És bár a zeneszerzésórákon időről időre előkerülnek a művei, hiszen lehetetlen úgy beszélni a modern kompozíciós technikákról, hogy ne ütközzünk a megoldásaiba, a magyar előadó-művészet teljesen kifelejtette a repertoárjából.
Itthon talán csak az orgonisták hálásak neki, részben nyilván azért, mert a kortárs szerzők kevesebbet komponáltak a hangszerek királynőjére, Messiaen pedig mindent tudott az orgonáról, hiszen hat évtizeden át koptatta a párizsi Szentháromság-templom orgonapadját. Ez a lemaradásunk nemcsak azért kellemetlen, mert manapság már minden valamirevaló nyugati zenekar rendszeresen játssza a nagy francia zeneszerző műveit, hanem azért is, mert a Magyarországon végző zenekari zenészek csak nehezen tudják pótolni magánúton ezt a hiányosságukat, noha nagy eséllyel kaphatnak Messiaen-szólamanyagot a próbajátékon. Éppen ezt orvoslandó, az UMZE közreműködésével a Zeneakadémia zenekara tanulta most be a Turangalilát, a Messiaen főműveként emlegetett, tíztételes, szimfóniának nevezett zongoraversenyt, amelyet hazánkban eddig egyszer hallhattunk – miközben szerte a világban legalább öt-hatezer alkalommal szólalt meg – egy francia vendégegyüttestől. Nagy kérdés persze, hogy az egyszer bemutatott „magyar” Turangalilával vajon mennyit változik Messiaen népszerűsége a zeneórákon, mert hosszú távon ez lenne a nyitja a koncertéletnek is.
Nehéz egy olyan koncertről beszélni, amely szavaknál is beszédesebb volt. A Turangalilát a Ránki–
Klukon házaspár által előadott, kétzongorás Ámen-látomások előzték meg. Alighanem a zongorairodalom mind az egyéni technika, mind az együtt játék szempontjából egyik legnehezebb műve ez, amely túl a hangok megszólaltatásán, az előadói kifejezőerőt is próbára teszi. Nem vált hátrányára, hogy a két művész a magánéletben házaspár, alighanem egymás apró rezdüléseinek alapos ismerete teszi csak igazán helyére a rendkívül nehéz meneteket, nem véletlen, hogy Messiaen is későbbi feleségének, Yvonne Loroidnak és magának írta a művet, s ők ketten szólaltatták meg Budapesten a magyarországi bemutatón. Bár a hét Ámen-látomást hallgatóként sem könnyű megemészteni, Ránkiéknak köszönhetően nagyon könnyen megérezhető volt belőle Messiaen zenei nyelvének lényege, a ritmikai játék, a sajátos hangzatok, a madárcsicsergés, a képszerűség, s így a jó nyolcvanpercnyi Turangalilát már ismerősként üdvözölhettük. Bár a csaknem másfél órás színpadi jelenlét megviselhetné a zenészeket, most inkább egyre lelkesebbnek tűntek, és magukkal sodorták a közönséget is. A kamaraállások kifejezetten éteriek és áttetszők voltak, a ritmikus szakaszok tüzesek, a tuttik elsöprő erejűek, így még az a pár pillanat is feledhetővé vált, amikor némi kisiskolásság érződött a játékukból. A francia szólisták is sokat jelentettek: Jean-Efflam Bavouzet nemcsak kiváló zongorista, hanem érzékeny kamarapartner, Bruno Perrault pedig a süvöltő hangú, szintetizátorszerű ondes martenot-t is sokszínűnek mutatta be.
(Messiaen 100. MűPa, Bartók Béla Hangversenyterem, december 10. 19.30)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.