Sarah Kaufmann amerikai reklámszakember egyszer csak fogta magát és sajtszobrásznak állt. Cheddar sajtból faragott már gorillát, rögbijátékost, Mickey egeret. Legmegrázóbb munkája egy közel harminctonnás óriás mamut volt. Ezt a témát kellett feldolgozni a három költőnek, akikre nehéz feladat hárult. Lássuk be, egy drámai szituációt nélkülöző témából igencsak nehéz izgalmas történetet kihozni, nehéz bármilyen viszonyváltozást megrajzolni. Pedig pont ez a jó dráma legfőbb ismérve. Ezt a kiválasztott költők is belátták, a hír hallatán Vörös István azt mondta: ebből drámát írni olyan, mint becsukott szemmel szeretőt választani.
De azért csak sikerült a lehetetlen. Hétfő reggeltől próbálhattak a Kamaraszínház színészei, hogy estére színpadkésszé alakítsák a megírt drámákat. Lackfi János Sajtgyári capriccio című egyfelvonásosa az orosz és cseh kisemberek világát idézte meg. A darab Csehov Három nővérének paródiájával indul, aminek a darab egészét nézve nem sok értelme van. A régi, szép napok idején játszódó sztori panelekből épül fel: adott egy tejgyárigazgató, aki a fiatal munkáslánynyal szeretne rosszalkodni, a lány csak sajtszobrászati tervei megvalósításához szeretné a főnök segítségét kérni, a lányba szerelmes még az egyetemista, és így tovább. A lezárás sem éppen az igazi: gejl operettvilágot idéző össznépi danolászás. Lackfi művében, amelyet Szurdi Miklós rendezett, a színészek hullámzóan játszottak, beszédüket sokszor nem lehetett érteni.
Szabó T. Anna A fekete kutya című írását Léner András alkalmazta színpadra. A depresszióra utaló fekete kutya egy fiatal lány rémálmát keltette életre. Kakas egy meg nem értett művészpalánta, aki görögdinnyéből készít szegszobrokat. Nagynénje, aki férje halála után egy művészetterápia segítségével talál rá a sajtszobrászatra, hazatér és megpróbálja Kakast a mély depresszióból kirángatni. Felkéri, segítsen neki a Tőgyvölgy napokra elkészíteni a megrendelt sajtszobrokat. Közben rájön, mi is nyomja a lány lelkét; Kakas terhes lett egy fiútól, aki aztán az anyjával lép le. Tipikusan női szempontú feldolgozás, amely többször is Kárpáti Péter világát idézte meg. Az előadás vontatottan indult, de a végére a színészek is összerázódtak. Nagy Cili és Bozsó Péter a rövid idő ellenére is szépen felépítették figurájukat. A legjobban összerakott darab a végére maradt. Vörös István groteszk hangvételű Zsírfelirat című rögtönzése igencsak ütött. Vörös egérparódiájában a nehéz anyagi körülményekkel küzdő sertésgyáros egér elraboltatja a híres sajtszobrászt, hogy a gyárban felhalmozódott zsírból, kolbászból és sonkából készítsen kisplasztikát és kerítést. Jó párbeszédek, igazi fekete humormorzsák jellemzik ezt az éles társadalomkritikával is bíró darabot. Romvári Gergely rendezése és a színészi játék is csak ezt erősítette. Legjobb férfi színésznek ezen az estén Végvári Tamást választották, a legjobb női alakítást Szőlőskei Tímea kapta meg, a legjobb rendező címet Romvári Gergely zsebelte be. A közönség Szabó T. Anna Fekete kutyáját választotta a legjobb műnek, míg a szakmai grémium Lackfi Sajtgyári capricciója mellett döntött. Szűcs Miklós, a Budapesti Kamaraszínház direktora a ceremónia végén bejelentette, hogy Nagy Cilinek A Fekete Kutyában nyújtott alakításért a következő évadban főszerepet ajánl.
Drámapályázatot hirdet a Magyar Rádió. Olyan drámai művek megírására hirdet nyílt, 4,5 millió forint összdíjazású pályázatot a közszolgálati rádió, amelyek magas irodalmi színvonalon ragadják meg korunk életérzését, problémáit, hangulatait. A pályaműveket – amelyek beérkezési határideje 2010. február 15. – Bereményi Géza, Gothár Péter, Marton László, Molnár Piroska, Radnóti Zsuzsa, Vidnyánszky Attila és Solténszky Tibor bírálják majd el. Döntését a zsűri március 27-én, a színházi világnapon hirdeti ki. A nyertes pályaművekből rádiójáték készül, s a magas pályadíj lehetővé teszi azt is, hogy a Magyar Rádió ingyen kínálja fel őket a színházaknak. (V. K.)
Esőkáosz, hazai pilóta sikere és egy váratlan dobogós Silverstone-ban
