Maradhat a Renault a Forma–1-ben

Munkatársunktól
2009. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igazuk lett azoknak, akik biztosra vették, hogy Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) amenynyire lehet, elsimítja a Renault csalási ügyét a Forma–1-ben. A FIA Világtanácsa így tegnap a párizsi ülésén nem hozta meg azt a drasztikus döntést, hogy a francia istállót kizárja a világbajnokságból, csupán két év felfüggesztett eltiltást rótt ki. A volt csapatfőnök, Flavio Briatore már sokkal rosszabbul járt, az F–1 emblematikus alakjának számító olasz üzletembert végérvényesen száműzték, többé semmiféle szerepet nem vállalhat a száguldó cirkuszban, még pilóták menedzselésével sem foglalkozhat. A Renault-tól múlt szerdán vele együtt távozott Pat Symonds főmérnök ugyanakkor megúszta ötéves eltiltással. A „nagy leleplező” Nelsinho Piquet pedig patyolattisztán került ki a történetből, mintha a tavalyi Szingapúri Nagydíj 14. körében nem is ő vezette volna szándékosan a falnak a Renault második számú autóját; hogy az elsőben ülő, a tankolást addig már megejtő – és a csalásról állítólag nem tudó – Fernando Alonso kihasználja a biztonsági autó pályára jövetelét, és megnyerje a futamot.
S ez a machináció addig nem is került napvilágra, amíg az idei Magyar Nagydíj után Piquet-t lapátra nem tették a Renault-nál. Leegyszerűsítve a történetet: a pilóta kitálalt, beárulta a volt kenyéradóit, azt pedig a telemetria- adatok utólagos elemzése gyakorlatilag igazolta, hogy az ominózus futamon valóban megrendezett baleset történt.
„Azt hiszem, egy okos mérnök észreveszi a telemetriaadatokból, hogy szándékosan okoztam az ütközést azáltal, hogy tovább gyorsítottam, holott ilyen esetben a normális reakció a fékezés lenne, amilyen gyorsan csak lehetséges” – áll többek között abban a július 30-án született levélben, amely Piquet vallomása. A pilóta megnevezte a két felbujtót, Flavio Briatorét és Pat Symondsot, akik közül konokul csak a csapatfőnök tagadott, és beszélt Piquet kicsinyes bosszújáról. A részben megbánást tanúsító főmérnök bevallotta, hogy a verseny előtti taktikai megbeszélésen felvetődött a szándékos baleset lehetősége, ám szerinte ez éppen Piquet ötlete volt. A besározódott istálló mindenesetre múlt szerdán gyakorlatilag elismerte a vádakat, közleményben jelezte, hogy a FIA előtt nem vitatja azokat, Briatore és Symonds pedig azonnal távozott posztjáról. S bár a Renault-n ettől még rajta maradt a bélyeg, a Nemzetközi Automobil-szövetség is tisztában volt azzal, hogy az istálló (amely a vizsgálatok során egyébként végig korrektül együttműködött a FIA-val) kizárása rengeteget ártana a mostanság így is viharvert Forma–1-nek.
A FIA világtanácsa előtt Bernard Rey, a Renault-csapat elnöke bocsánatot kért a történtek miatt. Jelezte: vállalják a felelősséget, és remélik, hogy az istálló a jövőben szebb napokat is megélhet majd. Az biztos, a mostaniaknál csak szebb napjai lehetnek, de ez áll a Forma–1-re is.

Magyar Nagydíj: augusztus 1. A Nemzetközi Automobil-szövetség világtanácsa párizsi ülésén elkészítette a Forma–1-es világbajnokság jövő évi menetrendjét, s e szerint a mogyoródi Magyar Nagydíjat augusztus 1-jén rendezik meg. A 2005-ös év után várhatóan ismét tizenkilenc versenyből áll majd a sorozat. Dél-Koreában most először rendeznek versenyt, október 17-én Jeonnamban, és egy év szünet után visszatérhet a programba a kanadai GP – feltéve, ha a szervezők megegyeznek Bernie Ecclestone-nal, a Forma–1 jogtulajdonosával, s aláírják a szükséges szerződéseket. Ha mégsem jön össze a végleges megállapodás a montreali futamot illetően, a Török Nagydíjat egy héttel elcsúsztatják: május 30-ról június 6-ra teszik át. Ami biztos: a szezon március 14-én Bahreinben indul, és november 14-én Brazíliában zárul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.