Vita Hitler közkedvelt népautójának terveiről

A zsidó származású magyar Ganz József tervezte a náci Németország idején népautóvá kikiáltott VW Bogár prototípusát – állítja a holland Paul Schilperoord. A mérnöki diplomával is rendelkező újságíró öt éve kezdte el tényfeltáró munkáját, amikor egy 1920-as évekbeli Automobile Quarterly magazinban felfedezte Ganz írásait, aki egy olcsó és a motorbiciklik mozgékonyságához hasonló könnyűszerkezetes gépjárműről készített vázlatrajzokat.

Balogh Roland
2009. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sorozatos motorbalesetei miatt Ganz József 1923-tól készített látványterveket könnyűszerkezetes gépjárművekről, ám nem sikerült összegyűjteni a prototípusra való összeget. Így első valódi mérnöki munkájára 1930-ig kellett várni, amikor a nürnbergi Ardie motorbicikli-fejlesztő üzemben elkészítette első, majd egy évvel később az Adler vállalatnál a második könnyűszerkezetes prototípust.
Paul Schilperoord érvelése szerint ez a két prototípus vezetett, illetve szolgált a német autóóriás, a Volkswagen (VW) Bogárjának alapjául. A holland újságíró A Bogár igaz története című, várhatóan az idén ősszel megjelenő könyvében azt állítja, hogy a két alapmodellből készített és az 1933-as – minden évben megrendezésre kerülő – berlini autókiállításon bemutatott Standard Superior elnevezésű, 1590 birodalmi márkába kerülő gépjárművön Adolf Hitler frissen kinevezett német kancellár szeme is megakadt.
A holland szerző szerint Ganz 1933-as modellje és egy korabeli hitleri vázlatrajz kísérteties hasonlóságot mutat. Schilperoord ráadásul azt állítja, a nácik által már akkor is gerjesztett antiszemita hangulat, amely miatt Ganz Svájcba távozott, és a kísérteties hasonlóság egyértelműen bizonyítja, hogy itt ipari lopásról van szó.
A Ferdinand Porsche által 1934-ben tömeggyártásra küldött és ezer birodalmi márkába kerülő első Bogár-prototípusok valóban hasonlítanak Ganz kísérleti típusaira, és azt is fontos megjegyezni, hogy a zsidó származású magyar mérnök több olyan, az 1930-as években Németországban kikísérletezett autóipari fejlesztésben is részt vett, mint az akkor újdonságszámba menő önálló futóművek kiképzése. Ezeket az alkalmazásokat egyébként a Mercedes-Benz 170-es és a BMW AM1-es típusú gépjárműveinél is alkalmazták.
Ganzot egyébként 1934-ben letartóztatta a Gestapo, majd Liechtenstein érintésével Svájcba költözött, ahol a második világháború után sikertelenül ugyan, de megpróbálta bebizonyítani, hogy az akkor már valóban ipari méretekben gyártott VW Bogarat teljesen az ő tervei alapján készítették. A budapesti születésű mérnök 1949-ben Franciaországba, majd két év múlva Ausztráliába költözött, ahol – a világtól elvonulva – 1967-ben halt meg.

Sikertörténet.
Bár a híres – Galamb József magyar mérnök által tervezett – Ford T-modellt tartják a modern autóipari sorozatgyártást forradalmasító darabjának, a VW Bogár 21,5 millió példányszámával jócskán megelőzi az 1908–1927 között összesen 15 milliót legyártó amerikai vállalat sikerautóját. A német autóipar 1938-ban kezdte meg a sorozatgyártást, amely egészen 2003-ig tartott. Az 1,1-1,6 literes motorokkal rendelkező Bogarakból csak Németországban annyit adtak el, mint a Ford T-ből világszerte. A Volkswagen ráadásul mintegy 330 ezer kabriót is legyártott német használatra. A Magyarországon is népszerű kisautó Európán kívül egyébként Brazíliában hódított igazán, ahol csaknem 3,4 millió darabot adtak el az elmúlt évtizedekben. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.