„Eszetlen hazaszeretet”

„Az általános válságra reagálva” a tizedik ARC pályázati kiírása arra hívta fel a pályázókat, hogy „lovagolják meg a krízis hullámait” és találják ki, hogyan kellene újrakezdeni. Az eredmény tegnap óta tekinthető meg az Ötvenhatosok terén. Elmentem, megnéztem. Választ nem kaptam.

Klementisz Réka
2009. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábbi fogódzók elveszítették a stabilitásukat, erre a válság csak ráerősített. Újra kell gondolnunk mindent, egészen az alapoktól, és meg kell szabadulni a bal-jobb dichotómiától – nyilatkozta lapunknak még a hivatalos nyitás előtt tartott díjátadó után a jubileumi ARC ötletgazdája és társtulajdonosa, Geszti Péter, arra a kérdésre, hogy az idei pályázati felhívásnak megfelelően személy szerint mivel kezdené a kiállítás mottójává tett újratervezést. – A politikai kommunikációval azért is szakítottam, mert azt tapasztaltam, egyáltalán nincs befolyásom azokra a dolgokra, amelyekben egy kampány kreatív munkájával részt vállalok. A politikai megrendelő nehezen számon kérhető, semmilyen párt nem tud felelősséget vállalni utólag az emberért. Ezért én sem tudok felelősséget vállalni azért, amit a politika általában művel. Sem morálisan, sem lelki értelemben, hiszen konfliktusokat generál a szavazatszerzés érdekében. Aki politikusként vagy akár politikai marketinggel foglalkozó szakemberként részt vállal a közéletben, mindenképpen felelős a kialakult helyzetért, ezért is tértem vissza a civil pályára – válaszolta arra a felvetésre, hogy az SZDSZ 2002-es választási kampányának tanácsadójaként érez-e személyes felelősséget a közélettel szemben kialakult általános kiábrándultság miatt.
Az ARC idei felhozatalában ugyanis egy közös nevező biztosan van: minden alkotás mögött érezhető a közélettel szemben kialakult csömör. Még azok az alkotások is inkább keserű utóízt hagynak, amelyek a harmadik Magyar Köztársaság születésének huszadik évfordulójára reagálnak. Hiába (Pointless) – hirdeti Schikowski Alexandra pályaműve: a plakát egyik fele egy 1989-ben készült gyerekkori kép, a másik fele ugyanaz a beállítás, egy panelház előtere, húsz évvel később. Jócskán akad a radikális jobboldalnak címzett plakát, ellenben a szétmorzsolódott liberális párt, vagy az MSZP ismert ügyeit firtató alkotást keresve sem talál a látogató.
A zsűri kedélyborzoló jellege miatt különdíjjal is jutalmazta a kétségkívül legmegosztóbbat: Turai Balázs Kuruc.infant című plakátja szándéka szerint a szélsőjobboldal politikai attitűdjét parodizálja, provokatív éllel. A plakátok másik csoportja a válsághoz és az újrakezdés dilemmájához az egyéni megküzdési stratégiák felől közelít. Klasszikus „válságkarrier” ihlette az Önerő című győztes alkotást, amelyen mentőövhöz kötött hétköznapi tárgyak centrumában áll egy fürdőruhás férfi, feltehetőleg a nappalijában. Második helyet érdemelt az a cím nélküli plakát, amelyen a pályázó többek között az „eszetlen hazaszeretet”, a „méltóság” és a „korlátoltság” hívó szavaktól ihletve az ötvenhatos zászlót befoltozva ábrázolta. A harmadik díjat a halogatást pellengérre állító plakátnak ítélte a zsűri, amelyen csak két szó szerepel: majd holnap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.