Hányszor halt meg a spanyol milicista?

Robert Capa (1913–1954) mintegy kétszáz fényképéből, személyes dokumentumokból, a képeket közlő korabeli újságokból nyílt kiállítás pénteken a Ludwig Múzeum – Kortárs Magyar Művészeti Múzeumban. Capa felvételei annak a 937 darabos Mestersorozatnak a részét képezik, amelynek egyik példányát a Magyar Nemzeti Múzeum a közelmúltban vásárolta meg.

P. Szabó Ernő
2009. 07. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nem elég jó a képed, nem voltál elég közel – a szállóigévé vált mondás Robert Capától származik, akit a fotótörténet a XX. század egyik legfontosabb krónikásaként, a világ egyik legismertebb haditudósítójaként tart számon. Jó néhány revelatív erejű fotó bizonyítja ezt a tárlaton (kurátor Páldi Lívia), a spanyol polgárháborúban készült felvételektől a II. világháborúban bombázott London földalattijában megbúvókat, a normandiai partraszállást ábrázoló képsorokon át a háború utáni Kelet-Európában készültekig. Utóbbiakból sajnos túl keveset láthatunk, budapesti képet éppenséggel csak egyet, azt is csak a plakáton, a lépcsőházban: ülő férfit ábrázol az 1948-as fotó, mögötte lerombolt ház, egy ajtó fölötti cégtáblával. Völgyesi József asztalosmester műhelyéből, a múltból csak ennyi maradt.
Jó lett volna, ha a tárlat többet mond el arról, hogyan látta ezt a világot a világhírű Robert Capa, aki 17 évvel korábban Friedmann Endreként innen indult a nagyvilág, pontosabban Berlin felé, ahonnan a náci hatalomátvétel után Párizsba költözött, mert, hiába volt szinte mindenki magyar származású a Dephotnál, a német fotószolgálatnál, baloldaliként és zsidóként sok jót nem várhatott. Bohém volt, legendásan megbízhatatlan, emlékeztek rá, akik ismerték, Párizsban is sokakat elbűvölt kedvességével, sokakat taszított rámenőssége. 1934-ben találkozott Gerta Pohoryllével, a lipcsei emigráns lánnyal, akivel kitalálták Robert Capa, a világhírű amerikai fotográfus alakját, hogy képeit jobban eladhassák. Jó ideig ez nem nagyon sikerült. Még 1935 karácsonyán is így írt édesanyjának: „Én most utolsó csatákra készülök, és okvetlen be akarok jutni a filmekhez, mert fotónál semmi kilátásom nincs…”
Három évvel később viszont már „a világ legnagyobb háborús fotográfusának” nevezte őt a London Picture Post magazin (természetesen újra csak magyar származású) tulajdonosa, Stefan Lorant és 11 oldalon közölte az ebrói csatáról készült fotóriportját. Mi történt közben? Nos, a kiállítás legizgalmasabb fejezete, a spanyol polgárháborúban született felvételeket bemutató összeállítás éppen erre a kérdésre ad választ. Vagy éppen ezzel kapcsolatban szaporítja a kérdéseket a történelem, a fotográfia-fotós újságírás, a tömegkommunikáció, a politika és az ideológia kibogozhatatlannak tűnő kapcsolatrendszerében? Capa ugyanis sok mindenhez „közel volt”, még több dologtól azonban nagyon távol. Tízszer járt három év alatt Spanyolországban, de egyszer sem fotózta azokat a templomokat, amelyeket a köztársaságiak romboltak le, nem beszélt az általuk meggyilkolt 4000 egyházi személyről vagy arról az ezer politikai fogolyról, akit a madridi csata idején a köztársaságiak meggyilkoltak, puszta gyanú alapján, hogy falangisták. S persze arról sem, hogy bár a köztársasági oldalon „a legkülönfélébb idealisták és irodalmárok vállvetve harcoltak, de a vezetés a kommunisták kezében volt, és minden harcászati és hadműveleti döntést a madridi szovjet nagykövetségen hoztak”.
A lapok, amelyeknek dolgozott, nem erre voltak kíváncsiak. És persze nem is minden esetben a politika határozta meg igényeiket, hanem az, hogy minél nagyobb példányszámot, s ezzel nagyobb profitot produkáljanak. A fotónak kulcsszerepe volt ebben: az új, könnyen kezelhető, könnyű kamerákkal (Leica) a fotós néhány lépésnyi távolságból követhette a harcoló katonákat, s a képek szinte „behozták a háborút” a békés otthonokba. A békésen kávézgató polgár szinte hallotta a csattanást, ahogyan a golyó csontot ér, a rohamra induló harcos a földre zuhan, karja magasra csapódik, kezéből kihull a fegyver, mint Capa leghíresebb felvételén, a 1936. szeptember 5-én készült A milicista halálán.
Erről a képről írtak, beszéltek a legtöbbet, ennek a hitelességét kérdőjelezték meg a legtöbbször. Várnánk, a kiállításnak köszönhetően tisztább lesz a kép. Az mindenesetre kiderül: nem igaz, hogy a Life magazinban jelent meg először a fotó (ott 1937. július 12-én a címlapon szerepelt). A francia Vu magazin már 1936. szeptember 23-i számában közölte a képet, kétoldalas összeállításában. Egyiken Így menekülnek címmel közlik öt fotóját. A másikon Így esnek el címmel két képet látunk, alattuk drámai hangulatú képaláírással: „A térdhajlat eleven, a mellkas a szélnek feszül, puska a kézben, lerohannak a tarlóval fedett lejtőn. A lendület hirtelen megtörik, puskagolyó fütyül – egy testvérgyilkos golyó – és vérüket beissza az anyaföld.” A képek? Nos, az egyik A milicista halála. A másik? Az is. És mégsem az. Ugyanott, ugyanakkor készült a kép, az ember talán ugyanaz, Federico Borell Garcia, az anarchista különítmény tagja, aki aznap valóban meghalt. Minden fűszál egyezik a két képen, de a „másikon” két fehér kő is van a földön, s mintha a két ing színe sem egyezne. Mi történt az exponálás és a kép kinyomtatása között? Erre a kérdésre a kontaktfotók sorozata válaszolhatna, ez azonban nem szerepel a kiállításon. Eredeti vagy beállított fotó A milicista halála? Vagy ez is, az is? Esetleg a milicista a fotós kedvéért állt ki pózolni a hegyoldalba, ahogyan az egyik legújabb elmélet állítja, és akkor lőtték le? A tavalyi londoni Capa-tárlat kapcsán is fellángolt erről a vita, s elhangzott: a fotós nem állította, hogy a kép csatában készült. Erre utalnak azok a képek is, amelyek az alakulat délelőtti, beállítottnak tűnő lövészárki gyakorlatozását ábrázolják, s amelyeken látható a milicista sapkáján a bojt. De akkor a fotós miért küldte el a lapnak mindkét képét, s a Vu miért közölte a milicista valódi és megrendezett halálát két valódi, külön halálként? Vagy a halált egy harmadik, eddig ismeretlen fotó örökítette meg? S ha elbizonytalanodunk, mit is látunk a felvételen, akkor milyen „közel kell mennie” a fotósnak , hogy jó legyen a kép? Merthogy a világhírű felvétel jó kép, az bizonyos.
(Robert Capa fotográfiái, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, október 11-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.