Katolikus kapitalizmus

Decemberben katolikus közgazdászok megalapították a II. János Pál Gazdaságetikai Intézetet, amely keresztény embereknek kíván útmutatást adni a szabadpiac előnyeiről. Az intézet igazgatója Mike Károly közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem közszolgálati tanszékének adjunktusa.

Pethő Tibor
2010. 02. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan hozható kapcsolatba II. János Pál pápa személye, tanítása a közgazdaságtannal?
– Az intézet kutatásának alapja a katolikus erkölcsi-társadalmi tanítás. Ennek megfogalmazásában II. János Pál pápának kiemelkedő szerepe volt. 1991-ben kiadott Centesimus annus kezdetű szociális enciklikája közgazdászszemmel olvasva is cizellált, pontos elemzése a modern gazdaságnak. A pápa felveti a kérdést: ajánlható-e a kapitalizmus a kommunista rendszer igája alól frissen megszabadult országoknak? Ha a vállalkozáson, a piacon, a magántulajdonon alapuló egyéni felelősségvállalást és kezdeményezést, az erre épülő társadalmi rendet értjük rajta, akkor mindenképpen – hangzik a szentatya válasza. A piacgazdaság lényege az együttműködés szabadsága, ennek legbiztosabb alapja pedig felfogásunk szerint a keresztény hit és a szeretet. A kapitalizmus a keresztény értékek szempontjából alapvetően pozitív, mert biztosíthatja a jó és erényes élet fontos feltételeit.
– Húsz év telt el a rendszerváltozás s az enciklika megjelenése óta. Jól működik nálunk a piacgazdaság?
– A pápai gondolatnak bizonyos vonásai már jelen vannak a mai Magyarországon. Érdemes abból kiindulnunk, hogy mint minden társadalmi rend, a kapitalizmus is alapvetően két részre osztható: az állam által megszabott törvényekre, játékszabályokra, illetve az ettől jó esetben elválaszthatatlan etikus magatartásra. A rendszerváltás megteremtette az intézményi alapokat, amelyek persze folyamatosan javításra szorulnak, de az erkölcsiség terén sokkal jelentősebb a hiányosság. Adam Smith, akit szívesen neveznek a közgazdaságtan atyjának, felhívta a figyelmet arra, hogy a piaci körülmények között működő kapitalizmusban a tisztesség és a megbízhatóság erősebben van jelen, már csak az önérdek miatt is, mint más társadalmi rendszerben. A jól működő kapitalista gazdaság kialakulásához persze hosszú idő kell, elég csak Nyugat-Európára gondolnunk. Gyakran azért látjuk negatívan az ország helyzetét, mert türelmetlenek vagyunk, s túlságosan is sürgetjük a fogyasztás aránytalan növelését. Ez pedig, főleg a gazdasági válság kellős közepén, teljesen irreális.
– A válság nyomán ismét felmerült a kérdés: nem kellene az államnak jobban beavatkoznia a gazdasági folyamatokba?
– Állam és gazdaság viszonyát leginkább egy hitelfelvételi ügylettel lehetne megvilágítani. Az alapkérdés: mennyi szabadsága lehet ilyen esetben egy pénzintézetnek? Az állami korlátozás nyilván megakadályozhat rossz, a hitelfelvevőt károsan érintő döntéseket. Ugyanakkor van ennek negatív hatása is: így az emberek nem kényszerülnek egyéni felelősségvállalásra, arra, hogy megvizsgálják, jó helyen és ésszerű feltételekkel kérik-e a kölcsönt. Az egyéni felelősségtől eltekintő állami beavatkozást nem pártoljuk. Alapelvünk, hogy az emberek képesek a kezükbe venni saját sorsukat, megszabadulni a kiszolgáltatottságtól, képesek, illetve képessé tehetők az öngondoskodásra. Ez az a személyes autonómia, amelyet a keresztény tanítás is hangsúlyoz.
– Szép idea az öngondoskodó, autonóm ember eszméje, de kivitelezhető-e ez nálunk, ahol milliókra tehető a halmozottan hátrányos helyzetűek, az úgynevezett mélyszegénységben, hajléktalansorban élők száma?
– A keresztény társadalmi tanítás alapeleme a szegények segítése. Ezt diktálja az igazságosság és a szeretet. A kettőt nem lehet összekeverni, erre jól rámutat XVI. Benedek pápa Caritas in veritate kezdetű enciklikája. Az igazságosság nevében mindenkinek meg kell adni, ami jár neki. Elsősorban a minimális életfeltételeket, amelyek a közösség tagjaként megilletik. A szeretet pedig azt jelenti, hogy ezen túlmenően is adnunk kell. Hosszú távon kell gondolkozni, s látni, hogy a globalizáció hatására milyen átalakulás megy végbe: világméretű szegénység ugyan még napjainkban is van, azonban az elmúlt húsz-harminc évben radikálisan csökkent. Ez elsősorban a szabadpiacnak köszönhető: a nagyon szegény országok is bekapcsolódhattak a világkereskedelembe, s így óriási tömegek juthattak munkához. Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy akut vészhelyzet esetén, ha valaki kilátástalan helyzetbe kerül, rövid távú megoldást kell keresni. A segítségnyújtás határát érdemes azonban szigorúan megvonni, épp a személyes autonómia érvényesülésének a lehetősége érdekében. A társadalomnak persze nemcsak a piacon kell alapulnia, hanem a szolidaritáson, a felebaráti szereteten is. Enélkül nem is működhet jól.
– Hogyan válhat a piacgazdaság részévé a felebaráti szeretet?
– Önkéntes alapon. Az ugyanis nem szeretet, hogy megbízom a kormányzatot, vegyen el más vagyonából, s abból támogassa a rászorulókat. A szegények segítésének elsősorban magán- és civil kezdeményezéseken kellene nyugodnia.
– Mennyire utópia ez térségünkben?
– Nálunk igen gyenge lábakon áll a társadalmi szolidaritás. Nem vagyunk a társadalom radikális átalakításának hívei, csak ajánlani tudjuk az eddig körvonalazott utat.
– Hogyan kapcsolható össze a szabadpiac és a környezetvédelem kérdése?
– Gyakran hallani, hogy a piaci szereplők károsítják leginkább a környezetet. Ez az állítás azonban nem egészen helytálló. Elég csak arra gondolni, hogy a károkozás általában a piacon kívüli területeken a legnagyobb, ott, ahol nincs magántulajdon. A kereszténység történetében kezdettől, de leginkább a skolasztika korától uralkodóvá vált az a nézet, hogy a társadalomnak a magántulajdonon kell nyugodnia. Ha nem egyértelmű, hogy kihez mi tartozik, akkor alakulhat ki a felelőtlen, környezetszennyező gazdálkodás. Nevetségesnek tűnik, pedig igaz: ezért gazdátlan terület a klímaváltozás is, hisz ezt az ügyet nyilván képtelenség lenne magánkézben tartani.
– Hogyan és milyen területen kíván működni az intézet?
– Elsősorban a keresztény hívőket, az egyház vezetőit, a papokat s a papi szemináriumokban tanulókat keressük. Velük szeretnénk megértetni a modern gazdaság működését. A szeretet gyakorlásához ugyanis reális társadalomképpel kell rendelkeznünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.