Kollektív munkaügyi vitát kezdeményeznek a reprezentatív vasutas-szakszervezetek a közösségi közlekedést érintő negyvenmilliárdos elvonás miatt, az erről szóló levelet várhatóan ma postázzák a miniszterelnöknek. A kormánynak öt napon belül ki kell jelölnie képviselőjét, majd azt ezt követő kollektív munkaügyi vitában a megállapodásra hét nap áll rendelkezésre. Ezt követően nyílik lehetőség munkabeszüntetésre, a sztrájktörvény szerint viszont már a tárgyalás ideje alatt is lehet figyelmeztető sztrájkot tartani.
A Vasutasok Szakszervezete és a Mozdonyvezetők Szakszervezete egyelőre bízik a tárgyalások eredményességében, de ellenkező esetben – állítják – készek a sztrájk megtartására. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a korábbi eredménytelen egyeztetések alapján viszont nem lát „tárgyalási tartalékot”. A tegnapi közös döntés előzménye, hogy az utóbbi években egyedüliként több sztrájkot tartó VDSZSZ levélben kérte a társszakszervezeteket, hogy mérlegeljék a közös fellépés, így az esetleges együttes munkabeszüntetés lehetőségét. A kormányzati elképzelések alapján ugyanis a MÁV hálózata háromezer kilométerre apadhat, és vasutasok ezrei kerülhetnek az utcára.
A MÁV történelmének két legnagyobb sztrájkjára az Orbán-kormány alatt került sor. Akkor nem volt kérdéses a szakszervezetek együttműködése, noha nem a vasút létéért, hanem magasabb bérért, kollektív szerződésért sztrájkoltak közösen.
Ukrajna meghosszabbítja a hadiállapotot és tovább mozgósít
