Szeméthegy és Riviéra

A Párizs–Dakar-rali biztonsági okokból az idén sem Dakarba tart. Mi azonban arrafelé vettük az irányt: Szenegálba utaztunk, és pár napot töltöttünk turistaként a nyugat-afrikai országban. Következtetésünk: látogassuk meg Szenegált, mielőtt Szenegál látogatna meg minket!

2009. 01. 20. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jobb újságíró-iskolákban a diákoknak már tanulmányaik legelején a fejükbe verik a szigorú műfaji szabályokat és azt, hogy azokhoz ragaszkodni kell. Nagy kár, hogy ezt éppen olyanok felejtik el – és tőlük senki nem kéri számon a műfaji határok átlépését, beleértve szerkesztőiket –, mint például a brit Robert Fisk, a világ minden bizonnyal legjobb tudósítója. Beszámolóiban úgy keveredik a tény és a vélemény, mint lapjában, az Independentben egyre inkább a hír a kommentárral. Miközben mindenki tudja, mikor olvassa az egyiket vagy a másikat.
Sejthető talán, hogy ez a bevezető előzetes bocsánatkérés-féle nagy nevekkel takarózva, amiért az, ami itt következik, semmilyen műfajba nem sorolható. Keveredik benne az útleírás a dühkitöréssel fűszerezett vitairattal, a gúny az együtt érző szánalommal és a felháborodással.
Akinek nem tetszik, ugorjon.
A leggyakorlottabb turisták szerint minden útra alaposan elő kell készülni. És vajon mi lehet megbízhatóbb információ annál, mint ami a gigantikus költségvetéssel dolgozó amerikai külügyminisztérium honlapján áll? Hiszen az azt összeállítók a helyszínen dolgozó nagykövetségektől származó adatokból, ajánlásokból és ellenjavallatokból merítenek.
Készüljünk fel tehát Szenegálra az amerikai külügyminisztériumnak a világ minden országáról az utazóknak írt részletes tájékoztatójából? A forrás ellenőrzése roppant egyszerűnek tűnik: nézzük meg, mit ír Magyarországról! És ha az egybevág a tényekkel, nyilván más ország esetében is használható.
A washingtoni honlapon a Biztonság címszó alatt Magyarországról az olvasható, hogy október 23-án, a forradalom évfordulója idején a rendőrség könnygázzal és vízágyúval tartja féken az erőszakba torkolló tüntetéseket. Ezért legjobb, ha e tüntetéseket elkerüljük. A tüntetési problémával kezdődő fejezet ezt követően azonnal átvezet bennünket a Magyar Gárda („Magyar Gaarda”) veszélyére, és így óvja az első ízben Magyarországra látogatókat: „Noha a csoport nem kifejezetten Amerika-ellenes, a Magyarországon utazó amerikaiaknak tekintettel kell lenniük arra, hogy az embereket etnikumuk, fajuk és nemi irányultságuk alapján veszik célba, ezért tanácsos elkerülniük a konfrontációt a csoporttal és tagjaival.”
Elképzeljük, amint a tengerentúlról reggel Ferihegyre érkező amerikai turista tudakolja, miként tudná elkerülni a gárdát. Pedig talán épp ennek az ellenkezőjét kellene tennie, ugyanis ha akár a gárdistáktól, akár bármelyik magyar polgártól kérne útmutatást – hazája külügyminisztériuma helyett – arról, hogy mire kell vigyázni mostanában Magyarországon, nem vernék össze a néhány italért százezreket számlázó bárokban, vagy nem erőszakolnák meg olyan helyeken, ahová este kíséret nélkül nem tanácsos járni.
Nagy kérdés tehát, mennyire lesz pontos a Szenegálról írt tájékoztató, de reményre adhat okot, hogy az ott dolgozó amerikai diplomaták talán nem érzik úgy, hogy egy ilyen ismertetőnek Szenegál esetében „tétje” lenne, már ami hivatali előmenetelüket illeti. A Szenegálban uralkodó biztonsági helyzetről szóló részből megtudjuk, hogy amerikai állampolgároknak nem tanácsos Casamance térségében, Kolda városától nyugatra utazgatni, kivéve, ha közvetlenül repülnek Cap Skirring üdülőterületre vagy Ziguinchor városba. A térségben ugyanis harcok folynak a helyi szeparatisták és a szenegáli hadsereg között. Szó esik a konfliktust kísérő gyilkosságokról és emberrablásokról, valamint banditizmusról is: fényes nappal autókat támadtak meg a forgalmasabb utakon. „2007. február 14-én négy személyt öltek meg, amikor buszukat egy úttorlasznál megállították.” Az amerikai külügyminisztérium ezt követően az aknaveszélyre hívja fel a figyelmet: a taposóaknák 1990 óta ezer életet követeltek.
Magyar források után kutatva a Nagyutazas.hu honlapon az utazási iroda terjedelmesebb ismertetőjében viszont a következőket találtam: „Szenegál Nyugat-Afrika egyik legkönnyebben látogatható és legbiztonságosabb országa – ideális bevezetés azoknak, akik még nem járatosak a világnak ezen a részén. Nemigen fogunk oroszlánokat vagy más vadállatokat látni, és múzeumból vagy más műemlékből is csak néhány van az országban. Vannak azért szép helyek – a tengerpart, Saint-Louis vagy a nemzeti parkok, de legalább ilyen érdekes az, hogy láthatjuk: hogyan élnek az emberek Afrika legnyugatibb országában.”
Ami az állatokat illeti, ezt némileg cáfolja a franciául beszélő utazók kedvelt Petit futé (Kisokos) útikönyveinek sorozatában megjelent tavalyi Szenegál-kötet, amikor arról ír: „Emlősök, kétéltűek, csúszómászók, madarak, halak, mintha az állatvilág teljes egésze képviseltetné magát a parkban, kezdve őfelségétől, az oroszlántól.” Igaz, a francia útikönyv megjegyzi, hogy „a gepárdok viszont évek óta eltűntek”, de hosszan sorolja az állatokat a vízilótól és antilopfajtáktól a krokodilon és elefánton át a sakálig, a foltos hiénáig, a mungóig és a zöldmajomig, megemlítve, hogy az utóbbi években elefántok leginkább már csak „nyomaikban”, azaz az általuk letaposott növényzet alapján láthatók.
Nehéz tehát mindezek alapján eldönteni, hogy Szenegál Nyugat-Afrika „legbiztonságosabb” országa-e, és hogy akkor tulajdonképpen mi is látható a vadasparkokban.
Az utas – amennyiben nekiindul Szenegálnak –, hacsak az életveszélyes mauritániai körülmények miatt lefújt Párizs–Dakar-rali nyomában nem autóval kél át a sivatagon, „fő szabályként” Dakarban, a fővárosban ér földet. Amelynek megtekintésére egy fél nap tökéletesen elegendő. A másik fél nap Gorée szigetéé. A húsz perc alatt a szigetre érő komp a dakari kikötőből indul. Az oda-vissza út ára 5000 CFA-ba, afrikai valutaközösségi frankba (2000 forint) kerül.
Ez Afrika legnyugatibb része – természetesen a Zöld-foki-szigeteken kívül. Utolsó állomása volt a földrészen a behajózásra váró fekete rabszolgák millióinak. Ide zarándokolt el a legutóbbi időkben Clinton, majd Bush amerikai elnök és XVI. Benedek pápa, bocsánatot kérve a földrész lakóitól.
Gorée szigete Dakar Szentendréje, varázslatosan hangulatos koloniális épületekkel, baobabfákkal, a tanítás után gyöngysorokat áruló diáklányokkal, lugasos kisvendéglőkkel, fafaragóművészekkel, akik a valódi és értékes, de ott fellelhetetlen afrikai művészetben teljesen járatlan turisták igényeit elégítik ki futószalagon.
A rabszolgakaravánok „végállomásaként” szolgáló erődítményszerű épület meglepően kicsi. Viszont volt benne külön cella nőknek, gyerekeknek és – ez a zárkák közül a legkényelmetlenebb – a „makacsoknak”, illetve „ellenszegülőknek”. (Érdekes, hogy az egykori rabszolgatartók már akkor is így nevezték – és ennek megfelelően „méltó” bánásmódban részesítették – azokat, akiknek igazuk volt. Mint ahogy ezt teszik ma is.)
Aki Dakart könnyű szívvel elhagyva a parttal párhuzamosan elindul délnek, a Petite Cote-nak nevezett szenegáli – hm – „Riviéra” irányába, megtapasztalja, hogy mit jelent, ha egy országban annak 1960-ban kikiáltott függetlensége óta ismeretlen fogalom a szemét gyűjtése és elszállítása.
A tengerparti halászfalvakban a falut és a tengert szeméthegyek választják el, rajtuk kecske, juh, kisgyerek. A szeméthegy felső rétege a leggyomorforgatóbb, ugyanis ez tartalmazza tonnaszámra a „civilizáció” mai korszakának egyik legundorítóbb „vívmányát”, a nejlonzacskót és a műanyag palackot, amely elborította a harmadik világ legtöbb országát.
A „Riviéra” felé a négyórás úton a taxissal (a taxizás mintegy negyede a hazai árnak) a beszélgetés elkerülhetetlenül az éppen hét évvel ezelőtt, 95 éves korában elhunyt Léopold Sédar Senghorra terelődik. A „négritude” nagy teoretikusa és poétája volt az első afrikai, akit tagjává választott a francia akadémia. Sokan tekintik őt a legnagyobb afrikai értelmiségiek egyikének.
Ő alapította a Szenegáli Demokratikus Tömböt, és húsz éven át, 1960-tól 1980-ig Szenegál első elnöke volt. Megválasztották, de sokan ma már kegyesen elfelejtik hozzátenni, hogy a listán egyetlen párt indult, és az egyetlen pártnak ő, Senghor volt az egyetlen jelöltje.
Az útikönyvek nem fukarkodnak életpályája megszépítésével, Senghort demokratikusabbnak beállítva, mint amilyen valójában volt. Holott 1962-ben pusztán az államcsínykísérlet gyanúja alapján 12 évre bebörtönöztette Mamdou Diát, saját miniszterelnökét.
Ezt követően a szocialista – de nem marxista – Senghor nemhogy demokratizálta volna rendszerét, hanem új alkotmányt vezetett be, amely tovább erősítette az elnöki hatalmat.
Egyébként Senghor együtt alkotta meg a „négritude” filozófiáját az idén elhunyt afrikai–martinique-i, szintén költő-politikussal, Aimé Césaire-rel és a Francia Guyanából (a dél-amerikai ország Franciaország tengerentúli megyéje, ahol az euró a hivatalos pénz) származó, ugyancsak költő-politikus Léon Damas-val. A „négritude” lényege: a közös fekete azonosságtudat pozitív hangoztatása. A mai Szenegálra és több más afrikai országra nézve is talán érdemes és hasznos lett volna e magasztos filozófiába felvenni a szemételtakarítás gyakorlati követelményét is.
A Petite Cote („Kispart”) „szíve” Saly-Portudal. A helyiek szerint világhírű üdülőhely. A szállodák szerencsére ezt még nem tudják, mert áraik – beleértve közülük a legnyugodtabbakat és legelegánsabbakat – mélyen a hasonló számú csillagot viselő európai társaikban szabott árak alatt vannak. Ilyen a rendkívül rokonszenves fiatal francia házaspár által vezetett, „nádfedeles” bungalókból álló Neptune is, ahol félpanzióval együtt az ár a téli főszezonban mintegy napi 20 ezer forint.
Az óceánparton a szerencsére alacsony építésű szállodákat elhagyva érhetjük el Saly halászfalut, amely – a szeméthegyek hiánya alapján – gyaníthatóan meglehetősen „turistásított”. Éppen vagy tíz halász húzza kifelé a hálót, amelyből a parton azután a nyomorultul kicsi szardíniát szedegetik ki. A fiatalok munkáját néző egyik öreg halász a karját vagy másfél méteresre tárva válaszol arra a kérdésre, hogy húsz évvel ezelőtt mekkora volt a hálóba akadt jellegzetes zsákmány.
Elneveti magát arra a kérdésre, hogy az unió és a dakari kormány között több évvel korábban megkötött halászati egyezmény nyilvánvalóan segített a parti vizek rabló lehalászása által okozott helyzeten. „Jöjjön ki ma éjjel a partra, és kimegyünk a vízre”, tanácsolja, majd megkérdezi: „Hány óriás halászhajót akar látni ma éjjel, olyat, amelyik itt ólálkodik leoltott fényekkel?”
A piac mindent elrendező, láthatatlan keze itt is, ugye?
A gyakorlatilag jövedelem nélkül maradt szenegáliak Európába akarnak jönni, ahol nemritkán az adófizetők állják a profitéhes, gátlástalan multinacionális cégek illegális halászatának emberi szenvedésben nehezen mérhető árát, vagyis a menekültekkel járó költségeket. Ennek persze nem túl sokan örülnek az Európa arculata megváltoztatásának tapsoló, a „toleranciaiparból” remekül megélő profikon kívül. Még akkor sem, ha ezt hangosan nem mondják ki.
Indulás Salyból a tőle északra, mintegy 280 kilométerre, a mauritániai határ mentén fekvő Saint-Louis-ba.
A Szenegál folyó és az óceán között elterülő kétszázezres, a gyarmati hagyományt sugárzó városban minden Jean Mermozról szól, azaz arról a francia pilótáról, akit Franciaországban és Argentínában is hősnek tartanak, és sok iskola is viseli ott a nevét.
Mermoz 1922-ben Szíriában teljesített szolgálatot a francia légierőnél, majd felcsapott postagéppilótának. Ez némi nehézség árán sikerült neki, mert első vizsgáján elbukott, ugyanis Didier Daurat, a vizsgáztató cég igazgatója, meglátva Mermoz légi mutatványait, azt mondta neki: „Monsieur, nekünk nem akrobatákra, hanem buszsofőrökre van szükségünk.”
Az ennek szellemében végrehajtott második kísérlet már kifogástalanra sikerült. A mellékesen költő Mermoz itt találkozott Antoine de Saint-Exupéryvel. A Compagnie Générale Aéropostale-nál végzett munkája során vetődött el – elképesztő kalandok után – a szenegáli Saint-Louis-ba is. Amikor onnan 1930. május 13-án a világon elsőként egyhuzamban átrepült a brazíliai Natalba, társaival megalakította a Franciaországot Dél-Amerikával összekötő légi járatot. Natalból visszarepülve a tengerbe zuhant.
Egyébként nem először.
Három évvel később Mermoz az Air France főfelügyelője lett, majd Saint-Exupéryvel az akkor megszülető Aerolíneas Argentinas légitársaságot vezették a siker felé.
Aki a nyugalmat szereti, Saint-Louis-ban a „kötelező” szálláshely a makulátlanul tiszta, a város végétől számítva mintegy három-négy kilométerre kezdődő földnyelven lévő, a bennszülött hagyományoknak megfelelően épített Hotel Cap Saint-Louis, ultrabarátságos és szolgálatkész személyzettel, illetve vezetéssel.
Az óceánparti szállodában főszezon idején egygyermekes családnak, azaz három főnek 95 euróért adnak ki egy igen tágas „kunyhót”. Ami a szintén kifogástalanul rendben tartott nagyméretű medence és a tenger egyetlen baja: egyiknek a hőmérséklete sem emelkedik télen 22 fok fölé.
Saint-Louis-tól mintegy két és fél órányira aszfaltozott és földúton juthatunk el a Dzsudzs nemzeti parkba, amely a világ harmadik legjelentősebb ornitológiai területe. Aki néhány ezer pelikánt akar látni vagy déli álmát összecsavarodva alvó óriáskígyóba botlani, annak érdemes részt vennie a félnapos túrán.
Ami pedig a szenegáli vendéglői árakat illeti, azok jóval az európai és a magyarországi árak alatt vannak.
Szenegálba már csak azért is érdemes ellátogatnunk, mert a helyieknek munkát és jövedelmet adunk. Emberbaráti és önvédelmi feladat is: így kevesebb szenegáli kockáztatja majd életét, hogy illegálisan Európába jusson.
Ha politikailag eléggé el nem ítélhető nyelven akarjuk kifejezni ugyanezt: látogassuk meg Szenegált, mielőtt Szenegál látogatna meg bennünket!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.