Ukránosító lendület

A pedagógusok egyik minapi összejövetelén az egyik felszólaló – a kárpátaljai magyar oktatás helyzetére utalva – az állam számára mára fölösleges teherré vált szovjet katonai laktanyákhoz hasonlította a kialakult állapotokat. Az ablakok és az ajtók kiverve-kiszaggatva, málladozik a vakolat, de a szilárd alapokra helyezett épület dacol az idővel, a pusztulásra ítéltség fenyegetettségével.

Székely Gergely
2009. 10. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatás jövőjéért, s ezzel együtt a kárpátaljai magyarság fennmaradásáért érzett aggodalmak hatották át az idei tanévnyitó rendezvényeket, amelyek a legtöbb iskolában közös – a hitet és a reményt éltető, a kitartást, az együvé tartozást és az összefogást erősítő –, az anyanyelv, s a nemzet megmaradásáért könyörgő imával kezdődött.
A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola rektora, Soós Kálmán konkrét tényekkel is illusztrálta a veszteségeket. Tavaly a magyar tannyelvű osztályokban érettségizett 1129 tanulóból 619, vagyis a végzősök mintegy ötven százaléka merte vállalni az emelt szintű ukrán vizsgán való megméretést, ám 265-en nem érték el a továbbtanuláshoz szükséges 124 pontot. De még inkább döbbenetesek az ez évi adatok. Az idén érettségiző 1074 tanulóból ugyanis már csak 535-en jelentkeztek továbbtanulásra, s közülük is csupán 300-an, vagyis a végzősöknek mindössze a 28 százaléka tudott megfelelni a felvételi kritériumainak. Ha tehát abból indulunk ki, fogalmazott a rektor, hogy a főiskola évente 210 elsős hallgatót vesz fel, akkor ez azt jelenti, hogy minden egyes esztendőben egy teljes évfolyamot kitevő végzős kénytelen lemondani a diploma megszerzéséről.
Általános tendenciává vált a tanulói létszám csökkenése is, annak ellenére, hogy az elsősök száma, ha nem is jelentősen, de az idén már emelkedett. A helyi viszonyokat jól ismerő pedagógusok szerint évről évre növekszik a magyar iskolák vesztesége abból kifolyólag, hogy a magyar szülők – gyermekük boldogulásának megkönnyítésére hivatkozva – ukrán iskolába íratják be a csemetéjüket. Az oktatási szakemberek feltételezése szerint az ebből adódó veszteség évente már jóval meghaladja a tíz százalékot is.
Az erőteljes ukránosításra irányuló politika, az ominózus 461-es miniszteri rendelet, s az ezt kiegészítő ukázok semmi kétséget nem hagynak afelől, hogy a nemzeti kisebbségek oktatási rendszerének teljes felszámolására irányulnak. Jövőre például már az emelt szintű teszteket is csak ukránul készítik majd, s a tankönyvek egy része – az idegen nyelv, Ukrajna története, földrajz, jog, egészségtan és művészet – már csak az állam nyelvén kerül a magyar iskolákba is. A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) és a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség (KMPSZ) az utóbbi néhány évben szinte minden követ megmozgatott, eredmény nélkül. Jóllehet Ukrajna alkotmánya, valamint a nemzeti kisebbségekről és az oktatásról elfogadott törvények is egyaránt minden állampolgár számára garantálják az anyanyelvű nevelést és képzést az óvodai, az általános, a középiskolai és felsőfokú intézmények hálózata által. Az egy tömbben élő nemzetiségi területeken anyanyelvű oktatási intézmények létrehozását, ukrán tannyelvű intézményekben szülői kérelem alapján anyanyelvű osztályok és csoportok megnyitását engedélyezik a kisebbségek számára. Mi több, az ukrán–magyar alapszerződés is kimondja, hogy a szerződő felek – teljes összhangban az új Európáról szóló párizsi chartával és az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet más, vonatkozó dokumentumaival – kifejezik azt a meggyőződésüket, hogy a népeik közötti baráti kapcsolatok, valamint a béke, az igazságosság és a demokrácia megkövetelik, hogy kölcsönös védelemben részesüljön a nemzeti kisebbségek etnikai, kulturális, nyelvi és vallási identitása, és ennek biztosítására meg kell teremteni minden szükséges feltételt.
Orosz Ildikó úgy véli, ma már a tiltakozó akcióknak, levelezgetéseknek sincs értelme. Szerinte legfeljebb a politika legmagasabb, az anyaország és Ukrajna állami vezetőinek szintjén lefolytatott tárgyalások hozhatnak eredményt, jóllehet a kétoldalú megbeszélésekből és az ukrán ígérgetésekből eddig sem volt hiány. A KMPSZ elnöke szerint ezzel szemben az államnyelv használatát a nemzeti kisebbségek iskoláiban is kötelezővé tevő rendeletből az a szándék olvasható ki, hogy a segédnyelv szerepére akarják kárhoztatni a nemzetiségi kisebbségek nyelvét, ami a jövőben utat nyithat a magyar nyelv fokozatos kiszorításának az oktatásból, illetve indokul szolgálhat a magyar nyelvű tankönyvek és segédeszközök kiadásának beszüntetéséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.