Daniel Barenboim Chopin-estje

Biás Attila
2010. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Február 23-án telt házas Chopin-estet adott a Művészetek Palotájának Bartók-termében a világhírű előadóművész, Daniel Barenboim. A telt házon nem is lehet csodálkozni, hiszen oly sokan voltak kíváncsiak a „sztárra”. A koncertteremben súlyos csend várta az est szólistáját. A szokásosnál is nagyobb feszültség határozta meg a koncert légkörét, ennek fényében pedig érthető, hogy Barenboim kissé félénken kezdett bele a nyitódarabba: Chopin f-moll fantáziájába. A Desz-dúr Nocturne már jobban sikerült. Gyönyörű színeket sikerült kikevernie az előadónak, legnagyobb sajnálatunkra ez a kolorit azonban nem mindig volt chopini. Az volt az érzésünk, Barenboim néha saját magát adja elő és nem a darabot. Ez pedig igen sajnálatos tény, hiszen a neves előadó általában kimondottan zeneközpontúnak mutatkozik, emellett szakmája egyik legintelligensebb képviselője. Mégis: sokat hamiskodott az est folyamán.
A három keringő meglehetősen modoros volt, a „Hősi polonézt” és a híres „gyászindulós” b-moll szonátát kissé erőltetett agogikával szólaltatta meg. Ez egyébként nyilvánvalóan a nem makulátlan (pillanatnyi) technikai tudást volt hivatva palástolni – azonban a figyelmesebb hallgató azonnal átlátott a helyzeten. Ezen nem is csodálkozhatunk. Inkább az a meglepő, hogy a hírhedten kevés (úgyszólván nem létező) gyakorlás mellett Barenboim még így zongorázik. Köztudott, hogy jó ideje a vezénylésnek szenteli életét, s bár egyszerre próbálja megülni a zongorista és a karmester paripáját, azért nyilvánvalóan ő is ember, így nem (lenne) nehéz belátni, a kettő együtt nem lehetséges – hacsak az embert nem Bülow-nak vagy Mitropoulosnak hívják; ám ezek a kivételek csak erősítik a szabályt. A közönség mégis kitörő lelkesedéssel ünnepelte Barenboimot. A sokáig szűnni nem akaró tapsvihart egy-egy ráadásszám szakította csak meg. Egyebek között langymeleg mazurka-interpretációk, illetve az örökzöld rövid kis Desz-dúr keringő maníros előadása. Barenboim meglehetősen elváltoztatta a darabot, a kottát.
Összességében is megállapítható, nem könnyű egy teljes Chopin-est – nem is biztos, hogy szerencsés; mind az előadót, mind a közönséget tekintve. Különösen akkor nem, ha végül valami más kerekedik ki belőle. Ez a hangverseny ugyanis nem mindig Chopinről szólt. Volt benne egy kis Ravel, egy kis Liszt, sok Barenboim, meg még más egyéb is. Fájóan hiányzott az opálos színekben pompázó, mégis plasztikus Chopin – az igazán finom, de sosem finomkodó Chopin. Ahhoz azonban, hogy ez a Chopin megelevenedjen, minden bizonnyal sokat kell gyakorolni, keresni a helyes ösvényt. A hallgatóság jó része természetesen ezen az esten is nagy reményeket fűzött Barenboim produkciójához. Ő azonban nem teljesen tudta beváltani azokat. Nem is meglepő, hiszen csodák nincsenek.
(Daniel Barenboim Chopin-estje. Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2010. február 23.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.