Kilencszer tizenegy

Lassan világhírűvé váló képregénnyel segítené a civilizációk közötti párbeszédet egy kuvaiti pszichológus. Naif al-Mutava azt mondja, meg akarja mutatni a világnak, hogy az iszlám nem az erőszakról, hanem az erényekről szól. Történetében egy magyar fiatalember is dolgozik a világbékén.

György Zsombor
2009. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érthető, ha az iszlám világban rég ráuntak, hogy minden egyes nyugati akciófilmben és képregényben az amerikai szuperhősök mentik meg a világot – ráadásul rendre a gonosz arab ellenfelek rovására. Ám az Allah 99 tulajdonsága után The ninety-nine, vagyis Kilencvenkilenc címmel, kuvaiti–amerikai együttműködésben megszületett egy történet, amelyben különféle figurák – például arab, török, indonéz, filippínó, dél-afrikai, francia, maláj, amerikai, portugál vagy éppen magyar hősök (utóbbi Székelyhidi Miklós névre hallgat) – együtt küzdenek a jóért.
Naif al-Mutava, a képregény ötletgazdája megkeresésünkre elmondja: az alapkoncepció az volt, hogy szórakoztatva segítsék elő a más-más emberek, népek, kultúrák közötti megértést, a toleranciát. A sztori 1258-ban kezdődik, amikor a mongolok betörtek Bagdadba, romba döntve a csodás várost. A IX. században alapított híres könyvtár, a Dar al-Hikma köteteit egytől egyig a Tigrisbe szórták; a kiázó tintától feketévé vált a folyó vize. A tudósok különleges drágaköveket helyeztek a mederbe, hogy azok magukba szívják mindazt a tudást, amelyet a könyvek, tekercsek tartalmaztak, s megőrizzék az utókornak. A kövek később a világ különböző pontjaira kerültek, s közel nyolcszáz év múltán – immár a jelenben – gazdákra lelnek. Tulajdonosaik mind egy-egy különleges képesség birtokosaivá válnak, s most találkoznak, hogy együtt jobbá tegyék a világot. A mesés történet hat epizódja jelent meg eddig; a Kilencvenkilenc fogadtatása Naif al-Mutava szavai szerint 99,9 százalékban pozitív volt. A kivételt néhány konzervatív, főként szaúdi mozlim jelenti, aki árulással, értékrombolással vádolta az alkotókat.
A 37 éves kuvaiti férfi élete nagy részét Amerikában töltötte, klinikai pszichológusként dolgozik, ám ideje zömét immár a Kilencvenkilenc körüli foglalatosság tölti ki. A képregényről több ezer cikk jelent meg, nyolc nyelvre fordították le, márciusban Kuvaitban megnyílt egy róla szóló tematikus játékpark, Amerikában pedig a történet alapján hamarosan elkészül egy 26 részes animációs filmsorozat is. Sőt Naif al-Mutava elárulja: a főhősök munkáját hamarosan Batman és Superman is segíteni fogja.
A civilizációk összebékítéséért való tenni akarás leginkább a 2001. szeptember 11-i terrortámadások óta foglalkoztatja a kuvaiti doktort, akkor döntötte el, hogy meg kell találnia az utat, amely visszavezet az iszlámhoz azoktól, akik foglyul ejtették. De nem tudta, hogyan tegye ezt. Mint aztán a BBC honlapján nemrégiben közölt cikkében is fogalmazott, csak meg kellett szoroznia a kilencet tizeneggyel, így jött ki a kilencvenkilenc. Aztán látta összeomlani az afganisztáni tálib rezsimet, megbukni az irakiak által addig kötelezően s a végén talán már őszintén is bálványozott Szaddám Huszeint – ezek mind hatással voltak rá a Kilencvenkilenc megálmodásakor. „Megtanítom a gyerekeket arra, hogy a mi vallásunk nem az erőszakról szól, hanem erényekről, s ezt megmutatom a világnak. Emiatt született a képregénysorozat” – fogalmaz.
Talán a sors fintora, hogy a sorozat első része 2006-ben közel egy időben jelent meg a dániai Mohamed-karikatúrákkal, amelyek hatalmas haragot és súlyos zavargásokat váltottak ki szerte a mozlim világban. A történtek újabb lökést jelentettek Naif al-Mutava számára.
De ki is az a Székelyhidi Miklós? Egy szuperhős, éppúgy, mint kilencvennyolc társa – ezt már a sorozat amerikai készítője, Marie Javins teszi hozzá. Mint mondja, alakja éppúgy fiktív, mint az összes többi figuráé: külsejét, személyiségjegyeit egy stáb alakította ki, melynek nincs magyar kötődése. A neveket könyvek, cikkek és internetes keresők segítségével válogatták. A Jami becenevű magyar szereplő a második kötetben tűnik fel először, mint megtudjuk róla: tizenhárom éves, s valóságos informatikai zseni. Olyanynyira, hogy már ilyen fiatalon alkalmazzák a magyar kormány által működtetett Nahomtech Számítástechnikai Kutatóintézetben, ahol szülei is dolgoznak, s amely később helyszínként is megjelenik a történetben. (Persze a kutatóintézet is fiktív dolog, akárcsak a kormányzati negyed.) Jami, mint megannyi géniusz a való életben, komoly szociális problémákkal küzd, társas kapcsolatai erősen sérültek. De ettől igazán emberi.
A Kilencvenkilenc az arab kultúra valódi fénykorának igaz történetéből bontakozva jut el 2009 fikciós jelenéhez, amikor már az egyetemes értékek a fontosak, nem a realitás. A vallás csak burkoltan, a szereplők életvitelében, öltözködésében jelenik meg: a készítők tudatosan törekedtek arra, hogy a hősöket ne a hitük alapján ítéljék meg. A sorozat képi világa leginkább az amerikai képregényekéhez hasonlít, történetmesélése viszont a nyugati és keleti civilizáció számára is érthető próbál maradni. Sikerét jelzi, hogy füzetei egymilliós példányszámban fogytak, kiadója húszmillió dollárnál is nagyobb tőkét gyűjtött össze, a mértékadó Forbes magazin pedig a popkultúra húsz legjobb alkotása egyikének minősítette. Az persze csak később derül ki, hogy a csodás képességű fiktív szuperhősök ki tudnak-e lépni a képregény világából, s szándékaikhoz hűen valóban élhetőbbé vagy legalábbis érthetőbbé válhat-e hatásukra a világ. Allah legyen velük!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.