A magassága miatt nem vitte többre a Forma–1 meglepetésembere

Talán még a Forma–1-es Brit Nagydíjon kettős győzelmet arató McLaren garázsában sem csaptak akkora ünneplést, mint a Sauberében. A mezőny hátsó felébe tartozó csapat pilótája, Nico Hülkenberg nagyszerű versenyzéssel, okos stratégiával és egy adag szerencsével felért a harmadik helyre, 239. futamán soha nem látott helyen, a dobogón találta magát. Ezzel hosszú várakozásnak vetett véget a német veterán, aminek tényleg mindenki vele tudott örülni.

2025. 07. 09. 5:40
Nico Hülkenberg maga sem gondolta, hogy Silverstone-ban teljesíti az álmát Fotó: NurPhoto/Jakub Porzycki
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor Lando Norris 2024-ben megnyerte a Miami Nagydíjat, nagy kő esett le a szívéről. A McLaren britjének dobogós helyezésekből bőven kijutott, de a legmagasabb fokra csak nem és nem tudott felkapaszkodni. Száztíz futamot teljesített, mielőtt áttörte volna ezt a gátat, és egy rekordon osztozik Patrick Depailler-val, Mika Häkkinennel, Eddie Irvine-nal és Jean Alesivel, mivel az első győzelmük előtt ők is tizenöt alkalommal végeztek úgy az első háromban, hogy elsőség nem volt köztük. Norris esetében persze várható volt, hogy előbb vagy utóbb megtörik az átok, tekintve, hogy egy bivalyerős McLarennel hajszolta az álmát, Nico Hülkenberg silverstone-i csodája viszont annál váratlanabb volt.

A kettős McLaren-győzelem papírforma, Hülkenberget viszont senki sem várta a dobogóra
A kettős McLaren-győzelem papírforma, Hülkenberget viszont senki sem várta a dobogóra. Fotó: Anadolu/Rasid Necati Aslim

A német versenyző a 19. helyről kezdte meg a Brit Nagydíjat, így sok jóban nem reménykedhetett, még annak ellenére sem, hogy a Sauber az utóbbi időben összekapta magát. Hülkenberg melbourne-i idénynyitón elért hetedik helye után hét futam zajlott le anélkül, hogy a zöldeknek akár egyetlen pont is jutott volna, azt viszont három pontszerzés követte, Ausztriában ráadásul dupla, Spielbergben Gabriel Bortoleto a nyolcadik, tapasztalt csapattársa a kilencedik helyen futott be.

Hülkenberg mindenkinél többet várt a dobogóra

Ezután következett az ominózus Brit Nagydíj. Hülkenberg olyan tettet hajtott végre, amire csak a legnagyobbak képesek, tizenhat helyet lépdelt előre a futamon. A kiszámíthatatlan körülmények között olykor nehéz volt kitalálni, melyik abroncs a jó választás. Míg sokan száraz gumikra váltottak, Hülkenberg maradt az átmeneti esőgumikon, ami kifizetődött, mert már az első kör végére a 12. helyen autózott. Míg a pilótája folyamatosan utasította maga mögé az ellenfeleket, a Sauber nagyot húzott, az érkező esőre készülve a közvetlen riválisokhoz képest elsőként hívta ki Hülkenberget, aki majdnem mindenkit átugrott, aki egy, esetleg két körrel később ment ki nála a bokszba, és a veterán hirtelen az ötödik helyen találta magát. Max Verstappen (Red Bull) kicsúszásával ebből aztán negyedik lett, Lance Strollt (Aston Martin) pedig a pályán vadászta le Hülkenberg. Már „csak” Lewis Hamilton (Ferrari) támadásait kellett kivédekeznie. Az ő nagyszerű versenye és a Sauber okos húzása mellett ehhez a hétszeres világbajnok hibája is kellett, aki egy kicsúszással nagy előnyt ajándékozott Hülkenbergnek, amit a német köszönt szépen.

 

Így a győztes Norris és a második Oscar Piastri (McLaren) társaságában ő locsolta a pezsgőt a pódiumon. Itt térnénk vissza az első bekezdéshez és Norris áttöréséhez. Hülkenberg egy gyengécske Sauberben repítette fel magát a harmadik helyre, kihasználva, hogy a vizes pályán eltűntek az autók közötti különbségek. „Mindössze” 238 futamot várt erre az eredményre, messze többet, mint bárki más: a listán második Carlos Sainz (Williams) a 101. versenye után kóstolhatta meg a legjobbaknak járó pezsgőt.

– Nagyszerű érzés! – kezdte Hülkenberg. 

Elég sokáig tartott, nem igaz? Mindig tudtam, hogy ez valahol megvan bennem. Micsoda verseny volt, gyakorlatilag az utolsó helyről rajtoltam, és újra megcsináltam, amit múlt héten. Ez elég szürreális. Nem igazán tudom, hogy ez hogy történt, de kaotikusak voltak a körülmények. A futam nagy része küzdelem volt a túlélésért, de mi mindig jól döntöttünk, jókor voltunk a jó gumikon, és nem hibáztunk.

Hülkenberg a legjobb csapattárs

Hogy mennyit is jelent ez a dobogós hely, avagy Nico Hülkenberg a Forma–1-nek, jól ábrázolja, hogy a „fél” bokszutca sorban állt, hogy gratuláljon neki. Verstappen a saját elbaltázott versenye ellenére is kiemelte, hogy Hülkenberg sikerének rendkívül örül, Bortoleto pedig ennél is messzebbre ment. A fiatal brazilnak pocsék futama volt, célba sem ért, de a leintés után rohant, hogy ő legyen az első, aki üdvözli az autójából kiszálló hőst.

– Nico, itt Gabi. El sem tudod képzelni, mennyire örülök neked! Egy legenda vagy! Elképesztő, amit ma csináltál! – örömködött Bortoleto, autóversenyzői pályafutása legjobb csapattársának nevezve Hülkenberget.

A magassága miatt nem vitte többre

A német versenyzőnek már régen kijárt egy dobogós hely. 2010 óta tartó Forma–1-es pályafutásának már az első évében nyert időmérőt, de aztán a Brazil Nagydíjon az első helyet a nyolcadikra cserélte. A pódium közelében egyébként ritkán járt, mindössze háromszor volt negyedik. Ez természetesen annak is köszönhető, hogy hiába tartották mindig óriási tehetségnek, csak középcsapatoknál jutott neki ülés, esetleg tesztpilótaként sínylődött. 

Hogy nem vitte többre, azt volt, hogy a termetével magyarázta: ma a 184 centiméterével nem lóg ki a pilóták közül, de 2014-ben elmondása szerint azért nem jutott neki hely a Ferrarinál, mert a maranellóiak inkább a nála kilenc centiméterrel alacsonyabb Kimi Räikkönent választották. 

– Nehezebb így beszuszakolni engem az autóba, kevesebb a hely, nehezebb vagyok másoknál – ez a Forma–1-ben hátrányt jelent – világított rá Hülkenberg, aki 78 kilogrammjával ma is többet nyom bárki másnál a mezőnyben.

A történteken felbuzdulva világbajnoki álmokat aligha szövöget a 37 éves Hülkenberg, viszont tervei még bőven lehetnek. Legalább 2026 végéig szól a Sauberrel kötött szerződése, és addig akár egy újabb elérhetetlennek tűnő álmot is teljesíthetne. 239 indulásával ő a legtöbb futamot teljesítő pilóta, aki még sohasem nyert…

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.