Kitiltva a forgalomból

Hiába változott július közepén az erről szóló törvény, a gazdák továbbra is túlzott mértékű és sok esetben megmagyarázhatatlan büntetéseket kapnak, ha pár kilométert engedély nélkül tesznek meg munkagépükkel a közúton.

Dénes Zoltán
2009. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután év elején a rendőrség gyakorlata felháborította a gazdálkodókat, a köznyelvben csak túlsúlyos és túlméretes járművek közlekedését szabályozó rendeletet megváltoztatta a kormány. A módosítások július közepén léptek életbe, ám a bírságolási gyakorlat nem változott – hívta fel a figyelmet Forgács Barna, a Magyar Agrárkamara (MA) elnöke. Több konkrét példával is bemutatta a gazdálkodókra kirótt büntetések okait. Egy gabonaszállító gépjármű vezetője például a helyszínen nem tudta bemutatni a pihenőidőt igazoló okmányt, azonban a munkáltatója ezt 15 perccel később megtette, ennek ellenére a gépjárművezetőt több 100 ezer forintra büntették. Egy másik esetben egy Nógrád megyei mezőgazdasági vállalkozó két új kombájnját szállította Komárom-Esztergom megyéből Nógrádba, csakhogy a megkapott útvonalengedély szerint közlekedve az egyik város útján a túl keskeny út miatt a kombájnnak vissza kellett fordulnia, majd kerülő úton, a forgalom akadályozása nélkül érkezett meg rendeltetési helyére. Mivel a sofőr nem engedélyezett útvonalon haladt, őt is több százezer forintos bírsággal sújtották.
Koncz György, az MA alelnöke szerint a példák sora a végtelenségig folytatható, hiszen az elmúlt másfél hétben az általa irányított gazdálkodó szervezetnél minden napra esett egy-egy szigorú hatósági ellenőrzés, amely nyilvánvalóan hátráltatja a gazdálkodási tevékenységet.
A Magyar Agrárkamara vezetői rámutattak, hogy az év eleje óta számos gazdálkodó életét nehezítette meg a túl szigorú szabályrendszer, illetve az erre hivatkozva kirótt – akár 200 ezer forintos – büntetés. Arról nem is beszélve, hogy az útvonalengedélyek kiváltása túl hosszadalmas és bürokratikus, ráadásul sok esetben előre nem is tudják a gazdálkodók megmondani, hogy mikor fognak a nagy gépekkel az utakon közlekedni.
A Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) már korábban is felhívta a figyelmet arra, hogy nem életszerűek a túlsúlyos vagy túlméretes járművekre vonatkozó útvonalengedélyek kiváltására létrehozott jogszabályok, ezért az azok hiánya miatt kirótt büntetés csak a gazdákra kivetett újabb sarcként értelmezhető. Jakab István, a Magosz elnöke szerint az ugyan igaz, hogy a jogszabályok már csaknem 10 éve jogerősek, de a hatósági ellenőrzések hiánya miatt nem okoztak gondot a gazdáknak. 2007 óta azonban jelentősen megnövelte a kormányzat a büntetési tételeket, és a hatóságok is sokkal szigorúbban ellenőrzik a gazdák által használt utakat. A szabályozások számos olyan elvet tartalmaznak, amelyek ellehetetlenítik a gazdák munkáját. Mindemellett ha a gazdák ki akarják váltani a 7–30 ezer forintba kerülő útvonalengedélyeket, személyesen kell kérvényezniük azokat a megyeszékhelyeken. A Magyar Agrárkamara ezzel kapcsolatban azt kéri a kormánytól, hogy 2009. szeptember 30-ig teremtse meg az egyszerűsített engedélykérvény elektronikus benyújtási lehetőségét, és tegye lehetővé a figyelmeztető jelzés – sárga villogó – használatának külön engedély és végzettség nélküli használatát. Az agrárkamara azt is jelezte, hogy a legutóbbi rendeletmódosításnak köszönhetően sikerült mérsékelni a büntetési tételeket, ugyanakkor továbbra is gondot jelent, hogy a hatóság a büntetés kiszabása során nem mérlegelhet, s ebből következik a túlzott mértékű és sok esetben megmagyarázhatatlan hatósági szankció. Megmagyarázhatatlan például, hogy miként várják el a gazdától az útvonalengedély kiváltását olyan esetben, amikor újonnan vásárolt kombájnjának még nincs rendszámtáblája, s csak annak birtokában kaphat ilyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.