Az utolsó vacsora ajtaja

S Z Ó L Ó

Fehér Zsigmond
2009. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Firenzében, az Uffizi képtárban apró rovar, álszú pusztítja a faanyagot. Neve Anobium punctatum, kis kopogóbogár. Járatokat fúr a fába, összevissza rágja, majd falisztet hagy a helyén. Az Északi-sarkig mindenütt megtalálható. Az egyetlen mód, hogy kiirtsák a szoborból, festményből vagy bármiből, ami annyira érzékeny a hőmérsékletre meg a páratartalomra, amennyire a festmények és szobrok általában lenni szoktak, ha a műtárgyat beledugják egy nitrogéngázzal teli zacskóba. Azt mondják, nincs olyan múzeum a világon, amelyik ne küzdene a bogarak és persze a fény, a hőmérséklet meg a páratartalom ellen. Valószínűleg olyan múzeum sincs a világon, amelyik ne arra törekedne, hogy műtárgyait a lehető legjobb állapotban őrizze meg az utókornak. Azonban meg kell gondolnunk: lehet, hogy minden effajta törekvés felesleges. Lehet, hogy az a sok műalkotás egyáltalában nem is szorul emberi segítségre. Hiszen olykor minden igyekezetünk ellenére is csak ugyanazt az eredményt érjük el, mint a faférgek.
Példának okáért gondoljunk először is a világ egyik legtökéletesebben megalkotott és legjobban őrzött festményére, a Mona Lisára. Olyan vastag golyóálló üveg mögött őrzik, amelyet a páncélököl se vinne át, és a faférgek nem tudnák megközelíteni anélkül, hogy be ne kapcsolják a bonyolult riasztórendszert. A Mona Lisa világvége esetén is üvegkalitkájába zárva úszna tovább az űrben. Csakhogy mindennek ellenére a képen látható hölgynek hiányzik a szemöldöke, mert egy tisztítási kísérlet során mindkettőt letörölték.
Másodszor gondoljunk egy hasonlóan tökéletes és hasonlóan jól őrzött műalkotásra, mondjuk Az utolsó vacsorára a milánói Santa Maria delle Gracie templomban. Negyedóránként csak huszonöt embert engednek a közelébe, miután keresztülmentek egy szűrőberendezésen, hogy a freskót érő por és szennyeződés a lehető legkisebb legyen, és a festék minél tovább a helyén maradjon. Elmondom, mit élt át ez a kép sok-sok évvel ezelőtt.
I. Napóleon istállónak használta a templomot, és a lovak vizeletéből párolgó ammónia kezdte lemarni a festéket. (A lovakból kipárolgó gőzökről a magyar kastélyok és udvarházak falai is sokat mesélhetnének.) A második világháborúban bombatalálat érte, és az épület romhalmazzá vált. Az egyetlen megmaradt fala az volt, amelyre a freskót festették. Miután a templomot újjáépítették, valaki ajtót vágott – egyenesen a festmény közepébe.
Szóval talán az a sok festmény, szobor és egyéb műalkotás nem is szorul emberi segítségre. Könynyen lehet, hogy a természet gondoskodik róla, nehogy bajuk essen. Ha hiszünk a természetes kiválasztódásban, akkor miért ne feltételezhetnénk, hogy a természet tisztában van egynémely műalkotás értékével, legjobb tudása szerint igyekszik is megőrizni őket, és örökíteni egyik generációról a másikra.
De vizsgáljuk meg a kérdés másik odalát is. Lehet, hogy ha néhány festmény beszélni tudna, tényleg a pokolba kívánná az embereket, azonban néhányukat biztosan megkímélné. Például az alkotója és pár restaurátor megúszná a dolgot. Szeretném viszont felhívni a figyelmet egy nagy igazságtalanságra. Az alkotó nevét többnyire mindenki ismeri, de senki sem emlékszik azokra, akik évtizedeket töltöttek a legkülönbözőbb műtárgyak helyreállításával. Akik újra láthatóvá tették a porette, sérült festményeket, és cserepekből szobrokat raktak össze. Pedig az ő nevüket is érdemes lenne megjegyezni. Nekik köszönhetjük, hogy ma is láthatjuk, amit egykor megalkottak.
A faférgek irtását mindenesetre kitartóan folytatják. Az Uffizi képtárban eddig több mint kilencven műtárgyat mentesítettek, de még legalább húsz vár kezelésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.