Százötven éve az oktatásban

Másfél száz esztendeje rakták le a magyar református közoktatás egyik sarokkövét, azaz alapították meg a budapesti Lónyay Utcai Református Gimnáziumot. A nagy múltú egyházi intézményt a kommunista diktatúra 1952-ben államosította, a rendszerváltozás után pedig 2000-ig kellett várni – azaz küzdeni –, hogy az 1993-ban nyomorúságos helyiséggondok közepette újraindított Lónyay ismét régi helyén működhessen a magyarság szellemi jövője, hitfolytonossága érdekében.

Joó István
2009. 04. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ünnepeltek – múlt péntektől vasárnapig – a Lónyay Utcai Református Gimnázium és Kollégium egykori és mostani diákjai, tanárai, valamint a fenntartó Budapest–Északi Egyházmegye, hiszen immár kereken 150 éves múltra tekint vissza a híres iskola. Csak pár név a legismertebb néhai tanárok közül: Gyulai Pál, Thaly Kálmán, Ravasz Árpád, Áprily Lajos, Benda Kálmán. Néhány néhai diák neve, aki klasszikussá vált a maga területén: Gárdonyi Géza, Amerigo Tot, Devecseri Gábor, Jékely Zoltán. Az ünnepségre több száz öregdiák jött el az ország, sőt a világ minden tájáról; volt a résztvevők között, aki jócskán kilencvenes éveit tapossa. Tudnivaló, a mintegy félezer még élő öregdiák közül a legfiatalabb is a hetvenes évei közepén jár, hiszen a Lónyayt 1952-ben kobozták el.
Az ünnepségsorozat kiemelkedő szellemi eseménye volt Tőkéczki László, a Dunamelléki Egyházkerület főgondnoka, egyetemi tanár előadása a gimnázium történetének kezdeteiről és annak hátteréről. A történész, politológus a 1790-es évekig pillantott vissza a hazai történelemben, amikortól a reformátusok egyáltalán betelepülhettek a fővárosba. A pesti reformátusok megépítették a Kálvin téri templomot, fővárosi teológiát alapítottak, nem utolsósorban – 1859-ben – gimnáziumot hoztak létre és virágoztattak fel. Az eredetileg a Kálvin téri gyülekezeti házban működő középiskola azt jelentette, hogy attól fogva a reformátusság bekapcsolódhatott a hazai értelmiség és állami hivatalnokok képzésébe. Ez azért is fontos, mert azokban az időkben nagyrészt idegen gyökerű volt az államhatalmi elit. Tőkéczki kitért arra is, hogy a mai egyházon belüli közkeletű vélekedésekkel ellentétben a korabeli liberális protestáns teológia művelői nem fordultak szembe a hittel, nem üresítették ki a templomokat. A „hitvallásosság” apálya ellenére is híven szolgálták az egyházat, szervezetét európai szintűvé formálták, sokat tettek a magyar népi művelődésért. Iskoláikban diákjaikat beoltották azon utópisztikus ideológiákkal szemben, amelyek – amint azt a XX. század története bizonyítja – nem használnak a közösségnek.
Ritoók Zsigmond akadémikus, a klasszika-filológia nagy tudora, aki 1948-ban érettségizett a Lónyayban, felelevenítette, hogy az 1867-es kiegyezést követően Budapest lakossága rohamosan növekedett, köztük a reformátusoké is, de az utóbbi faluról városba települők döntő része szegény volt, a gimnázium anyagi támogatására jórészt képtelen. Fokozta a nehézségeket, hogy a híres tanárok, Gyulai, Thaly, Ballagi Mór, néhány év tanítás után távoztak, elszívta őket a fellendülő közélet. Az iskola azonban mindig túljutott a problémákon, és közben nemcsak oktatott, hanem nevelt is szép eredménnyel. A nevelés mindent felölelt a sporttól a zeneszeretetig. Már 1865-ben volt ifjúsági önképzőkör is a református gimnáziumban, amely versek, dolgozatok bemutatásán túl szépirodalmi esteket is rendezett, pályázatokat írt ki. A pályázatokat olyan szellemi potentátok értékelték, mint Gyulai Pál, Arany László, Szász Károly. A diák nem mint számon kérőjével állt szemben a tanárral, hanem mint idősebb barátjával, rokonával – mutatott rá a lónyays öregdiák Ritoók akadémikus.
A kiegyezés évében már volt Ifjúsági Segélyző Egylet, amely a szegény tanulókat támogatta. S hogy többek között miért érezték magukénak a diákok a református gimnáziumot már a XIX. században is? Nos, a tanulók maguk gyarapították a szertárakat: egyrészt részt vettek a tárgyi gyűjtésben, másrészt adományokat is gyűjtöttek. Harmadrészt, például a klasszika-filológiai szertár esetében, a diákok maguk is készítettek szemléltető eszközöket (többek között római ostromszekerek kicsinyített másait). Ez utóbbi gyűjtemény az 1900-as párizsi és az 1908-as londoni világkiállításon díjat nyert.
Ami a vallási nevelést illeti, a felekezeti iskolának 1870-től volt főállású vallástanára. A XIX. század kilencvenes évei a belmissziós mozgalmak előretörését hozták, amelyek – amint Ritoók fogalmazott – az egyházak akkori száraz racionalizmusával vagy rideg dogmatizmusával szemben bensőségesebb, személyesebb és főleg evangéliumibb keresztyénséget terjesztettek. Szabó Aladár, aki a teológián is tanított, a magyar belmisszió atyjaként „indította be” a lelki megújulást az iskolában, megalapítva a Konfirmált Ifjak Egyesületét is.
Az első világháború, a forradalmak és Trianon természetesen nem hagyták érintetlenül az iskola életét, ám később újabb reneszánsz kezdődött úgy, hogy közben a tanári kar is kicserélődött az 1920-as években. Ritoók professzor kiemelte, a budapesti reformátusságnak és a gimnáziumnak ahhoz is volt ereje – Isten jóvoltából –, hogy a második világháború növekvő sötétsége közepette felépíthessék az iskola új, Lónyay utcai épületét.
A diákok élték fenséges diákéletüket a rákosista totalitarizmus tombolásáig, amikor vége szakadt a Lónyaynak. Az államosítás utáni korról így beszélt Ritoók: „A tanárokat, diákokat szét lehetett szórni, de ez csak azt jelentette, hogy vitték magukkal a szellemet oda, ahova menniük kellett vagy lehetet: tudományos kutatóintézetekbe vagy éppen az úttörőmozgalomba, színpadra vagy másik iskolába, állami felsőoktatásba.”
Madarász Imréné, a Lónyay Utcai Református Gimnázium igazgatója is leszögezte az ünnepségen: bár 1952-ben megszüntették, a szívekben tovább élt az iskola. Az intézmény feltámadásának reményét vetítette előre már az öregdiákok 1984-es találkozója is az alapítás 125. évfordulóján. A nagy tekintélyű öregdiákok sokat tettek a rendszerváltozás után az újraélesztésért. Ehhez az is kellett, hogy a Dunamelléki Egyházkerület közgyűlése 1992-ben határozatban döntsön a közgazdasági egyetem által használt Lónyay utcai épület fokozatos visszaszerzéséről. Az épület-visszaszerzés élhacosa többek között maga Hegedűs Lóránt püspök, a zsinat akkori lelkészi elnöke volt. Az 1993/94-es hazai tanévnek már a régi-új Lónyay is szereplője lett, ám mostoha körülmények között; a tanárok és diákok ekkor 9 helyszín között ingáztak. A jogos épület-visszaadást a Horn-kormány előbb gáncsolta, ám a balliberális hatalom egy 1995-ös oktatási minisztérium, majd egy 1996-os Parlament előtti tüntetés – nem kevésbé a nemzeti sajtóorgánumok – hatására meghátrált, s a református egyház tulajdonába adta vissza az épületet. Azonban ténylegesen visszakerülni – az általuk épített nevezetes épület falai közé – csak 2000-ben sikerült a reformátusoknak.
Ma 566 diákja van a református középiskolának, amelyben 8, 6, 5, 4 évfolyamos képzés egyaránt megtalálható. A Lónyayban emelt szinten oktatják a matematika–természettudományos tárgyakat. Két évig mindenki tanul latint, ami „sztráda” az ugyancsak oktatott olasz, francia és spanyol nyelvekhez. Az iskolában magas szinten folyik az angol, a német, sőt a holland nyelvi képzés is. A Lónyay utcai gimnázium a Károli Gáspár Református Egyetem gyakorlóiskolája angol, német, holland, hittan, magyar és történelem tárgyakból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.