Miután év elején a rendőrség gyakorlata felháborította a gazdálkodókat, a köznyelvben csak túlsúlyos és túlméretes járművek közlekedését szabályozó rendeletet megváltoztatta a kormány. A módosítások július közepén léptek életbe, ám a bírságolási gyakorlat nem változott – hívta fel a figyelmet Forgács Barna, a Magyar Agrárkamara (MA) elnöke. Több konkrét példával is bemutatta a gazdálkodókra kirótt büntetések okait. Egy gabonaszállító gépjármű vezetője például a helyszínen nem tudta bemutatni a pihenőidőt igazoló okmányt, azonban a munkáltatója ezt 15 perccel később megtette, ennek ellenére a gépjárművezetőt több 100 ezer forintra büntették. Egy másik esetben egy Nógrád megyei mezőgazdasági vállalkozó két új kombájnját szállította Komárom-Esztergom megyéből Nógrádba, csakhogy a megkapott útvonalengedély szerint közlekedve az egyik város útján a túl keskeny út miatt a kombájnnak vissza kellett fordulnia, majd kerülő úton, a forgalom akadályozása nélkül érkezett meg rendeltetési helyére. Mivel a sofőr nem engedélyezett útvonalon haladt, őt is több százezer forintos bírsággal sújtották.
Koncz György, az MA alelnöke szerint a példák sora a végtelenségig folytatható, hiszen az elmúlt másfél hétben az általa irányított gazdálkodó szervezetnél minden napra esett egy-egy szigorú hatósági ellenőrzés, amely nyilvánvalóan hátráltatja a gazdálkodási tevékenységet.
A Magyar Agrárkamara vezetői rámutattak, hogy az év eleje óta számos gazdálkodó életét nehezítette meg a túl szigorú szabályrendszer, illetve az erre hivatkozva kirótt – akár 200 ezer forintos – büntetés. Arról nem is beszélve, hogy az útvonalengedélyek kiváltása túl hosszadalmas és bürokratikus, ráadásul sok esetben előre nem is tudják a gazdálkodók megmondani, hogy mikor fognak a nagy gépekkel az utakon közlekedni.
A Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) már korábban is felhívta a figyelmet arra, hogy nem életszerűek a túlsúlyos vagy túlméretes járművekre vonatkozó útvonalengedélyek kiváltására létrehozott jogszabályok, ezért az azok hiánya miatt kirótt büntetés csak a gazdákra kivetett újabb sarcként értelmezhető. Jakab István, a Magosz elnöke szerint az ugyan igaz, hogy a jogszabályok már csaknem 10 éve jogerősek, de a hatósági ellenőrzések hiánya miatt nem okoztak gondot a gazdáknak. 2007 óta azonban jelentősen megnövelte a kormányzat a büntetési tételeket, és a hatóságok is sokkal szigorúbban ellenőrzik a gazdák által használt utakat. A szabályozások számos olyan elvet tartalmaznak, amelyek ellehetetlenítik a gazdák munkáját. Mindemellett ha a gazdák ki akarják váltani a 7–30 ezer forintba kerülő útvonalengedélyeket, személyesen kell kérvényezniük azokat a megyeszékhelyeken. A Magyar Agrárkamara ezzel kapcsolatban azt kéri a kormánytól, hogy 2009. szeptember 30-ig teremtse meg az egyszerűsített engedélykérvény elektronikus benyújtási lehetőségét, és tegye lehetővé a figyelmeztető jelzés – sárga villogó – használatának külön engedély és végzettség nélküli használatát. Az agrárkamara azt is jelezte, hogy a legutóbbi rendeletmódosításnak köszönhetően sikerült mérsékelni a büntetési tételeket, ugyanakkor továbbra is gondot jelent, hogy a hatóság a büntetés kiszabása során nem mérlegelhet, s ebből következik a túlzott mértékű és sok esetben megmagyarázhatatlan hatósági szankció. Megmagyarázhatatlan például, hogy miként várják el a gazdától az útvonalengedély kiváltását olyan esetben, amikor újonnan vásárolt kombájnjának még nincs rendszámtáblája, s csak annak birtokában kaphat ilyet.
Halál lett a közös heroinozás vége a fővárosban
