Igazuk lett azoknak, akik biztosra vették, hogy Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) amenynyire lehet, elsimítja a Renault csalási ügyét a Forma–1-ben. A FIA Világtanácsa így tegnap a párizsi ülésén nem hozta meg azt a drasztikus döntést, hogy a francia istállót kizárja a világbajnokságból, csupán két év felfüggesztett eltiltást rótt ki. A volt csapatfőnök, Flavio Briatore már sokkal rosszabbul járt, az F–1 emblematikus alakjának számító olasz üzletembert végérvényesen száműzték, többé semmiféle szerepet nem vállalhat a száguldó cirkuszban, még pilóták menedzselésével sem foglalkozhat. A Renault-tól múlt szerdán vele együtt távozott Pat Symonds főmérnök ugyanakkor megúszta ötéves eltiltással. A „nagy leleplező” Nelsinho Piquet pedig patyolattisztán került ki a történetből, mintha a tavalyi Szingapúri Nagydíj 14. körében nem is ő vezette volna szándékosan a falnak a Renault második számú autóját; hogy az elsőben ülő, a tankolást addig már megejtő – és a csalásról állítólag nem tudó – Fernando Alonso kihasználja a biztonsági autó pályára jövetelét, és megnyerje a futamot.
S ez a machináció addig nem is került napvilágra, amíg az idei Magyar Nagydíj után Piquet-t lapátra nem tették a Renault-nál. Leegyszerűsítve a történetet: a pilóta kitálalt, beárulta a volt kenyéradóit, azt pedig a telemetria- adatok utólagos elemzése gyakorlatilag igazolta, hogy az ominózus futamon valóban megrendezett baleset történt.
„Azt hiszem, egy okos mérnök észreveszi a telemetriaadatokból, hogy szándékosan okoztam az ütközést azáltal, hogy tovább gyorsítottam, holott ilyen esetben a normális reakció a fékezés lenne, amilyen gyorsan csak lehetséges” – áll többek között abban a július 30-án született levélben, amely Piquet vallomása. A pilóta megnevezte a két felbujtót, Flavio Briatorét és Pat Symondsot, akik közül konokul csak a csapatfőnök tagadott, és beszélt Piquet kicsinyes bosszújáról. A részben megbánást tanúsító főmérnök bevallotta, hogy a verseny előtti taktikai megbeszélésen felvetődött a szándékos baleset lehetősége, ám szerinte ez éppen Piquet ötlete volt. A besározódott istálló mindenesetre múlt szerdán gyakorlatilag elismerte a vádakat, közleményben jelezte, hogy a FIA előtt nem vitatja azokat, Briatore és Symonds pedig azonnal távozott posztjáról. S bár a Renault-n ettől még rajta maradt a bélyeg, a Nemzetközi Automobil-szövetség is tisztában volt azzal, hogy az istálló (amely a vizsgálatok során egyébként végig korrektül együttműködött a FIA-val) kizárása rengeteget ártana a mostanság így is viharvert Forma–1-nek.
A FIA világtanácsa előtt Bernard Rey, a Renault-csapat elnöke bocsánatot kért a történtek miatt. Jelezte: vállalják a felelősséget, és remélik, hogy az istálló a jövőben szebb napokat is megélhet majd. Az biztos, a mostaniaknál csak szebb napjai lehetnek, de ez áll a Forma–1-re is.
Magyar Nagydíj: augusztus 1. A Nemzetközi Automobil-szövetség világtanácsa párizsi ülésén elkészítette a Forma–1-es világbajnokság jövő évi menetrendjét, s e szerint a mogyoródi Magyar Nagydíjat augusztus 1-jén rendezik meg. A 2005-ös év után várhatóan ismét tizenkilenc versenyből áll majd a sorozat. Dél-Koreában most először rendeznek versenyt, október 17-én Jeonnamban, és egy év szünet után visszatérhet a programba a kanadai GP – feltéve, ha a szervezők megegyeznek Bernie Ecclestone-nal, a Forma–1 jogtulajdonosával, s aláírják a szükséges szerződéseket. Ha mégsem jön össze a végleges megállapodás a montreali futamot illetően, a Török Nagydíjat egy héttel elcsúsztatják: május 30-ról június 6-ra teszik át. Ami biztos: a szezon március 14-én Bahreinben indul, és november 14-én Brazíliában zárul.
Megfékezték az erdőtüzeket Törökországban
