Tíz év alatt 1090 lopott személygépkocsit talált meg Sánta László, az „autóvadász”. Speciálisan felszerelt autójával reggeltől estig járja a főváros utcáit, elhagyott ipartelepeit. Álmában is térképeket forgat, rendszámokat mormol.
Sánta László alapszakmája szerszámkészítő: fröccsöntő és bakelitsütő szerszámok formáit készítette a kilencvenes években. Leginkább a műanyag fésű és a hajas baba, valamint többféle kisautó gyártásához szükséges formákra emlékszik. Később a repülőtéren volt műszaki karbantartó, majd postakocsit vezetett. A rendszerváltáskor fuvarozótársaságot hozott létre, csúcsformájában huszonnyolc Ifája volt. Tejet szállítottak; aztán folyamatosan piacot veszített a konkurencia döntéshozóknak fizetett csúszópénzei következtében. Azt mondta magában, valami olyat kellene csinálni, amire mindig szükség van, az sem baj, ha lenyúlják az ötletét, ráadásul tevékenységével örömet is szerez.
Mivel 1995–96-ban már évi 17 ezer autót loptak el hazánkban, a Belügyminisztérium kidolgozott egy új nyilvántartási rendszert, amely magában foglalta az okmánycserét, a járműkísérő lap bevezetését, a törzskönyvezést és a gépjármű eredetiségvizsgálatát is. Sánta László 1997-ben létrehozta az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesületét, majd 2000-ben felvetődött benne az a gondolat, hogy mivel egyre több gépkocsi esik át az eredetiségvizsgálaton, tehát számítógépes rendszerbe kerülnek az ismertetői, ezt az adatbázist fel lehetne használni a lopott autók keresésekor. Az egyik magyar eredetiségvizsgáló holdingcsoporttal közösen – amelynél naponta több száz gépjármű került a nyilvántartásba – megalapítottak egy civil autókereső rendszert. Speciálisan felszerelt autókkal két hónap alatt majdnem ötven lopott autót talált meg, de visszakérték tőle a hárommillió forint értékű rendszámfelismerő készüléket. Sánta László a Belügyminisztériumhoz fordult, támogatólevelet kért, amelynek segítségével végül az egyik biztosítótársaságtól ingyen kapott egy selejtezésre ítélt berendezést, s elkezdődött a tényleges vadászat. 2001 végéig már 250 lopott autót azonosított.
Éppen tíz éve annak, hogy akkumulátoros kütyük, műholdas készülékek, vizuális rendszámfelismerő rendszerek társaságában napi átlagban százhúsz-százötven kilométert furikázik a budapesti utcákon. Gyanús neki a félreeső helyen leparkolt autó, a megereszkedett gumi, a vízösszefolyás a kerekek alatt, a poros karosszéria, a szélvédőn elhelyezett cetlik sokasága. A megtalált autókról statisztikát vezet. Egyfajta számmisztikai felsorolásba kezd.
– Ezerkilencven lopás miatt körözött és kétezer-ötszáz hitelsértés, sikkasztás miatt keresett autót találtam meg. Egy autó átlagban négy méter hosszú, ha tehát egymás mögé állítanánk ennyi kocsit, ez tizenhat kilométert jelentene, azaz a főváros egyik szélétől a másikig tartana a sor.
Már sok „klónja” van, országszerte 25 „vadász” dolgozik, összesen 2515 lopott s több mint ötezer egyéb bűncselekmény miatt körözött autót találtak meg.
– Ha átlagban egy autóra egymillió forintos értéket számolok, akkor több mint hét és fél milliárd forint értéket találtunk meg. Ezt a pénzt az alvilágtól vesszük vissza, s juttatjuk el a tulajdonosokhoz, magánszemélyekhez, intézményekhez. Özvegyasszonyhoz, aki három gyermeket hordott az autóval az iskolába, nyugdíjas házaspárhoz, ahol a bácsit kezelik az onkológián, idős emberekhez, akik csak a Suzukijukkal tudtak eljutni a kiskertjükbe.
Statisztikát vezet arról, hogy mikor honnan milyen értékű autót loptak el, mindezek alapján bűnözői térképet készít. Korábban a lopott autókat lakótelepeken tárolták, ma már inkább ipartelepeken pihentetik őket. Beszélgetésünk közben időnként fejhallgatós mikrofonba beszél, Katalin, Jolán, Elemér, majd jönnek a számok. Hedvig, Klotild, Péter és ismét a számsor. Talán csak az általános iskolában vagy virágboltban említenek ilyen gyakran ennyi keresztnevet. Amennyiben lopott az autó vagy körözött a rendszám, a készülékén Beethoven Örömódája csendül fel.
Korábban minden keresett autó megtalálása után süteményt evett egy pesti lakótelepi cukrászdában, majd váltott somlóira, de egy ideje áttért a zöld teára az évek alatt felszedett kilók miatt. Amennyiben ötmillió forintnál nagyobb értékű járműre lelt, az autójában tárolt jó minőségű szivarra gyújtott rá, s a megtalált csoda mellé állva „szó szerint kéjelegve” pöfékelt.
Tíz esztendővel ezelőtt évi tizenöt-tizennyolc ezer autót loptak el, ma már évente csak öt-hat ezret. Ugyanakkor korábban a volt szocialista országok autóit vitték alkatrésznek, ma már a nagy értékű járműveket tulajdonítják el, így az elkötött autók összértéke ugyanannyi, mint tíz évvel ezelőtt. A Volkswagenek, Toyoták, Citroënek a népszerűek, illetve a magas kategóriájú Skodák. Kifinomultabbak a módszerek is. Néhány éve egy lengyel autóversenyzőből és magyarokból álló brigád követett el sorozatlopást. Az autóversenyző az autópályán – lopott kocsijával – lekoccolta a kiszemelt luxusautót, majd a félreállt károsultat orrba vágták, s az autóját erőszakkal elvették tőle.
Agatha Christie-könyvbe illő rejtéllyel is találkozott már. Korábban a repülőtéri nagy parkolóban, ahol az elutazottak hagyják járműveiket napokra, hetekre, minden ellenőrzésnél talált Fiat Uno típusú lopott autót. Mivel ennek a szériának csekély értéke van, Sánta László nem értette, hogy miért pihentetik ott a járműveket. Egyszer az egyik lopott autó megtalálását követő rendőrségi helyszínelés alatt az autóvadász az autók között sétált, s egy olyan nagy értékű külföldi rendszámú Audira lett figyelmes, amelynek a műszerfalát meglazították, s az ajtózár dugója is fel volt húzva: kvázi lopásra készítették elő az autót.
– Innentől sikerült megfejteni a történetet. Lopj el egy kis értékű, könnyen meglovagosítható autót, ez volt a Fiat Uno, menj be a repülőtéri sorompós, igazolókártyás parkolóba, majd néhány nap múlva minőségi cserét végrehajtva lopott Mercedesszel, Audival, Jaguarral távozhatsz.
És az is előfordult már, hogy német munkagéprendszám volt egy Hummeron…
Vajon mi a hatásos védekezés az autótolvajlás ellen? Véleménye szerint a tolvajok sietve, időre dolgoznak: minél nagyobb munka hárul rájuk, annál több esélyünk van rá, hogy autónkat békén hagyják. Szerinte minél több lopásgátló rendszert, technikai ördöngösséget kell elrejteni a járműben, akkor esélyünk van rá, hogy ott találjuk autónkat, ahol leállítottuk. Egy kormányra helyezett háromnegyedes tányérvédő leszerelése alig egy perc, a sebváltóba szerelhető zár kioldása ennyi időt sem igényel. A rejtett kapcsolók elhelyezésére sincs sok lehetőség, az amatőrök is ismerik a rejtekhelyeket. És ha egy autóban több ilyen kapcsoló van, az könnyen veszélyeztetheti az üzemszerű használatot, esetleg a közlekedés biztonságát. Sietve hozzáteszi, és ezzel el is keserít: ellophatatlan autó nincsen.
Gyakran rendőrökkel, nyomozókkal megy cserkészni. Ha magányosan kutatva talál lopott vagy körözött rendszámú autót, betelefonál a 112-re, a központi ügyeletre, és kihívja a rendőröket. Amikor arról kérdezem, hogy mit szól a környezete ekkora megszállottsághoz, visszakérdez:
– Mit csináljak otthon? Porszívózzak?
Már hajnalban, szinte félálomban zöld Suzukikról, megtalált acélszürke Audikról fantáziál, aztán többnyire azon gondolkozik, hová menjen aznap. Nyáron, ha a nővérééknél, a Balatonnál üdülnek, két-három nap elteltével a közös reggelit követően elköszön a családtól, és elindul vadászni. Elárul egy mélyen őrzött titkot:
– Amikor már a sógorom is úgy vélte, hogy nem vagyok normális, elmentem egy pszichológushoz. Másfél órát beszélgettünk, aztán a szakember megnyugtatott, azt mondta: „Ez nem kóros elváltozás, maga megszállott.”
Mostanában nehéz napjai vannak. Kezdettől fogva támogatta a munkáját egy eredetiségvizsgáló társaság, ám a gazdasági válságra hivatkozva most megszüntette az anyagi segítséget. Két hétig nem történt semmi. Mára több jelentkező is van helyette. Adnának benzinkártyát, telefont, állnák a számlát, s juttatnának neki egy kis fizetést, hogy továbbra is kajtassa a lopott autókat.
Sánta László jól tudja, minden ígéret akkor igaz, ha a kifizetés megtörténik. Aztán nínózva megszólal a telefonja. Örömmel közlik vele, hogy egy autótelepen veszteglő, általa gyanúsnak vélt Seat Alhambra lopott volt.

Deák Dániel: A Harcosok Klubja nagyon komoly újításnak minősül, nemcsak a magyar politikai életben, hanem egész Európában