Köldökzsinór

Sub Bass Monster alaposan beolvasott a szlovák nyelvtörvény miatt Jan Slotának. A civilben Máté Szabolcsként élő gyulafirátóti rapper azon már maga is csodálkozik, hogy Mista Slota című dala fiatalok tízezreit mozgatta meg, köztük olyanokat is, akik azelőtt nem érdeklődtek a határon túli magyarok sorsa iránt.

György Zsombor
2009. 09. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi rosszat tehettem? – merült fel a kérdés Máté Szabolcsban, amint néhány napja Erdélyből hazafelé tartva, a határt átlépve bekapcsolta mobilját. A Sub Bass Monster művésznevű fiatalember telefonjára több tucat üzenet érkezett, mindenki a szlovák nyelvtörvényről, illetve az az ellen született Mista Slota című zeneszámról érdeklődött. A gyulafirátóti fiatalembernek eszébe sem jutott, hogy ekkora hatást érhet el, pedig – mint kiderült – szövegével tömegesen mozgatott meg olyan embereket is, akik korábban kevés érzékenységet mutattak a határon túli magyarság iránt.
Gyulafirátót csendes, takaros kistelepülés, pontosabban immár Veszprém város része – sajnos, teszi hozzá Máté Szabolcs, hiszen mióta egybeolvadtak, kevesebb a pénz a fejlesztésekre. Egyszer forgalomlassító demonstrációt is szerveztek, hogy így hívják fel a döntéshozók figyelmét a városrészre. Szeret itt élni, lokálpatriótának érzi magát, Pestre csak akkor megy, amikor fellép vagy próbál a zenészekkel. Gyulafirátót című számához tíz éve éppen itt forgattak videoklipet, ahol most ülünk. Igaz, akkor még nem működött a Vanília cukrászda, csak egy klasszikus szocreál kocsma, Sub Bass Monster első fellépéseinek helyszíne. A hely szelleme Antal Nimródot, a rendezőt is magával ragadta, a kisfilmet azóta több százezren látták az interneten, a Félre az útból című lemez pedig ötvenezer példányban fogyott.
– Tagja lehettem annak az utolsó generációnak, amelyik még nagy példányszámban tudott lemezt eladni. Ma már mindenki az interneten hallgat zenét – fogalmaz Máté Szabolcs.
Átok és áldás ez egyben, hiszen a hagyományos lemezkiadás vegetál, a világháló révén azonban százezrek, milliók ismernek meg olyan stílusokat, fognak olyan üzeneteket, amelyek néhány éve még csak egy-egy szubkultúrának voltak a sajátjai. Egy jobban sikerült dalszöveg ma már többekhez jut el, mint bármely napilap – tehát követőik miatt a szerzők felelőssége is egyre nagyobb.
FankaDeli, polgári nevén Kőházy Ferenc hiphopelőadó ugyanakkor azt mondja, szemben a tengerentúli elődökkel, a rapzene hazai követői szinte egyáltalán nem foglalkoznak szövegeikben közügyekkel, politikával, úgymond nemzeti kérdésekkel, „maradnak a drogok és a csajok”.
– Az amerikaiak nemzeti színeket viselve büszkén magyaráznak azokról az utcákról, terekről, ahol felnőttek – fogalmaz, hozzátéve, hogy magyarként így tesz ő is, nem Bronxban, hanem Kecskeméten. Ez pedig, állítja, sokaknak nem tetszik.
Való igaz, mostanában elég sokat perlekedik FankaDeli a különféle online fórumokon, olykor magyartalansággal vádolva zenésztársait, miközben mások azt vetik a szemére, hogy elkötelezte magát a Jobbik politikája mellett.
Sub Bass Monster viszont hangsúlyozza: nem foglalkozik pártpolitikával. Dala sem ilyen megfontolásból született. Refrénje így szól:

Ó, mista Slota, jobban figyeljen oda,
Mit csinál, ej-ej, ne legyen ostoba,
Az anyanyelvhez mindenkinek szíve-joga,
Ezt megtiltani nem lehet soha, de soha…

A dal a jelek szerint pozitív folyamatokat indított el, vitába eddig senki sem szállt vele. A jelenség egyszerűen érdekes lett, a dal a fiatalok körében pillanatok alatt nagy visszhangra lelt, amit tisztán politikai eszközökkel valószínűleg nem lehetett volna elérni. Tévék és rádiók sora hívta interjúra – olyanok is, amelyek elvétve foglalkoznak a határon túli magyarsággal –, s hiába nem készült még el a klip, a videomegosztó oldalakon a dal néhány nap alatt sok tízezres hallgatótáborra lelt.
Pedig az egész a véletlenen múlt.
A szerző elárulja, a közéleti viszonyokról megvan a véleménye, érzi, mennyire elkeseredetté váltak sokan az utóbbi években, a politikai küzdőtérre mégsem szállna be soha. A határon túli magyarság helyzetét viszont régóta figyelemmel kíséri, évente legalább tízszer koncertezik Erdélyben, a Felvidéken, a Délvidéken, nemrégiben eljutott a Kárpátaljára is. Foglalkoztatta, bosszantotta a nyelvtörvény ügye, amely – mint hangsúlyozza – független a jobb- vagy baloldaliságtól, hiszen olyan probléma, amellyel szemben egységesen kell fellépnie minden jóérzésű embernek.
– Elég, ha abba gondolunk bele, milyen érzés lenne, ha velünk tennék ezt, ha mi nem használhatnánk a szülőföldünkön szabadon az anyanyelvünket – jelenti ki.
Augusztus 28-án Révkomáromban három civil szervezet – a Csemadok komáromi területi választmánya, a Via Nova ICS komáromi alapszervezete és a Hiphopfelvidek.org – Száll a hír címmel szervezett tiltakozást, amelyre számos rapzenésszel együtt Sub Bass Monstert is meghívták. A fellépést a szereplők mindegyike ingyen vállalta. Mivel eleinte úgy tűnt, Máté Szabolcs nem tud részt venni a rendezvényen, papírra vetette gondolatait, majd gitáron kitalálta hozzá a ragga stílusú zenei alapot, melyet társával rövidesen kész dallá kovácsolt össze. Így született meg a Mista Slota című szám; a felvételt elküldték a szervezőknek. Végül úgy alakult, mégis elutazott a koncertre, ahol hat-hét száz fiatal lehetett fültanúja az „ősbemutatónak”. Hatalmas buli kerekedett, lelkes közönséggel.
Szlovákok is voltak köztük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.