Egy doboz Rembrandtnak

Két kiállításon láthatók egyszerre Szikora Tamás Munkácsy-díjas festőművész alkotásai. A szentendrei Barcsay Iskola Galériában kilenc társával együtt a 110 éve született Barcsay Jenő emléke előtt tiszteleg. A budapesti Viltin Galériában Osztott tér címmel rendezték meg egyéni tárlatát.

P. Szabó Ernő
2010. 02. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szikora Tamás művein évtizedek óta ez az egyszerre banális és titokzatos tárgy a főszereplő: dobozokat rajzol, fest és formál plasztikusan, olyan szigorú következetességgel őrizve meg a motívumot, mint ahogyan az olasz Giorgio Morandi tette palackokból, üvegekből épített csendéleteivel vagy a német Günthe Uecker felületbe vert szögeivel.
Talán azért van ez így, mert Szikora Tamás kerülővel kezdte művészi pályáját: a hatvanas években kohómérnöknek tanult Leningrádban, s a képzőművészeti főiskolát 1970–75 között végezte el, Fónyi Géza és Sarkantyú Simon tanítványaként. Képes volt kritikával szemlélni a példákat és a trendeket, s képes volt arra, hogy a konstruktivizmus fegyelmezettségét ötvözze azzal a személyes mondandóval, amelyet az anyagok, felületek faktúrájáról, színvilágáról kívánt elmondani. Magából a dobozból kiindulva megfogalmazni, szerinte milyen is a világ.
Kezdetben volt a rajz, mondanánk, ha nem nyert volna egyazon évben jelentős díjakat rajzzal, akvarellel és pasztellel készült alkotásaival, ha nem tűntek volna fel a dobozok már a nyolcvanas-kilencvenes években a kezdetben sötét, komor, majd fokozatosan kivilágosodó színvilágú festményeken is. De nem bedobozolható Szikora a festészet kategóriájába sem, hiszen számos képén kollázstechnikát alkalmaz. Szívesen használ régi, megsárgult papírra írt sorokat, amelyek távoli évszázadok nagy mestereinek szellemét éppúgy megidézik (egyik művének azt a címet adta: Egy doboz Rembrandtnak), mint azt a rég elmúlt világot, boldognak nevezett békeidőket, amelyek kései tanúival nyíregyházi gyermekkorában még találkozott.
A felületre applikált anyagok a térben, a harmadik dimenzióban építik tovább a művet, miközben a megfestett részletek is rendkívül erősen térhatásúak. A festészet történetének egyik alapkérdésével, a perspektívával foglalkozik szinte mindegyik alkotása, s közben az utóbbi években egyre fontosabbá válik számára a kortárs művészet egyik alapproblémája, a sík és a tér viszonya, a festmény, a relief, az objekt, a plasztika és az installáció kapcsolata. Hogyan lehet lebonta-ni, majd az eredetinél kissé lakhatóbb alakban újraépíteni azt a dobozteret, amelyet a reneszánsz perspektíva törvényszerűségeit követő festészet létrehoz? Hogyan lehet megszüntetni azt a távolságot, a különböző műfajok közötti határok lebontásával, amely a mű és a néző világát elválasztja egymástól? Ilyen és hasonló kérdéseket fogalmaznak meg a művek a Viltin Galéria Osztott tér kiállításán, amelynek centrumába az a nagy, 2000-ben készült Álló installáció került, amely anyagával a hétköznapi világ folyamataira utal, a véletlenszerű jelenségek világából kiemelt, szétbontott és újrakonstruált elemekből azonban egyszerre modell értékű és személyes jellegű mű született.
(Hommage a Barcsay. Szentendre, Barcsay Iskola Galéria, január 29-ig; Szikora Tamás kiállítása, Viltin Galéria, január 23-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.