A szülői kötődéstől az agresszióig

Ha a csecsemő és a szülő között nem alakul ki szoros, szereteten alapuló kötődés, akkor az később viselkedési zavarokhoz, például agresszióhoz vezethet – közölte Kirschner Lászlóné. A pszichológus szerint a közoktatási rendszerben is komoly gondok vannak, amelyek ugyancsak károsan befolyásolhatják a sérülékeny, streszszel szemben kevésbé ellenálló gyerekek személyiségfejlődését.

Briski Barbara
2009. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig csak külföldön történt a pécsi lövöldözéshez hasonló eset, és úgy hittük, ez így is marad. Sajnos tévedtünk. Azonban tehetünk azért, hogy csökkenjen az iskolai erőszak, illetve időben felismerhetjük, ha valaki hajlamos ilyen cselekmény elkövetésére – hívta fel a figyelmet Kirschner Lászlóné.
A pszichológus elmondta, gyerekkorban az önszabályozás gyenge, így nem véletlen, hogy legalább kilenc-tíz évesnek kell lennie csemeténknek ahhoz, hogy huzamosabb ideig egyáltalán magára hagyhassuk. Hozzátette, ha valakinek a személyiségfejlődése zavart, például kötődési problémája van, annál az önszabályozás kialakulási folyamata meghosszabbodhat, bizonyos esetekben ki sem fejlődik teljesen. – Amennyiben egy gyerek nem éli meg, hogy őt szeretik és ezáltal szeretetre méltó, akkor ő sem tud másokhoz szeretettel viszonyulni – magyarázta.
A viselkedési zavar másik forrása, ha a családon belül deviáns minta áll a gyermek előtt. Ilyen például az alkoholizmus, családon belüli erőszak és a drogfogyasztás. Az önszabályozás nem megfelelő alakulása és a deviáns minta külön-külön is kiválthatja az agresszív viselkedést, de a két jelenség gyakran együtt is megfigyelhető. Kirschner Lászlóné közölte, a társadalom két széléről kerülnek ki leggyakrabban a szokatlan viselkedést mutató gyermekek, vagyis a mélyszegénységben, illetve a leggazdagabb rétegben élők közül. Hazánkban az előbbi társadalmi csoport sokkal szélesebb, így az onnan kikerülő problémás gyerekek száma is magasabb.
– Minden gyerek rá jellemző agressziós energiatöltéssel jön a világra, ez jó esetben a fejlődés során megszelídül, elveszti agresszív jellegét és hajtóerővé alakul. Ez az energia a mentálisan egészséges embernek élete végéig rendelkezésére áll. Van, aki konstruktívan, társadalmilag hasznosan használja fel, más esetleg destruktívan. Pozitív felhasználásként említhetjük például a sebészt, aki bár kést döf egy másik ember testébe – ami önmagában agresszív viselkedés lehetne –, ezt a beteg kérésére, segítő szándékkal teszi. Ezért nevezi a társadalom ezt gyógyításnak, nem pedig erőszaknak – fogalmazott a szakember.
A szülők, tanárok, de akár a barátok is észrevehetnek bizonyos jeleket, amelyekből gyanússá válhat, hogy viselkedési zavarral küzd valaki, és így akár agresszióra is hajlamos. – Ha nem szívesen beszél, ha mindig szomorú, nem mosolyog, látszik rajta, hogy feszült, rázza a lábát, a kezét, nem tud sokáig egy helyen megülni, nem tud odafigyelni arra, aki beszél hozzá; ezek mind azt mutathatják, hogy problémája lehet az illetőnek – sorolta a pszichológus az előjeleket. Tapasztalatai szerint olyan is előfordul, hogy valaki teljesen normális családi és szociális háttérrel rendelkezik, ám a baráti kör hatására drogozni és inni kezd, s ekkor a szer kikezdheti az önszabályozást. Azt tanácsolja, ilyenkor először a szülő üljön le beszélgetni a gyerekkel megértő, támogató hangnemben – véletlenül se legyen számonkérő –, és csak azután forduljanak pszichológushoz vagy pszichiáterhez, ha ez sem hoz változást.
Kirschner Lászlónét elkeseríti a magyar közoktatási rendszer jelenlegi állapota. – Kutatások bizonyítják, ha ma valamilyen szociokulturális hátránnyal kerül be a gyermek az iskolába, ott nem csökken a lemaradása, hanem éppen ellenkezőleg, sokkal nagyobb lesz. A mértéktelenül eltúlzott lexikális ismeretanyag és a kíméletlen tempó miatt nincs idő az egyéni fejlődési különbségek figyelembevételére, a tanulási problémák – például a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, figyelemzavar – megfelelő kezelésére. Amennyiben ezeket a zavarokat a tanárok vagy a szülők nem veszik észre vagy nem kezelik megfelelően, a gyereknek rengeteg negatív élménye lesz az iskolában, amelyek miatt frusztráltabb, idegesebb lesz – figyelmeztet a pszichológus. Szerinte azok a gyerekek tudják jól átvészelni a magyar közoktatási rendszer diszfunkcióit, akiknek biztonságos szeretetkapcsolatuk alakult ki gondozójukkal csecsemőkorban. A kevésbé szerencsés gyermekek nem tudnak jól védekezni a stresszel szemben, amivel részben magyarázható az iskolai erőszak terjedése. – Ráadásul nálunk a tekintélyelvű, parancsoló bánásmód jellemző még mindig az oktatásban, amely önmagában agresszív bánásmód – véleményezi a magyar rendszert a pszichológus. Hozzáfűzte, a közoktatás hatalmas terhet ró a tanárokra és a diákokra egyaránt, hiszen a rengeteg tanagyag miatt a pedagógusoknak nincs idejük megoldani az osztályokban előforduló konfliktusokat, helyette arra kell összpontosítaniuk, hogy a tantervnek megfelelően haladjanak. Sokkal fontosabb lenne, hogy megtanítsák a gyerekeket különböző konfliktusok kezelésére, minthogy alig néhány hét alatt megtanulják, hogy néz ki a nagy „g”. Rendkívül károsnak tartja, hogy nálunk a közoktatás középpontjában nem a gyerekek állnak, hanem a tananyag, valamint rossz stratégiának véli, hogy nem arra kíváncsiak az iskolában, hogy mit tud a gyerek, hanem arra, hogy mit nem.
– Szerencsére pozitív példa is van Magyarországon – jegyezte meg Kirschner Lászlóné. – Nemrég olvastam egy hejőkeresztúri iskoláról, ahol a komplex instrukciós programot használják az oktatásban. Ez egy olyan módszer, amellyel jelentősen csökkenteni lehet az iskolai erőszak megjelenését.
Kovácsné Nagy Emese, a hejőkeresztúri IV. Béla Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda igazgatója lapunk megkeresésére a program lényegéről elmondta: heterogén csoportokkal dolgoznak, ahol a fő szempont a szocializáció. Itt a pedagógusok a feladatokon keresztül akarnak szocializálni, vagyis nincs egyetlen jó megoldás, a hangsúly a logikán van. A programnak köszönhetően példás kapcsolat alakult ki a diákok és a tanárok között. A módszer bevezetése előtt náluk is rendszeres volt a rendbontás, azonban három-négy éve nem kellett igazgatói intőt adnia egy diáknak sem. – Nem mondom, hogy itt angyalok a gyerekek, de egy bizonyos határt nem lépnek át – hangoztatta Kovácsné Nagy Emese. A programot egyébként a pécsi Gandhi Gimnáziumban is alkalmazzák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.