Hagyni kell egy lábnyomot

Pacsirtát, a csúnya arcú vénlányt, az álomszerű, kecses mozgású Tél tündérét, Árvácska haragtól ittas mostoháját mind Nagy Anna keltette életre. Pályája során együtt dolgozott Ranódy Lászlóval, Ádám Ottóval, Domján Edittel, Mensáros Lászlóval. Gyermekének, Huszárik Katának az apja, Huszárik Zoltán gondolatai a mai napig inspirálják. Nagy Annát a 41. Magyar Filmszemlén életműdíjjal tüntették ki.

Makrai Sonja
2010. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Főiskolás éveit követően sorra kapta a filmszerepeket, majdnem harminc évig volt a Madách Színház tagja. Mostanában keveset hallani önről. Mi történt az elmúlt időszakban?
– 1994-ben, amikor Kerényi Imre igazgatói kinevezését követően nyugdíjba kellett mennem a Madách Színházból, nehéz helyzetbe kerültem. Régen a színházigazgatóknak fontos volt, hogy mi lesz a nyugdíjas színészgeneráció sorsa. Odafigyeltek ezekre az emberekre; nem játszottak nagyon sokat, de mindig ott voltak a színpad közelében. Velem ez nem történt meg. Majdnem harminc évig voltam a régi „rongyos” Madách Színház tagja, de utána csak esetleges dolgok jöttek szembe velem. Játszottam Székesfehérváron a Macskajátékban Egérkét, Szegeden a Funtek Frigyes rendezte Tóték című, szintén Örkény-darabban Tótnét. 2005-ben Eperjes Károly hívott meg a Gyulai Várjátékokon bemutatott Vitéz lélek című Tamási Áron-előadásra, amelyben egy székely asszonyt alakítottam. Keveset lehetett olvasni a darabról a sajtóban, pedig a közönség nagyon szerette. Lélekerősítő mű: alázatra és hitre tanít. Néha még most is játsszuk, de ezen kívül semmi más színházi feladat nincs az életemben. Sokszor lett néma csend körülöttem. Ez a hallgatás visszatérő motívum a pályámon. Néha felfedeznek, újra rám találnak, szépeket írnak rólam, majd hosszú ideig nem játszom. Mély, most is fájó sebeket okozott ez nekem.
– A színházzal kötött házasság minden nehézsége mellett örökké tartó. A hosszú hallgatás ellenére vannak még tervei a közeljövőben?
– Lányommal, Huszárik Katával mindig szerettünk volna együtt játszani. Lázár Ervin világa mindkettőnknek közel áll a szívéhez, ezért gondoltuk, hogy az ő műveiből csinálnánk egy összeállítást. Lírai és humoros hangvételű írásokat, meserészleteket válogattunk be a műsorba. Helyszínünk még nincs, de bízunk benne, hogy Lázár Ervin-estre lesz igény, hisz nemes szórakozásról van szó.
– Filmes szerepeit, mint a Pacsirta alakját, a Szindbád Tél tündérét, az Árvácskában játszott mostohaanyát sokan őrzik emlékezetükben önről. Színházi pályafutását kevesebben ismerik. Milyen emlékeket ápol ebből a korszakból?
– Életem legboldogabb három évét talán Debrecenben töltöttem, ahova a főiskola után szerződtem. Nagyon jó stáb jött ott össze: Ruszt József és Lengyel György vezette a társulatot. Akkoriban ott játszott Dégi István, Linka György, Lontai Margit is. Debrecenben megtaláltak a jó szerepek. Itt játszhattam el például Csehov Sirályában Nyinát. Ma már nem igazán tudnák rólam elképzelni, hogy valaha énekeltem, pedig akkor Debrecenben a My Fair Ladyben én játszottam a cserfes Elizát. Szívfájdalom volt, hogy amikor átkerültem a Madách Színház társulatához 1966-ban, nem kaptam meg ugyanazt a figyelmet, mint Debrecenben. De itt is voltak szép éveim: kivételes szerepeket játszhattam el a Madáchban is, de ezek sem maradtak meg. A Madáchban voltam Néma Kata a Kurázsi mamából, eljátszhattam az Énekesmadárban Réginát. A színészi karrierem egyik legszebb, legemlékezetesebb állomása volt, amikor Annát alakíthattam az Éjjeli menedékhely című Gorkij-darabban. Olyan színészlegendákkal álltam egy színpadon, mint Domján Edit, Mensáros László, Pécsi Sándor vagy Psota Irén.
– Pályája során a legnagyobb filmrendezőkkel és színházi emberekkel dolgozott együtt. Kik voltak azok, akik kitörölhetetlen nyomot hagytak önben?
– Mindig nagy hálával és tisztelettel emlékszem vissza Ádám Ottóra, aki osztályfőnököm volt a főiskolán, majd a Madáchban is együtt dolgozhattunk, hisz ő volt ott az igazgató a hatvanas években. Ugyanilyen maradandó találkozás köt Ranódy Lászlóhoz, aki elindított a pályámon. A főiskola elvégzése után, 1963-ban ő hívott el a Pacsirta címszerepére. Csodálatos ember volt. A szó nemes, „márais” értelmében vett polgár, aki rendkívüli érzékenységgel értett a lélekhez. Mindig tudta, hogy mit kell mondania, mit kell tennie ahhoz, hogy meg tudjon indítani egy színészt. Ranódy nagyon jó kapcsolatot ápolt a kor irodalmi elitjével is. Így találkozhattam jó magam is Kosztolányi özvegyével, Harmos Ilonával, aki a Pacsirta egyik próbafelvételére el is látogatott. Ez is örök emlék nekem.
– Milyen képet őriz magában Huszárik Zoltánról?
– Huszárik ösztönösen, legbelülről instruálta a színészeit. Ám képzőművész lévén ő inkább képekben látott, fogalmazott. A Szinbád híres korcsolyázós jeleneténél sem a színészekre koncentrált, hanem a tökéletes képi világon dolgozott, ragaszkodott ahhoz a rózsaszín harisnyához, ami egyáltalán nem is illett a piros sálhoz. Látott valamit maga előtt, azt akarta megörökíteni. Aki értette az ő belső képiségét, hogy mit akar kifejezni, akkor annak nagyon könnyű volt vele együtt dolgozni. Kosztolányi mondta egyszer Karinthyról, hogy „ez a marha volt köztünk az egyetlen zseni”. Én is így érzek Huszárikkal kapcsolatban.
– Mohi Sándor dokumentumfilm-rendező 2006-ban versekből építkező portét forgatott önről. Mi volt az Ezt mind neked adom című film apropója?
– Még Huszárik fogalmazta meg, hogy az ember szeretne maga után egy lábnyomot hagyni. Életem vége felé, öregedve, megérett bennem, hogy a Pacsirtán kívül jó lenne, ha valami kézzelfogható maradhatna utánam ebben az életben. Mohi Sándor ajánlotta nekem, hogy csináljunk egy verses portréfilmet. Kosztolányi, Babits, Karinthy, Csokonai, Gyurkovics műveiből válogattam: olyan lírák ezek, amelyek belőlem is fakadnak, bennem léteznek. Kétszer lement a Duna Televízióban, de forgalomba sajnos nem került.
– A 41. Magyar Filmszemlén életműdíjjal tüntették ki. A hosszú hallgatás és néma csend megtört.
– Váratlanul ért ez a díj, mert soha nem árasztottak el kitüntetésekkel. 1987-ben kaptam Jászai-díjat. Nem hittem el, amikor értesítettek a díjról, a barátaimnak is csak súgva szóltam, hátha nem is igaz az egész. Nagyon jólesik, hogy elismerték a munkásságomat. Talán tényleg hagytam magam után egy lábnyomot, ha nem is olyan nagyot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.