Belakni a műfajhűség luxusát

A Montreux Jazz Festival fedezte fel, aztán lecsaptak rá a japánok. Az elmúlt négy évben szép csendben megtörtént vele majdnem minden, amire titkon vágyott; több lemeze jelent meg Japánban, Amerikában, itthon szeretik a szakmában, tavasz óta pedig még békésebb nyugalommal várja, hogy aminek jönnie kell, megtalálja; anya lett. Ha ritkábban is, de újra koncertezik; legközelebb október 24-én a Budapest Jazz Clubban lép fel. Szőke Nikolettával beszélgettünk.

Klementisz Réka
2009. 10. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonévesen minden előzmény nélkül megnyerte az egyik legrangosabb dzsessz-tehetségkutató versenyt. Győzni ment?
– Miért tagadjam: igen. Tele voltam megmutatkozási vággyal. Már megvolt a zenekarom, a Szőke Nikoletta & Jazzclusive, egy este fellépés után beköltöztünk a stúdióba, és felvettük a demót a nevezéshez. Onnantól minden ment könnyedén. Még a döntő előestéjén is a városban sétálgattam. Szerencsés alkat vagyok; a versenyhelyzet kihozza belőlem a tartalékokat. Azt hiszem, akkor, ott, életem addigi legjobbját nyújtottam.
– Itthon valamiért mégsem szedte szét a média…
– Nem fektetek nagy munkát a reklámba; ha hívnak, szívesen megyek. A dzsessz mainstream ágát művelem, amely a név sugallatával ellentétben itthon nem annyira populáris. Igaz, nem is vágyom arra, hogy a dalaimat valamelyik kereskedelmi rádió játssza. Örülök, hogy megengedhetem magamnak a műfajhűség luxusát, és anélkül is megtalálnak a lehetőségek, hogy a dzsesszt a piac igényei szerint hígítanám. Huszonkettő voltam, amikor megnyertem a versenyt, aztán jött az első lemez, mostanra pedig eljutottam oda, hogy a fellépéseknél, sőt, a harmadik lemez éppen zajló felvételénél már magam szabhatom a feltételeket.
– A dzsessz-szakma tele van panasszal; nincs elég támogatás, kevés a megmutatkozási lehetőség. Ilyen egyszerű lenne ez?
– Való igaz, nekem is három évbe telt, mire Montreux után végre találtam olyan magyar kiadót, amelyik elfogadta a feltételeimet. Aztán hirtelen két partner is akadt. Már ki volt tűzve a stúdiómunkálatok időpontja itthon, amikor a trióm zongoristája, Szakcsi Lakatos Róbert felhívott Japánból, hogy a kiadója énekesnőt keres. Több európai énekesnőt meghallgattak, végül rám esett a választásuk.
– Aztán jött a második lemez, ismét Japánban; az A Song For You itthon már meg sem jelent. Külföldön keresi a lehetőségeket?
– Nem rajtam múlik, azt hiszem. Az A Song For Younak kint szerencsére olyan sikere lett, hogy a japán Atelier Sawano kiadó a Golden Earringsből is rendelt több ezer példányt, aztán mindkét lemezt piacra dobták Amerikában is. Ezeknek a sikereknek köszönhetően a harmadik is náluk készül. Magyarországon vagyok otthon, fontos lenne, hogy itthon is jelen legyek, de magyar terjesztőm a japán kiadású lemezre egyelőre nem akadt, így alakult.
– Alakulhatott volna akár úgy is, hogy legfeljebb ebédszünetben énekel, főmunkaidőben pedig egy nemzetközi cég kereskedelmi ügyleteit bonyolítja.
– Titokban gyerekkorom óta énekeltem, de a szüleim szerették volna, ha szakma van a kezemben. Édesapám, Szőke Sándor ma is aktív cigányzenész, cimbalmos. Gyerekkoromban mindig mentem vele, amikor a száztagú cigányzenekar szólistája volt, jártunk a koncertekre. Kezdettől fogva vonzott a zenész világ, apám mégis igyekezett óvni. Elvégeztem a külkereskedelmi ügyintéző szakot, aztán angol–orosz szakra jelentkeztem az egyetemre. A zene közben végig ott motoszkált bennem. Még középiskolában felléptem a Thália Színházban az ösztöndíjas roma fiatalok gálaestjén, ott találkoztam a későbbi férjemmel, Barcza Horváth Józseffel. Vele együtt robbant be az életembe a dzsessz is. Józsi vitt el Winand Gáborhoz. Elénekeltem neki a Killing me softlyt. Fel vagy véve, csak ennyit mondott. Így esett, hogy a mesterem lett.
– A családból magával hozta a cigányzenei hagyományt, adná magát, hogy vigye tovább, mégis a dzsesszt, annak is a legkifinomultabb klasszikus vonalát képviseli. Szakcsi Lakatos Béla óta önálló neve is van a műfajnak: gipsy jazz. Miben más ez?
– Nehéz megragadni, de tény, hogy ha egy standardet eljátszik egy cigány származású és egy nem cigány származású zenész, érezhetően van különbség. Minden tudatosság nélkül kirajzolódik mögötte az a más temperamentum, ami a cigány emberek sajátja. Mondják, hogy a cigányok között több a zenei tehetség. Meglehet. Helyzeti előnynek elég, de a sikerhez kevés. A cigányzenészek kincse és csapdája is egyben az univerzalitás képessége; szinte bármit képesek eljátszani, de nem biztos, hogy az egyéniségük is. Sokáig én is csapongtam a műfajok között. Egyébként amellett, hogy a zenész cigányok asszimilálódtak a magyar társadalomba, temperamentumunkat tekintve van hasonlóság közöttünk, cigányok között, és az afroamerikaiak között, akik a dzsessz kifejezésnyelvét megalkották. Ebből adódhat, hogy a dzsessz művelője jelentős arányban itthon épp a cigányság.
– Néhány hónapja anya lett. Változtak az ambíciói?
– A legjobb dolgok maguktól jönnek. Nem tervezek. Amióta megszületett a kislányom, még inkább hiszek abban, hogy ha teszem a dolgomat, segítség is érkezik odafentről a megfelelő időben. Kár bármit is sürgetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.