Lewis Hamilton hatalmas pofont kapott – mi lesz így az újabb vb-álmokkal?

Lewis Hamilton és a Ferrari házassága egyelőre tele van csalódással. A felek nem értik meg egymást, Hamilton ennek hangot is adott a Forma–1-es Magyar Nagydíj után. A hétszeres világbajnok körül hatalmas volt az érdeklődés, amikor 2024-ben igent mondott az olasz istálló bűvös ajánlatára, de már akkor tudhatta, ez nem lesz egyszerű menet. A valóság azonban arcul csapta Lewis Hamiltont, akinek a nyári szünet jobbkor nem is jöhetne.

2025. 08. 06. 5:47
Lewis Hamilton nyolcszor nyert már a Hungaroringen, de 2025-ben messze elmaradt a várakozásoktól
Lewis Hamilton nyolcszor nyert már a Hungaroringen, de 2025-ben messze elmaradt a várakozásoktól Fotó: Csudai Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túlzás lenne azt mondani, hogy Lewis Hamilton első fél éve a sikerekről szólt a Ferrariban. A hétszeres világbajnok továbbra is szenved az olasz istállónál, ennek pedig a legutóbbi hétvégén, a Magyar Nagydíjon hangot is adott. A brit versenyző kifakadása után pedig felvetődik a kérdés: amilyen képet felépített magáról a Mercedesnél, azt a Ferrarinál pár hónap alatt lerombolja-e? Ugyanakkor Hamilton mentalitását ismerve példátlan lenne, ha nem töltené ki a 2026-os idény végéig szóló kontraktusát a Ferrarinál, főleg annak függvényében, hogy 2026-ban új szabályok jönnek.

Lewis Hamilton mindössze a 12. helyen zárt a Hungaroringen
Lewis Hamilton mindössze a 12. helyen zárt a Hungaroringen  Fotó: Csudai Sándor

Lewis Hamilton mindenkit sokkolt a nyilatkozatával

Én vagyok a gond. Minden egyes alkalommal. Hasznavehetetlen vagyok, teljességgel hasznavehetetlen vagyok. Nem a csapattal van a probléma, láthatjuk, hogy a másik autó pole-pozíciót szerzett. Szóval valószínűleg versenyzőt kellene cserélni

 – hangzott el az ikonikus nyilatkozat Hamiltontól a szombati időmérő után, miután csak a 12. helyen zárt. A brit vasárnap sem tudott javítani, majd az újságíróknak nem kezdett el magyarázkodni, hanem megerősítette az egy nappal korábban mondottakat. 

Hamilton nyilatkozatához hozzájárulhatott az is, hogy csapattársa, a 13 évvel fiatalabb Charles Leclerc a Magyar Nagydíjra megszerezte a pole-pozíciót, és ez az idényben bevett szokás már, hogy a szombati napokon a rutinosabb pilóta alulmarad a monacóival szemben. Eddig 14 versenyhétvége ment le, Hamilton az időmérőkön mindössze négyszer verte meg Leclerc-t. 

Hamilton átlagosan 0,327 másodperccel maradt le Leclerc mögött a kvalifikáción az első öt hétvégén. Miamitól Silverstone-ig ez a különbség mindössze 0,051 másodpercre csökkent, de Spát és Budapestet figyelembe véve 0,101 másodpercre nőtt. Így nem beszélhetünk hatalmas különbségekről, mint például a Red Bullnál évek óta.

Igaz, hozzá kell tenni, Leclerc a Ferrari autójában nőtt fel, és számára mindig is a szombatok voltak az igazán erősek – ezt jól mutatja, hogy 27-szer indult már az első rajtkockából, de ezekből a versenyekből mindössze ötöt nyert meg.

Pozitív jelek az idény kezdetén, majd…

Pedig ha visszatekintünk az idény elejére, akkor Hamiltonnak volt mibe kapaszkodnia. Rögtön az évad kezdete előtt jött a hír, hogy az új-zélandi fizioterapeuta, Angela Cullen visszatért a 40 éves versenyző mellé. Cullen 2016-ban csatlakozott Hamiltonhoz, majd „együtt” érték el, hogy a brit öt évvel később, Michael Schumachert utolérve hétszeres világbajnoknak mondhatta magát.

A gyógytornász nemcsak abban segítette Hamiltont, hogy tökéletes formában tartsa magát, hanem a hatalmas rajongótáborát is menedzselte, magyarán minden külső terhet levett a pilótáról. Érthetjük ezt szó szerint is: nem egy olyan kép volt, amikor Cullen öt-hat táskával ment, miközben Hamilton autogramokat osztogatott, zenét hallgatott. 

A veterán F1-es fotós és alkalmi oknyomozó, Kym Illman később elárulta, 2023-ban Cullen nem azért távozott, mert Hamilton megunta volna vele a közös munkát, hanem a pilóta menedzselését akkoriban végző Cooper nevű cég javasolta a váltást. Mint ismert, ekkor Hamilton túl volt két olyan idényen, amikor nem lett világbajnok, ráadásul 2022-ben több mint 200 ponttal maradt le Verstappenről. Ugyanakkor a váltás után sem javult Hamilton teljesítménye, sőt a Mercedes lejtmenetét a rutinjával sem tudta megállítani.

Angelina Cullen Lewis Hamilton mellett a rajtrácson a 2025-ös Forma–1-es idényben
Angelina Cullen Lewis Hamilton mellett a rajtrácson a 2025-ös Forma–1-es idényben  Fotó: PADDOCKER / NurPhoto

De térjünk vissza 2025-be! Gondoljunk csak a második hétvégére Kínában. A hétszeres bajnok a sprintidőmérőt megnyerte, majd rutinból a rövidített versenyt is behúzta. 

Ezt követően jött a vasárnap, amely tökéletesen leírja a Ferrari vergődését az elmúlt lassan két évtizedben. 

A maranellói istálló megszerezte a harmadik sort az időmérőn, majd a futamon a pozícióikat megtartva Leclerc az ötödik, Hamilton a hatodik lett. A Nemzetközi Automobil-szövetség a leintést követően azonban mindkét Ferrarit kizárta, a monacói autója az előírt szabályoknál könnyebb volt, míg a brit padlólemeze fennakadt az ellenőrzésen. Őrült hétvégéje volt Hamiltonnak, szombaton még mindenki őt éltette, majd vasárnap már kis túlzással mindenki rajta és csapatán nevetett. 

A folytatásban Hamilton stabil pontszerző volt, zsinórban tíz versenyen volt ott az első tízben, de a dobogó nem akart összejönni. Ehhez a legközelebb a hazai futamán, Silverstone-ban volt, ahol a harmadik helyet éppen az a Nico Hülkenberg happolta el előle, aki korábban sosem állt a dobogón. Ez egy ilyen idény a hétszeres bajnoknak, és ami különösen fájó lehet neki, hogy jobbára a futamokon is kikapott Leclerc-től, 14-ből 12-szer a 27 éves pilóta nyerte a házicsatát.

Lewis Hamilton és Charles Leclerc az imolai hétvégén
Lewis Hamilton és Charles Leclerc az imolai hétvégén  Fotó: AFP/Marco Bertorello

Két gyomros, ami nem hiányzott Hamiltonnak

Az utolsó két hétvége a nyári szünet előtt aztán borzasztóan sikerült a britnek. Sem Belgiumban, sem Magyarországon nem jutott a Q3-ba – hovatovább, előbbin a sprintidőmérőn és a rendes kvalifikáción is kiesett a Q1-ben. A Hungaroring pedig Hamilton kedvenc pályái közé tartozik, senki nem nyert nála többször itt (8), ezt követően pedig az időmérőn és a futamon szerzett 12. hely hatalmas gyomros volt neki. Ez talán ad még egy magyarázatot, hogy miért nyilatkozott ilyen csalódottan szombaton és vasárnap is.

Lewis Hamiltonnak jobb pillanatban nem is jöhetne a nyári szünet. A következő három hétben elsősorban nem is a 2025-ös idény hátralévő részére kell felkészülnie, hanem a 2026-os évre, miután akkor az új szabályok miatt a feje tetejére áll a Forma–1. Ez pedig egy újabb esélyt ad a Ferrarinak.   

Amikor 2024-ben Lewis Hamilton képtelen volt nemet mondani a Ferrari csábításának, akkor már sejthette, a vízválasztó idény a 2026-os lesz. Az érkezésével az olaszok remélték, hogy Hamilton a tapasztalatát átadva sokat fog segíteni a 2026-os autóépítésben. Ugyanakkor a brit nyilatkozataiból látszik, hogy az idei teljesítménye így is jóval elmarad a saját elvárásaitól. A legbosszantóbb dolog nem is az, hogy a világbajnoki csatározásba nem tud beleszólni – hiszen ennek realitása sincsen –, hanem hogy csapattársa nagyon simán elveri. Leclerc idén hazai pályán, Monacóban volt a második, emellett Szaúd-Arábiában, Spanyolországban, Ausztriában és Belgiumban is felállt a dobogó legalsó fokára, míg a Magyar Nagydíjon a pole-pozícióból indulva sokáig vezetett, de a végén az autója meghibásodott, így csak a negyedik lett – mindeközben a hétszeres világbajnok csak álmodik ehhez hasonló forgatókönyvekről. Így hát Hamilton is csak azt mondhatja magának, mint minden Ferrari-szurkoló: majd jövőre…

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.