Immáron biztos tudható, hol épül meg Magyarország következő repülőtere, melyik helyszínen hajt végre fontos reptérfejlesztést a kormány. A beruházás nem újonnan kerül napirendre, de most már-már hivatalosnak tekinthető, hogy valóban sor kerül rá – írja a Világgazdaság.

A bejelentés némiképp váratlanul érkezett, néhány hete, amikor Lázár János hosszú utcai fórumot tartott Sarkadon. A mintegy tízezer lakosú Békés vármegyei településen az építési és közlekedési miniszter tucatnyi kérdést kapott, az egyik pedig a repülőtér-fejlesztésre vonatkozott.
Tavaly ősszel született meg az a kormányhatározat, amely a vidéki repülőterek fejlesztését is tartalmazza. Ez része a következő tíz év kormányzati beruházási koncepciójának.
A kabinet rögzítette, hogy a légi közlekedés és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra-elemek fejlesztése útján növelhető egy adott térség tőkevonzó és gazdasági teljesítőképessége. Ebben kulcsfontosságú elemként nevezte meg a repülőtereket, amelyek fejlesztése viszont az elmúlt időszakban – néhány kivételtől eltekintve (Győr-Pér, Debrecen) – elmaradt.
A kormányhatározat megjelenésével tehát ez ügyben érdemi előrelépés következett be: a 2035. december 31-ig tartó programozási időszakra vonatkozó koncepció racionális és hatékony repülőtér-fejlesztési irányokat tartalmaz. Emellett szóló hangsúlyos érv, hogy
a légiipar fejlesztése (kihasználva a repülőterek és az ipari központok adottságait) jókora fejlesztési potenciált jelent, és új területet nyit a gazdaság, a magas hozzáadott értékű termelés számára.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a kormány nem először szánja rá magát, hogy felélessze az egykor szebb napokat látott vidéki repülőtereket. A kérdés legutóbb 2021 végén volt napirenden, aztán a 2022 telén kitört ukrán háború és annak gazdasági hatásai ezt a projektet is befagyasztották.
Mostanra azonban ez már a múlt, amit az is bizonyít, hogy Lázár János április közepén Sarkadon konkrétumokkal állt elő. Közölte, hogy
megindul a békéscsabai repülőtér fejlesztése, erről megállapodtak Szarvas Péter polgármesterrel.
Ahogy az a Behir.hu beszámolójában is olvasható, az építési és közlekedési miniszter azt is elárulta, hogy a beruházás olyannyira előrehaladott, hogy már a tendereztetés előtt áll. Közölte, hogy 10 milliárd forintot kellene a reptérre elkölteni annak érdekében, hogy Békéscsabának legyen egy repülőtere, ami az idetelepülő ipart kiszolgálja.
Ami nagyon fontos, hogy ez nem személyszállító repülőtér lesz, tehát nem Wizz Air gépek fognak leszállni, ez egy kisebb repülőtér lesz, valamilyen személyszállításra és teherforgalomra alkalmas, de alapvetően az a célja, hogy Békés vármegye gazdaságát támogassa és erősítse – hangsúlyozta a miniszter.