Fogási napló

Varga Attila
2010. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz év alatt 1090 lopott személygépkocsit talált meg Sánta László, az „autóvadász”. Speciálisan felszerelt autójával reggeltől estig járja a főváros utcáit, elhagyott ipartelepeit. Álmában is térképeket forgat, rendszámokat mormol.
Sánta László alapszakmája szerszámkészítő: fröccsöntő és bakelitsütő szerszámok formáit készítette a kilencvenes években. Leginkább a műanyag fésű és a hajas baba, valamint többféle kisautó gyártásához szükséges formákra emlékszik. Később a repülőtéren volt műszaki karbantartó, majd postakocsit vezetett. A rendszerváltáskor fuvarozótársaságot hozott létre, csúcsformájában huszonnyolc Ifája volt. Tejet szállítottak; aztán folyamatosan piacot veszített a konkurencia döntéshozóknak fizetett csúszópénzei következtében. Azt mondta magában, valami olyat kellene csinálni, amire mindig szükség van, az sem baj, ha lenyúlják az ötletét, ráadásul tevékenységével örömet is szerez.
Mivel 1995–96-ban már évi 17 ezer autót loptak el hazánkban, a Belügyminisztérium kidolgozott egy új nyilvántartási rendszert, amely magában foglalta az okmánycserét, a járműkísérő lap bevezetését, a törzskönyvezést és a gépjármű eredetiségvizsgálatát is. Sánta László 1997-ben létrehozta az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesületét, majd 2000-ben felvetődött benne az a gondolat, hogy mivel egyre több gépkocsi esik át az eredetiségvizsgálaton, tehát számítógépes rendszerbe kerülnek az ismertetői, ezt az adatbázist fel lehetne használni a lopott autók keresésekor. Az egyik magyar eredetiségvizsgáló holdingcsoporttal közösen – amelynél naponta több száz gépjármű került a nyilvántartásba – megalapítottak egy civil autókereső rendszert. Speciálisan felszerelt autókkal két hónap alatt majdnem ötven lopott autót talált meg, de visszakérték tőle a hárommillió forint értékű rendszámfelismerő készüléket. Sánta László a Belügyminisztériumhoz fordult, támogatólevelet kért, amelynek segítségével végül az egyik biztosítótársaságtól ingyen kapott egy selejtezésre ítélt berendezést, s elkezdődött a tényleges vadászat. 2001 végéig már 250 lopott autót azonosított.
Éppen tíz éve annak, hogy akkumulátoros kütyük, műholdas készülékek, vizuális rendszámfelismerő rendszerek társaságában napi átlagban százhúsz-százötven kilométert furikázik a budapesti utcákon. Gyanús neki a félreeső helyen leparkolt autó, a megereszkedett gumi, a vízösszefolyás a kerekek alatt, a poros karosszéria, a szélvédőn elhelyezett cetlik sokasága. A megtalált autókról statisztikát vezet. Egyfajta számmisztikai felsorolásba kezd.
– Ezerkilencven lopás miatt körözött és kétezer-ötszáz hitelsértés, sikkasztás miatt keresett autót találtam meg. Egy autó átlagban négy méter hosszú, ha tehát egymás mögé állítanánk ennyi kocsit, ez tizenhat kilométert jelentene, azaz a főváros egyik szélétől a másikig tartana a sor.
Már sok „klónja” van, országszerte 25 „vadász” dolgozik, összesen 2515 lopott s több mint ötezer egyéb bűncselekmény miatt körözött autót találtak meg.
– Ha átlagban egy autóra egymillió forintos értéket számolok, akkor több mint hét és fél milliárd forint értéket találtunk meg. Ezt a pénzt az alvilágtól vesszük vissza, s juttatjuk el a tulajdonosokhoz, magánszemélyekhez, intézményekhez. Özvegyasszonyhoz, aki három gyermeket hordott az autóval az iskolába, nyugdíjas házaspárhoz, ahol a bácsit kezelik az onkológián, idős emberekhez, akik csak a Suzukijukkal tudtak eljutni a kiskertjükbe.
Statisztikát vezet arról, hogy mikor honnan milyen értékű autót loptak el, mindezek alapján bűnözői térképet készít. Korábban a lopott autókat lakótelepeken tárolták, ma már inkább ipartelepeken pihentetik őket. Beszélgetésünk közben időnként fejhallgatós mikrofonba beszél, Katalin, Jolán, Elemér, majd jönnek a számok. Hedvig, Klotild, Péter és ismét a számsor. Talán csak az általános iskolában vagy virágboltban említenek ilyen gyakran ennyi keresztnevet. Amennyiben lopott az autó vagy körözött a rendszám, a készülékén Beethoven Örömódája csendül fel.
Korábban minden keresett autó megtalálása után süteményt evett egy pesti lakótelepi cukrászdában, majd váltott somlóira, de egy ideje áttért a zöld teára az évek alatt felszedett kilók miatt. Amennyiben ötmillió forintnál nagyobb értékű járműre lelt, az autójában tárolt jó minőségű szivarra gyújtott rá, s a megtalált csoda mellé állva „szó szerint kéjelegve” pöfékelt.
Tíz esztendővel ezelőtt évi tizenöt-tizennyolc ezer autót loptak el, ma már évente csak öt-hat ezret. Ugyanakkor korábban a volt szocialista országok autóit vitték alkatrésznek, ma már a nagy értékű járműveket tulajdonítják el, így az elkötött autók összértéke ugyanannyi, mint tíz évvel ezelőtt. A Volkswagenek, Toyoták, Citroënek a népszerűek, illetve a magas kategóriájú Skodák. Kifinomultabbak a módszerek is. Néhány éve egy lengyel autóversenyzőből és magyarokból álló brigád követett el sorozatlopást. Az autóversenyző az autópályán – lopott kocsijával – lekoccolta a kiszemelt luxusautót, majd a félreállt károsultat orrba vágták, s az autóját erőszakkal elvették tőle.
Agatha Christie-könyvbe illő rejtéllyel is találkozott már. Korábban a repülőtéri nagy parkolóban, ahol az elutazottak hagyják járműveiket napokra, hetekre, minden ellenőrzésnél talált Fiat Uno típusú lopott autót. Mivel ennek a szériának csekély értéke van, Sánta László nem értette, hogy miért pihentetik ott a járműveket. Egyszer az egyik lopott autó megtalálását követő rendőrségi helyszínelés alatt az autóvadász az autók között sétált, s egy olyan nagy értékű külföldi rendszámú Audira lett figyelmes, amelynek a műszerfalát meglazították, s az ajtózár dugója is fel volt húzva: kvázi lopásra készítették elő az autót.
– Innentől sikerült megfejteni a történetet. Lopj el egy kis értékű, könnyen meglovagosítható autót, ez volt a Fiat Uno, menj be a repülőtéri sorompós, igazolókártyás parkolóba, majd néhány nap múlva minőségi cserét végrehajtva lopott Mercedesszel, Audival, Jaguarral távozhatsz.
És az is előfordult már, hogy német munkagéprendszám volt egy Hummeron…
Vajon mi a hatásos védekezés az autótolvajlás ellen? Véleménye szerint a tolvajok sietve, időre dolgoznak: minél nagyobb munka hárul rájuk, annál több esélyünk van rá, hogy autónkat békén hagyják. Szerinte minél több lopásgátló rendszert, technikai ördöngösséget kell elrejteni a járműben, akkor esélyünk van rá, hogy ott találjuk autónkat, ahol leállítottuk. Egy kormányra helyezett háromnegyedes tányérvédő leszerelése alig egy perc, a sebváltóba szerelhető zár kioldása ennyi időt sem igényel. A rejtett kapcsolók elhelyezésére sincs sok lehetőség, az amatőrök is ismerik a rejtekhelyeket. És ha egy autóban több ilyen kapcsoló van, az könnyen veszélyeztetheti az üzemszerű használatot, esetleg a közlekedés biztonságát. Sietve hozzáteszi, és ezzel el is keserít: ellophatatlan autó nincsen.
Gyakran rendőrökkel, nyomozókkal megy cserkészni. Ha magányosan kutatva talál lopott vagy körözött rendszámú autót, betelefonál a 112-re, a központi ügyeletre, és kihívja a rendőröket. Amikor arról kérdezem, hogy mit szól a környezete ekkora megszállottsághoz, visszakérdez:
– Mit csináljak otthon? Porszívózzak?
Már hajnalban, szinte félálomban zöld Suzukikról, megtalált acélszürke Audikról fantáziál, aztán többnyire azon gondolkozik, hová menjen aznap. Nyáron, ha a nővérééknél, a Balatonnál üdülnek, két-három nap elteltével a közös reggelit követően elköszön a családtól, és elindul vadászni. Elárul egy mélyen őrzött titkot:
– Amikor már a sógorom is úgy vélte, hogy nem vagyok normális, elmentem egy pszichológushoz. Másfél órát beszélgettünk, aztán a szakember megnyugtatott, azt mondta: „Ez nem kóros elváltozás, maga megszállott.”
Mostanában nehéz napjai vannak. Kezdettől fogva támogatta a munkáját egy eredetiségvizsgáló társaság, ám a gazdasági válságra hivatkozva most megszüntette az anyagi segítséget. Két hétig nem történt semmi. Mára több jelentkező is van helyette. Adnának benzinkártyát, telefont, állnák a számlát, s juttatnának neki egy kis fizetést, hogy továbbra is kajtassa a lopott autókat.
Sánta László jól tudja, minden ígéret akkor igaz, ha a kifizetés megtörténik. Aztán nínózva megszólal a telefonja. Örömmel közlik vele, hogy egy autótelepen veszteglő, általa gyanúsnak vélt Seat Alhambra lopott volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.