Varrodába költöztetik az árvákat?

Elhanyagolt, városszéli ingatlanokba költöztetné a miskolci, szocialista vezetésű önkormányzat a tapolcai városrészben majdnem négy évtizede működő gyermekvédelmi központot. A lépést azzal indokolják, hogy eleget kívánnak tenni a gyermekvédelmi törvényben foglaltaknak, a háttérben azonban az áll, hogy a város egyik kitörési pontjaként megfogalmazott nanotechnológia kutatócentrumát telepítenék a gyermekváros helyére. A befektető liechtensteini offshore cégeknek a város garantálta: június 30-ig átadják a kiürített ingatlant, ugyanakkor a költöztetésre nincs pénzük.

Velkei Tamás
2010. 02. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jobban szeretnénk itt maradni, mert láttuk az egyik házat Hejőcsabán, eléggé roncs állapotban van, benőve fával, gazzal, egy forgalmas út mellett, a kisebbek nem lennének biztonságban – mondja aggódva a tizenhat éves Eszter a Miskolci Gyermekvédelmi Központ egyik otthonában. A minket körbeülő lányok attól is tartanak, hogy ha átköltöznének, és az új intézményekben koedukált csoportokat hoznak létre, eddig megszokott nevelőiktől is meg kellene válniuk.
Hogy minderre miért lenne szükség? A miskolci szocialista vezetésű önkormányzat 2007-ben arról határozott, hogy megszünteti a miskolctapolcai 172 férőhelyes gyermekvédelmi központot, mert a 3,5 hektáros parkban lévő intézet helyén egy nanotechnológiai kutatóközpontot húzna fel. A gyermekeket és a gondozókat több, egymástól jókora távolságra lévő, lerobbant állagú épületben kívánja elhelyezni. Az erről szóló dokumentumon az akkor még alpolgármesteri székben ülő, később szociális miniszterré lett Szűcs Erika neve szerepel.
A város baloldali polgármestere, Káli Sándor, a Fidesz frakcióvezetőjének közelmúltbéli interpellációjára adott válaszában azt állítja: az elhelyezési javaslatokat ismertették a gyermekvédelmi központ érdekvédelmi testületeivel és a gyermekekkel is, akiknek nem volt ellenvetésük a helyszíneket illetően. Meglehet. De valójában mit mondhattak volna?
Volt varroda mint csereépület
– Minket úgy informáltak, az egyetem közelsége indokolná, hogy ezen a telken épüljön a nanotechnológiai kutatóközpont, ám a tanintézmény területén és annak közelében rengeteg olyan terület akad, ahol elképzelhető volna a megvalósítás – mondja a gyermekvédelmi központ igazgatója, Lovas János. Kifejti: a város koncepcióját, hogy kisebb, családiasabb, kényelmes otthonokba költözzenek, támogatnák, ha olyan helyszínek merültek volna fel, hogy ez vállalható lenne. – Mivel erről szó sincs, itt helyben is lehetne biztosítani a komfortosabb otthont. A gondozott gyermekekkel és az anyaotthon lakóival szemben olykor amúgy is ellenérzés fogalmazódik meg a lakosságban – megalapozatlanul –, mondván, hogy lármásak. A lakosság félti a biztonságérzetét – teszi hozzá a vezető.
Az egyetlen alkalmas helyszínen, a Sas utcában a lakók, tartva az édesanyákat kereső, randalírozó férjektől, aláírásgyűjtésbe kezdtek, és meg is akadályozták a kiszemelt ingatlan programba vonását. A többi épület azonban lényegében alkalmatlan gyermekotthonná alakításra – tájékoztatnak a gyermekváros vezetői. Ilyen a Pereces városrészben található, megszűnt általános iskola, de a diósgyőri részben álló volt varrodai üzem sem különb, amelynek törzslapján az áll: „kifejezetten elhanyagolt állapotú”, illetve „funkcióváltásra csekély lehetőséget kínál”. Egy hejőcsabai ingatlan földhivatali kartotékján ugyanakkor ez szerepel: „kifejezetten forgalmas és zajos, poros főút melletti fekvés miatt szűk funkcióváltási lehetőség”, valamint „gyenge ingatlanpiaci megítélés”.
A jogszabály szerint egy gyermekotthonban negyvennél több gondozott nem lehet, de arról nem tesz említést a törvény, hogy egy épületben lehet-e több gyermekotthon. – Mivel nálunk egy-egy családias otthonban tizenkét gyermek él, és három otthon található lépcsőházanként, megfelelünk a követelményeknek – érvel az intézményvezető. – Egyet nem tudunk garantálni: hogy a különnemű testvéreket egy otthonban helyezzük el. Ehhez az 1973-ban emelt épület vizesblokkjainak átalakítására volna szükség, amely az épület tisztasági festésével, komfortosabbá tételével együtt sem jelentene kétszázmillió forintnál nagyobb kiadást, szemben a költözés költségével, amely egymilliárdnál is többe kerül – veszi át a szót Labancz László, a gyermekek átmeneti otthonának vezetője.
Persze a lakásotthoni ellátás volna a legideálisabb, ismerik el, de a finanszírozásban erről szó sincs. – Ugyanakkor a válság miatt mindenhol újra koncentrálódnak a lakásotthonok a költségek csökkentése érdekében, Miskolc azonban éppen szembe megy a trenddel – jelenti ki Labancz.
Hozzáteszi: az elavult, elhanyagolt, kieső helyeken, régi kastélyokban működő otthonok kiváltására a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) pályázatán lehetne uniós forráshoz jutni, ám ezt a pályázatot még ki sem írták, amiről a városvezető szocialisták is tudnak.
Befűthetetlen szellemházak
A négy felajánlott helyszín mindegyike leromlott állapotú, ráadásul ebből három nem is a város tulajdona; a kiválasztásba sajnos az otthon vezetőségét nem vonták be – közli Lovas János. De problémát jelent az is, hogy a gyermekváros falai közt otthonra találó huszonnyolc kisgyermekes édesanya elhelyezése Miskolctapolcán gazdaságos, míg egy olyan többemeletes épületben, ahol csak ők élnek, nem.
Az igazgató rámutat: mindennek tetejébe a város gazdasági takarékosságot vár a költözéstől. – Ez a megalapozottság inog – szögezi le keserűen. Labancz László arra is rávilágít, hogy az állami gondozottakra, illetve az átmenetileg otthonban és az anyaotthonban élőkre nem egyforma normatívát folyósít az állam, s amíg a több funkciót ellátó gyermekvárosban kilencvenszázalékos a kihasználtság, ez korántsem garantált a kisebb épületek esetében.
A közeli Hejőcsabán az egyik új otthonnak szánt épülethez látogatunk. A rendkívül forgalmas út mellett évek óta üresen álló szocreál irodaház lehangoló képet fest: alumínium ablakkeretei, szürke fala nem épp szívderítő látvány. Az óriási épületben három-négy tizenkét fős csoportot helyeznének el, könnyen átlátható: aligha lehetséges gazdaságosan. – Egy másik helyszín, a volt iskolaépület, a maga 4,5 méteres belmagasságával még ennél is gazdaságtalanabb lehetőséget kínál. Ki fűti be azt az óriási épületet? – kérdi jóformán magától az igazgató. Az ellopott csatornarácsok miatt baleset-veszélyesen tátong a vízelvezető betonárok, ennek mentén haladva érünk a hátsó vaskapuhoz, amit, akár a Csipkerózsikában, tüskés bokrok nőttek be. Az udvar elgazosodott, az épület mögött ipartelep húzódik.
Semmivel sem ideálisabb ingatlan az innen néhány száz méterre álló másik „szellemépület” sem. Ugyanannak a forgalmas autóútnak mentén álló kétemeletes ház csak a szemöldökfáig van felfalazva, fölötte vígan süvít a januári hideg szél. Udvarán jó, ha három autó parkolhatna, sportpálya aligha fér el.
Offshore cégek kontra gondozottak
– Miskolc zászlóshajójának szánják a nanotechnológiai kutatásokat, ám a városban élő 12 ezer munkanélkülinek ez aligha jelent sokat – fejti ki álláspontját Szinai Attila, a Fidesz frakciójának vezetője. A megyeszékhely vezetése a gyermekváros területét 365 millió forintért adta el, ugyanakkor a költözés költségei ennél háromszor több pénzt emésztenének fel – folytatja a frakcióvezető.
Ám nem ez a legnagyobb probléma. Ajánlatában a város arra kötelezte magát, hogy június 30-ig kiürítve adja át az ingatlant. Az említett TIOP-os pályázatból fedeznék a költözést, azt viszont még ki sem írta az NFÜ, így kétséges, hogy a szükséges engedélyek addig beszerezhetők-e.
Emlékezetes, hogy Vlagyimir Putyin magyarországi látogatásán nanotechnológiai együttműködési programot írt alá a két ország szakminisztere, az iparág meghonosítása mellett maga Gyurcsány Ferenc exkormányfő is síkraszállt. A HVG tavaly decemberben adott hírt róla, hogy a Nanopolis Nanotechnológiai Gazdaságfejlesztő Kft. 4,4 milliárd forintnyi támogatást nyert a Pólus program innovációs és technológiai parkok támogatása nevű gazdaságfejlesztési finanszírozásán.
Szinai Attila azonban rámutat: a Nanopolisban még tíz százalékban sem tulajdonos a város, a többségi tulajdonos egy BIND nevű liechtensteini offshore cég. Szinai interpellációjában azt kérte a városvezetőtől, közölje, kik a valódi tulajdonosai a cégnek. A polgármesteri válaszban az állt: másik két liechtensteini vállalkozás, a Trevisor Treuhand és a Transfina Treuhandunternehmen. – Vagyis egyelőre nem tudható, kinek akarja a város átjátszani a közvagyont – szögezi le a fideszes politikus.
Mindez azért érdekes, mert a Mertnet, a Miskolci Egyetem kulturális és közéleti lapja két esztendeje arról számolt be, hogy a Miskolc Holding (a város vagyonkezelő cége) és az egyetem mellett az a Wallis Zrt. a konzorcium tagja, amelynek korábban Bajnai Gordon miniszterelnök volt a vezetője. Akkor valójában ki is a tulajdonos? A miskolci városházán próbáljuk kideríteni.
– A hír igaz, a befektető, amely vállalta, hogy a 4,4 milliárdos támogatás mellé ugyanekkora összeget invesztál, egy offshore cég – ismeri el Mokrai Mihály kormánypárti alpolgármester. – De mit érdekel engem, ki a beruházó, ha leteszi a pénzt egy első osztályú bankgaranciával? A cél, hogy fejlődjön a város – jelenti ki határozottan Mokrai, hozzátéve, hogy az 5-600 diplomásnak munkát adó leendő kutatócentrum lehet a borsodi megyeszékhely kitörési pontja, hiszen a kohászat, a gép- és textilgyártás már régen a múlté.
Mindezek fényében valóban indokolt a kérdés: mikor és hogyan oldódik meg az állami gondozott gyermekek sorsa. – Rossz a kérdés megfogalmazása – állította az alpolgármester. – Szándékunkban áll a gyermekvédelmi törvény értelmében létrehozni kisebb otthonokat, valamint bővíteni a nevelőszülői hálózatot – így a politikus véleménye szerint az ügy elmozdulni látszik a holtpontról; a minisztertől úgy tudja, hamarosan kiírják a TIOP-pályázatot. Addig azonban nem léphetnek, mondja, ugyanakkor leszögezi: nem hoznak olyan intézkedést, amely a gyermekek érdekeit sérti.
– Látható, hogy nem végzünk június 30-ig – ismeri el Mokrai az idő szűkét, ugyanakkor elmondja, gondolkodnak egy új helyszínen is, már meg is kezdték a tárgyalásokat az egyetemmel, hogy esetleg a tanintézmény területén épüljön meg a kutatóbázis. Vizsgálnak további csereingatlanokat is, ha mégis a gyermekváros területén épülne meg a nanopolis, ám nehezíti az önkormányzat dolgát, hogy az alpolgármester állítása szerint az unió nem ad pénzt új építkezésre. Csak használt épület bevonására, amelyre a városnak csupán az a közel 400 milliója van, ami a telek eladásából származik. A többit a pályázattól várják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.