Furgonokból mérik a friss tejet

Reggelente megjelennek, délután-este elgurulnak azok a tejárus gépkocsik, amelyek az etyeki Ödön-majorból érkezve árusítják immár huszonegy fővárosi, Pest, Fejér és Komárom-Esztergom megyei településen a friss tejet. Náluk a tej literjéért 180 forintot kell fizetni, az íz és a minőség is garantált. Bár a vásárlók megkedvelték a furgonokat, a Tej Terméktanács szerint dőreség volna hátradőlni: a módszerrel csak a lefejt tej egytizede értékesíthető, az ágazat továbbra is bajban van.

Velkei Tamás
2010. 03. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tejágazat válságáért felelősség terheli az uniót és a magyar kormányt is. Az a nem elegendő intézkedés, amely eddig egyáltalán megszületett, csak az ágazat haláltusáját hosszabbítja meg. Nincs jövőkép, csak a veszteséget termeljük, amely a tejágazat teljes elsorvadásához, a biológiai alapok felszámolásához vezethet; a szarvasmarhák száma csökken.” Azok az elégedetlen szervezetek fogalmazták meg e panaszos szavakat tavaly nyáron, amelyek a tej felvásárlói árának folyamatos esése, valamint az áruházláncok piacromboló, a hazai termékek forgalmát visszaszorító gyakorlata ellen tiltakoztak. A demonstráció a folyamat tarthatatlanságát jelezte, ám a bajok már évekkel korábban kezdődtek. Akadt olyan gazda, aki bedobta a törülközőt, mások megpróbálkoztak valami újjal: a direkt értékesítéssel. Budapest több pontján mára megszokottá váltak a tejárus furgonok.
– A cégvezetésben négy éve érett meg a gondolat, hogy valamit tenni kell, mert annyira labilis volt a tej felvásárlási ára, hogy félő volt: a napi húszezer liter lefejt tej jelentős része a nyakunkon marad. Ekkor jutottunk arra, hogy három autót átalakíttatunk, beszerezzük a megfelelő engedélyeket, majd állandó helyeken megkezdjük a direkt tejárusítást – fogalmaz Hegedűs Imréné, az Ödön-major tejértékesítési menedzsere.
„Fogyassza az egészséget!” – virít azokon a kisteherautókon, amelyeket maguk az eladók vezetnek az állandó elárusító- pontokra, így azon is, amelyet a Margit híd pesti hídfőjénél, a Falk Miksa utca sarkánál keresünk fel. A fehér furgonban ülő hölgy elmondja: reggel a korábban kelő idős emberek jönnek a friss tejért, ám az igazi forgalom délelőtt tíz után indul be.
Még csak reggel nyolc óra van, de alig nyílik alkalmunk a beszélgetésre, folyamatosan érkeznek a vevők. Az ablakban ülő, melegen felöltözött eladó úgy véli: a boltokban beszerezhető tejet meg sem lehet inni, ezt ő is csak azóta tudja, amióta a cégnél dolgozik. – Mit ittam én eddig? – kérdi magától értetlenkedve, s elmondja, a vásárlók is folyamatosan azt jelzik neki, hogy finomnak tartják a házi tejet. Bizonyára ez sarkallhatta a céget arra, hogy további kisteherautókat alakítsanak át mobil tejárusítóvá. Ma már tizennégy járművel járnak három megyét és a fővárost. Fiatalok, középkorúak és idősek egyaránt gyakran vásárolnak náluk. Egy idős nő azt mondja, több hónapja vesz tejet a furgonosoktól, kétnaponta jön, alapvetően azért, mert jobb az íze, mint a boltinak, de olcsóbb is.
Az etyekiek tejének zsírtartalma 3,6 százalékos, az adat, valamint az állatorvosi igazolást tanúsító dokumentum a gépjármű nyitott ajtaján függ. Hegedűsné elmondja: cégük havonta már 114 ezer liter tejet értékesít ebben a formában úgy, hogy vasárnap nem árusítanak. Tavaly új ötlettel álltak elő: uniós pályázati forrásokat felhasználva bővítették telepüket, ahol kétezer tehén ad tejet, és harminc helyen tejautomatát állítottak forgalomba, ám ezt még nem kedvelték meg annyira a vásárlók, mint a furgonokat.
– A boltban vásárló emberek talán nem tudják, hogy a mi tejünk is eláll öt-hét napig. Előfordulhat, hogy amiatt nem kedvelték meg annyian az automatákat, mert úgy vélik: hamar megromlik. De eltűntek a tejet népszerűsítő reklámok is, pedig a média nagyon hatásos ösztönző – állapítja meg a menedzser. A furgon oldalán olvasható „Keresd a jelet, igyál magyar tejet!” szlogen mindenesetre hatásosnak tűnik, még ha egyelőre nem találkozhatunk az elektronikus médiában évtizedekkel ezelőtt látott reklámfilmekkel, amelyek azt sugallták: a tejet „nem lehet megunni”.
Akik erre járnak, nem unják a fehér nedűt. – A minap voltam itt először. Mondhatom, ez tej – fogalmaz egy középkorú férfi. Egy másik férfitól megtudom: azóta hord tejet a mobil „boltból”, amióta először leparkolt az utca sarkára a jármű. – Itt lakom a környéken, de akár öt sarkot is elgyalogolnék, ha tudnám, hogy csak ott lehet kapni, úgy megszokta már a család a finom italt – szögezi le.
A bicskei székhelyű cég azonban itt nem áll meg, hamarosan sajtüzemet nyitnak, ahol túrót, Túró Rudit, tejfölt is előállítanak majd, de gondolkodnak egy tejbáron is, ahol a cég összes terméke kapható lenne.
„Boci, boci, tarka” csendül fel a dallam naponta a Bács-Kiskun megyei Kiskunmajsa utcáin, s az ismert gyermekdalt borjúbőgés zárja. Decembertől hallható a településen a fehér furgonból szóló szignál, mára pedig annyira megszokták Bera András mozgó tejboltját a lakók, hogy ha késik a furgon, már hiányolják a gazdát. Bera úr elmondja, akkor sem gondolt rá, hogy levágja a teheneit, amikor gazdatársai marhafejeket helyeztek az utakra tiltakozásul az alacsony felvásárlási árak miatt. Szerinte az majdhogynem felért a „hullagyalázással”.
– Én annál sokkal jobban tisztelem az állatokat – szögezi le. Így jutott arra, hogy saját maga forgalmazza a tejet.
Ahhoz, hogy kisteherautóból kínálhassa a tejet, neki is számos engedélyt kellett beszereznie a hatóságoktól, ami egy hónapos utánajárást igényelt. Kezdetben 120 forintos bevezető áron kínálta a fehér ital literjét, később felemelte húsz forinttal arra a szintre, amit elfogadhatónak vél. Mára a benzinár emelkedése miatt kénytelen volt újabb tíz forinttal növelni az árat. De a forgalma ezután sem csökkent számottevően.
Bera András a fiával közösen feji a 10-12 tehenüket, majd reggel tízkor útnak indul, s csak este fél nyolcra ér haza ismét. – Kemény munka ez, nem is gondoltam volna, de nincs mit tenni, csak így tudtunk talpon maradni. A vásárlók kérdéseit is csak mi tudjuk megválaszolni, egy alkalmazott nem, arról nem is beszélve, hogy az állatok félnek az idegenektől – foglalja össze az elmúlt negyedév eseményeit a gazda, miközben folyamatosan kiszolgál.
– Amikor 55 forint közelébe csökkent a felvásárlási ár, egyre többen kezdték keresni az értékesítésnek ezt az új formáját – mondja a Tej Terméktanács elnökhelyettese, Istvánfalvi Miklós. Azóta folyamatosan nő az autókból és automatákból értékesített tej mennyisége, ám úgy véli, így csak a megtermelt tej egytizede adható el. Bár nőtt a felvásárlási ár, és a kormány 20-22 forintos támogatást ígért a termelőknek, Istvánfalvi szerint ennek az összegnek jó, ha egyharmada igaz, és a kifizetések is csak az év végén esedékesek. – Azt szeretnénk, hogy a kormány valóban 22 forintot fizessen, és a folyósítás dátumát is hozza előre – fogalmaz, jelezve: tavaly húszezer tejelő tehénnel csökkent az egyedszám az országban, és ha követeléseiket nem teljesítik, a tendencia idén is folytatódik.
Kitér a reklám fontosságára is, ám megállapítja: az iskolatej-akcióban csak a települések hatoda vesz részt, márpedig gyerekkorban a legkönnyebb a tejtermékeket megkedveltetni. Az idén százmillió forintra számítanak reklámcélra a kormánytól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.