Fürdünk a szlovák tejben

Bár több mint fél esztendő is eltelt, mióta az agrártárca bejelentette, a mai napig sem jelentek meg a tejtermelők megsegítését célzó rendeletek. Eközben tavaly kilenc százalékkal csökkent a hazánkban értékesített tej mennyisége, emellett pedig kétszeresére nőtt a szlovák import.

Dénes Zoltán
2010. 03. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csányi Sándoré lehet a Herz. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyezte, hogy a Bonafarm Zrt. százszázalékos közvetlen irányítást szerezzen a felszámolás alatt álló Herz Szalámigyár Zrt. vagyoni értékű jogai, ingóságai, készletei és ingatlanjai felett. A Bonafarm és a Herz tavaly december 1-jén kötött adásvételi szerződést. Eszerint a Csányi Sándor üzletember, OTP-vezér érdekeltségében lévő Bonafarm Zrt. megvásárolja a felszámolás alatt álló Herz Zrt.-t. A GVH engedélyére azért volt szükség, mert az összefonódásban érintett vállalkozás-csoportok – a Csányi-csoport és a Herz Zrt. – együttes nettó árbevétele jelentősen meghaladja a 15 milliárd forintot.


Csaknem tíz százalékkal csökkent tavaly a termelők által értékesített tej mennyisége, a magyar gazdálkodók ráadásul éves összehasonlításban átlag 26 százalékkal alacsonyabb árat kaptak a termékükért. Mindeközben öt százalékkal több tejtermékeket adtak el idehaza az üzletek, ami csak az import növekedésével volt lehetséges – derül ki az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) legfrissebb tejpiaci jelentéséből. A legerőteljesebben a tartós dobozos tejek behozatala nőtt tavaly. Az AKI beszámolója szerint a versenyképesebb szlovák és cseh árak hatására tavaly január és november között Szlovákiából több mint kétszeresére, Csehországból pedig másfélszeresére nőtt a Magyarországra importált félzsíros dobozos tejek mennyisége. A Szlovákiából származó termékek ára literenként mintegy 30 forinttal, a csehországi pedig 35 forinttal marad el a hazai ártól.
A kutatóintézet elemzéséből az is kiderült, hogy hazánkban a tej fogyasztói árából a termelő és a feldolgozó 26-26 százalékban részesedik, a kereskedelem pedig annak 32 százalékát vágja zsebre. A környező országok közül a gazdák nálunk kapják a legkevesebbet a termék végső fogyasztói árából. Németországban például a tej árának 53 százaléka a gazdálkodókat illeti meg, a kereskedelem pedig megelégszik a fogyasztói ár 18 százalékával. Csehországban a tehéntartók az ár 40, Szlovákiában pedig 36 százalékát kapják meg.
Nem sok minden változott a tejtermelők tavaly novemberi tüntetése óta – közölte lapunk megkeresésére Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács termelői oldalát képviselő alelnök. Mint mondta, havi összehasonlításban tavaly decemberben és idén januárban két-két százalékkal, átlagosan 65-70 forintra emelkedett a termelői tej átvételi ára, s azóta lényegében nem változott. Istvánfalvi információi szerint éves szinten a hazai tejelő tehénállomány 11 ezerrel csökkent.
Ráadásul az aggasztó helyzet sem képes gyorsabb munkára serkenteni az agrártárcát. A mai napig nem jelentek meg azok a rendeletek, amiket a földművelésügyi minisztérium a helyzet megoldása érdekében még tavaly év közepén harangozott be – tette hozzá az alelnök. A tárca elmaradt intézkedései literenként 20-22 forintos bevételt jelentettek volna a gazdálkodóknak, amit a bejelentés hatására a feldolgozók, illetve a kereskedők rögtön be is építettek az áraikba. A tavaly novemberi tüntetés egyik fő követelése éppen az volt, hogy az ígért rendeleteket mielőbb alkossák meg, mégpedig úgy, hogy a szóban forgó többletforrásokat a gazdák lehetőleg még 2009 végén, de legkésőbb az idén év elején megkaphassák. Jelen állás szerint – közölte a szakember – ez legfeljebb 2010 végén történik meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.