Spekulánsok egyházi mezben

Egy címen egyszerre öt bejegyzett vallási közösség, amelynek a hivatalos listán feltüntetett képviselője lakcímén más lakik. Íme egy példa a vallási-világnézeti közösségek nyilvántartásának és állami kezelésének hazai káoszára. Az egyházakról szóló törvénnyel és a bejegyzési lehetőséggel manapság olyan csoportok élnek vissza elsősorban, akik tisztában vannak az egyházi státus gazdasági előnyeivel.

Joó István
2010. 02. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már legalább 206 bejegyzett egyház működik Magyarországon. Csak tavaly – amint az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatala a napokban számot adott róla – huszonegyet jegyeztek be a megyei bíróságokon, illetve a Fővárosi Bíróságon. Az egyház szót legtöbbjük esetében idézőjelbe kellene tenni, hiszen az egyházat – eklézsiát – Jézus Krisztus alapította, tehát a Krisztus-hívők a tagjai. A bejegyzett szervezetek között azonban szép számmal vannak más valláshoz tartozó közösségek, valamint szekták, illetve közönséges üzleti spekulánsok is, akiknek álegyházában semmiféle vallási tevékenység nem folyik, hacsaknem a „mammon isten”, azaz a pénz tisztelete. Jellemző a vallási közösségek hazai kavalkádjára, hogy a Szalay András vezette Apológia Kutatóközpont több mint 320 ilyen szervezetet tart számon, olyanokat is, amelyek nem jegyezték be magukat, és adóhatóság által használt technikai számuk sincsen.
Ami a bejegyzett több mint kétszáz vallási közösséget illeti: főleg azért növekszik évről évre az összlétszámuk, mert akik Németh Miklós kormánya idején a lelkiismereti, vallásszabadságról és az egyházakról szóló 1990/IV. törvényt elkészítették, abban számos aknát helyeztek el. Hiszen előre kiszámítható volt, hogy az egyházelnyomó kommunista rezsimet követően a feltétlenül rehabilitálandó hagyományos egyházak felé fordul majd a közfigyelem. Ezt a nómenklatúra és a velük összejátszó ultraliberálisok nem nézhették jó szemmel. A tradicionális egyházak várható új reneszánszát a vallási mozgalmak élesztésével akarták semlegesíteni.
Az egyik leghírhedtebb, máig romboló hatású törvényi akna a következő: Magyarországon egy mindössze száz névből álló lista elegendő a bírósági bejegyzéshez – bár szerte Európában átlag háromezer közösségalapítót követel meg a többi állam. Ráadásul a hazai bíróságoknak egyáltalán nem kell megvizsgálniuk, létezik-e a száz pártoló ember, illetve nem közreműködött akár mind a száz más vallási szervezetek bejegyeztetésében. Ezenkívül az államnak nincs joga vizsgálni, milyen tanok alapján milyen vallási élet folyik – ha egyáltalán folyik – a bejegyzendő szervezetben. Így mind a szekták, mind a fantomszervezetek vígan tenyészhetnek a rendszerben. Részesülhetnek gazdasági előnyökben is. Például egy mégoly alacsony színvonalú ezoterikus vagy akár sátánista kiadványért is adókedvezmény jár.
Igényelhetnek a vallási közösségek bizonyos költségvetési normatívákból, részesülhetnek a személyi jövedelemadó egy százalékainak felajánlásaiból. Ez utóbbit külön törvény „rendezi”. Az egyszázaléktörvényből is hiányzik az ügyeskedők kiszűrése, hiszen minden közösség, amelyet bejegyeztek, nyomban elindulhat az egyházak részére biztosított adóegyszázalék-felajánlások versenyében. Fontos összevetés: az alapítványok, civil szervezetek esetében három év a szóban forgó „próbaidő”. Kecsegtető rendelkezés számukra, hogy az állam minden egyes átirányított személyijövedelemadó-egyszázalék után kiegészítést nyújt minden vallási vagy álvallási közösségnek. Idevág az a balliberális honatyák által közömbösen kezelt indítvány, amelyet Balog Zoltán fideszes képviselő, a parlament emberi jogi, vallásügyi bizottságának elnöke nyújtott be tavaly. Balog azt szeretné, hogy úgy módosítsák az egyszázalék-felajánlási törvényt, hogy kizárólag a legalább két éve jogerősen nyilvántartásba vett közösségek részesülhessenek ebből a kedvezményezési formából. Hiller István MSZP-s kultuszminiszter is csak ígérgette, hogy támogatja Balog Zoltán javaslatát. Az alapítványok, civil szervezetek esetében van ilyen „próbaidő”, méghozzá nem is két, hanem három év.
A káoszt fokozza, hogy a bejegyzett vallási közösségeknek nem kötelességük jelezni az egyházi kapcsolatokért felelős Oktatási és Kulturális Minisztériumnál vagy a bíróságoknál, ha megváltozik a címük, képviselőjük, illetve ha megszűnnek. Az ügyészségek csak névleges felügyeletet gyakorolnak a bejegyzett vallásszervezetek fölött. Ezért reménykeltő, hogy a Kereszténydemokrata Néppárt már jelezte: kormányra kerülve a Fidesszel törvénymódosításra készülnek az egyházalapítás szabályozása terén. Az egyházakról szóló törvényről azonban tudni kell: csak kétharmados parlamenti többséggel változtathatnak rajta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.