(hová fejlődik a MÁV )

Kristóf Attila
2009. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, a Magyar Államvasutak működése elképesztőbb-e, vagy magáé Magyarországé. A feleségem vonata egyik hétvégén azért késett negyven percet a Budapestről Csopakig tartó mintegy százhúsz kilométeres úton, mert vehemens ifjoncok, netán virgonc aggastyánok kővel megdobálták az egyik vagon ablakát, az egyik utas fejét kissé betörve. Így az addig a menetidőt halálos pontossággal betartó szerelvény veszteglésre kényszerült. Ez az eset arra utal, hogy az ország van akkora katyvaszban, mint a MÁV. A másik viszont, amely jóval több mint egyórás késést eredményezett, már azt a gondolatot ébreszti bennünk, hogy az államvasút előbbre tart a lejtőn lefelé haladván, mint maga az állam. Ám mindkét példa azt sugallja, hogy Magyarország állapota, a rend, amelyre a civilizáció épül, erősen alulmúlja a kilencszázas évek elején tapasztalható helyzetet, és anakronisztikussá teszi Petőfit, aki azt írta: „száz vasutat, ezeret!”
Bátran kijelenthetem: ennek az országnak nem csupán a kormánya, hanem szinte minden intézménye, sőt a lakosság jó része is megbízhatatlan. Itt az ígéret, a megállapodás, az adott szó semmit sem számít, miként a menetrend sem. Szervezetlen, hebehurgya maga a közeg, csak a különböző maffiarendszerek működnek olajozottan.
A fent említett negyvenperces (indokolható) késés után alig egy hétre, döghőségben indult útnak feleségem, hogy a Déliből Csopakra vonatozzon. Némi Demszky-féle forgalmi torlódás után negyven perc alatt ért a pályaudvarra. Én tizennyolc óra hét percre vártam az érkezését. Már éppen készültem beülni a kocsiba, hogy kimenjek elé az állomásra, amikor csörögni kezdett a telefon. „Ne indulj még – mondta a feleségem. – Csajágon áll a vonat, mert lerobbant a mozdony. Nem tudom, mikor indulunk tovább. Egy kedves hölgy adta kölcsön a mobilját, azon beszélek” – ezzel a vonal megszakadt.
Csajág úgy negyven kilométerre van Csopaktól. Ha elindulok oda kocsival, lehet, hogy közben a mozdony erőre kap, s tovaszáguld. Ezért kételyeim tisztázása végett felhívtam a MÁV információs szolgálatát (49-49-49). Itt a megfelelő gombok nyomogatása és a különböző dallamok élvezése után egy udvarias ifjú hölgy vette fel a telefont. Ismertettem vele a helyzetet, mire így szólt: „Megkérhetem rá, hogy néhány percig tartsa a vonalat? Felhívom a csajági állomást.” Néhány perc múlva szomorúan közölte, hogy Csajágon senki sem veszi fel a telefont, más információs forrása pedig neki sincs. Arra kértem, hívja fel Akarattyát, vajh’ áthaladt-e ott a vonat. De Akarattya is mélyen hallgatott.
Feleségemnek nincs mobilja. Így Csajág oly elérhetetlen maradt számomra, mint egy sivatagi beduintábor. Eszembe jutott, hogy hajdan távírók kopogtak a különböző vasútállomásokon, szorgos bakterok tekintettek ki a bakterházak ablakán, s jelentették, ha elhaladt előttük a megfelelő vonat. Most, az úgynevezett információs robbanás korában néma csend van a Csajágon rekedt szerelvény körül. A MÁV-vezérkar néhány milliós havi fizetésért efféle apróbb hibáknak hogyan is szentelné becses figyelmét? Úgy negyven perc múlva ismét csörgött a telefon. „Megint egy kedves hölgy készülékén beszélek, úgyhogy rövidre fogom – mondta a feleségem. – Állítólag nemsokára ideér egy gyorsvonat, s az felvesz bennünket. De az csak Alsóörsön áll meg, oda gyere értem hét óra körül…”
Szerencsére Csajágon több sínpár van, így a gyors nem rohant bele hátulról a megrekedt személybe. Hét óra után feleségem szerencsésen le is szállt Alsóörsön a gyorsról. Fél nyolcra már otthon is voltunk. A Budapest, Barát utca és a Csopak, Rizling utca között a százhúsz kilométeres út mindössze négy és fél óráig tartott. S annak idején tudós férfiak még attól tartottak, hogy az emberi szervezet nem bírja ki a „gőzmozdonyok rettentő sebességét”. (Itt jegyzem meg, hogy bizonyos báró Z. közismert krakéler, szoknya- és szerencsevadász 1887-ben fogadásból bricskán, váltott lovakkal négy óra húsz perc alatt ért le a Stefániáról Balatonfüredre.)
Hogy a MÁV továbbfejlődése, esetleges privatizációja képes lesz-e húsz kilométer alá csökkenteni a magyar vonatok átlagsebességét, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.