Egyre kevesebb jut kátyúzásra

A szélsőséges időjárás az idén is komoly károkat okozott közútjaink állapotában, az autósok gyakran úgy érzik, hogy a különböző alapokba folyó forintjaik feneketlen kútba kerülnek. A közlekedési tárca lapunk kérésére küldött tájékoztatásából kiderül, hogy a balesetveszélyes úthibák száma azért nem csökken, mert az erre fordítható keret lényegében folyamatosan apad, jobb esetben stagnál.

Velkei Tamás
2010. 02. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban Jászberény környékén tüntettek fuvarozók a 31-es főútvonal katasztrofális állapota miatt, miközben azt is kifogásolták: hatalmas büntetéseket rónak ki a kisteherautóval közlekedő vállalkozókra. A fuvarozók a rendőrségtől kapott határozatokra hivatkozva elmondták: a dokumentumok tanúsága szerint a befizetett összegek a Magyar Államkincstárnál vezetett előirányzat-felhasználási keret számlájára kerülnek, a közutak karbantartását is ebből finanszírozzák.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium ugyanakkor leszögezte: az útkarbantartáshoz a mindenkori költségvetés egyik fejezeti sora, az úgynevezett útpénztár biztosítja a forrást, amelynek éves keretösszegét a költségvetési törvény határozza meg. – A közúti bírságok és a jövedéki adó a költségvetés egészének bevételét képezik, és nem az útpénztárba folynak be – közölték a tárca kommunikációs osztályán. Az útpénztár bevételeinek egy része a költségvetés bevételeiből kerül a minisztériumhoz, másik része közvetlenül az úthasználati díjakból képződik. Hozzátették: a rendelkezésre álló keret felosztásáról minden évben a miniszter dönt. Ebből a forrásból biztosítják a koncessziós szakaszok kivételével a több mint 1100 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózat nagyobb részének és 30 ezer kilométer úthálózatnak a fenntartását, működtetését. – A forrás a költségvetés mindenkori teherviselő képességéhez igazodik. Az útdíjbevételek viszont csak a válság időszakáig nőttek fokozatosan a forgalomnövekedéssel arányosan – magyarázták a minisztériumban az útfelújításra szánt összegek csökkenését.
Problémaként említették azt is, hogy az uniós források kátyúzásra nem, csak teljes felújításra használhatók. Ez utóbbiak helyszíneit, sorrendjét a tárca határozza meg, ugyanakkor a karbantartásra szánt összeg felhasználása, így a kátyúzás is üzemeltetői kompetencia.
– Eredményes kátyúzást csak száraz és csapadékmentes időben, illetve nulla fok feletti hőmérséklet esetén tudunk végezni – nyilatkozta lapunknak Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. (MK) kommunikációs menedzsere. A tavaly december végi szélsőséges időjárás hatására naponta 1000-1500 új kátyú keletkezett az utakon. Az elmúlt hetekben országosan több tízezer úthibát szüntetett meg az MK – tájékoztattak.
Statisztikáik alapján 2007-ben csaknem 450 ezer, 2008-ban mintegy 575 ezer, 2009-ben pedig több mint 740 ezer kátyút szüntetett meg a társaság. Erre az MK 2007-ben 4,3 milliárd, két éve hatmilliárd, míg tavaly 6,3 milliárd forintot fordított.
A 30 ezer kilométeres közúthálózaton december végi adataik alapján körülbelül 50 ezer kátyú található.
Az MK a forgalmasabb első- és másodrendű utakat gyakrabban vizsgálja meg. – Amennyiben az időjárás engedi, hetvenhét üzemmérnökségünk előzetes ütemterv alapján folyamatosan kátyúz, ezen belül is előrevesszük a nagy forgalmú főutakat, a mellékutakra csak ezt követően kerül sor. A balesetveszélyes kátyúkat a lehető legrövidebb időn belül javítjuk – közölte a szóvivő.
– Akárhogy igyekeznek, olyan kátyús szakaszok találhatók még főútvonalakon is, amelyek megengedhetetlenek – jelentette ki Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának igazgatója. Rávilágított: az úthibák számos baj forrásai lehetnek, szerencsétlen esetben az autóst a szembe jövő sávba vagy az árokba sodorhatja a nem várt akadály. Ám ha nem robban szét a gumiabroncs és nem szenved balesetet a járművezető, a gépkocsi keréktárcsájának peremén akkor is keletkezhet benyomódás, sérülhet a gumiabroncs szövetszerkezete, ami akár hónapokkal később vezethet balesethez. – Az abroncson kívül sérülhet a tengely, a gömbfejek és a lengéscsillapítók is, főleg idősebb járműalkatrészek esetében – világított rá Mészáros Ferenc a kátyúk okozta károkra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.