Opera a tragédia ördögi oldaláról

Biás Zoltán Barna
2010. 03. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas sikerrel mutatták be Eötvös Péter új operáját a Bajor Állami Operaházban. Az ördög tragédiája című művet Kovalik Balázs állította színpadra. A Bayerischer Rundfunk-Klassik élőben közvetítette az előadást.
A több mint kétezer személyes müncheni operaház megtelt a premierre, az alkotókat több mint tízperces vastaps köszöntötte az előadás végén. A művet a müncheni opera intendánsa, Nikolaus Bachler rendelte Eötvöstől, ő javasolta a zeneszerzőnek, hogy az opera forrása legyen Az ember tragédiája, amelyet még bécsi éveiből jól ismert. Eötvös ajánlotta librettis-tának Albert Ostermaiert, aki szerint Madách „könyvdrámája” nem ültethető át egy az egyben zenés színpadra. Az édenkertből elűzött emberpár bejárja Athént és Rómát, de elmegy a mai Bagdadba is, a falanszter szín pedig egy bevásárlóközpontba helyeződik. Egy új figura, Lucy irányítja a cselekményt, amelyben jelenetről jelenetre változó három női alak és öt, ugyancsak változó férfi figura kíséri Ádámot stációin – meghalnak, megölik egymást, és életre kelnek.
Bachler Fidelio-rendezése alapján kérte fel rendezőnek Kovalik Balázst, és nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a közönség felkészülten ismerje meg a friss produkciót. A műsorfüzetben Mesterházi Máté tanulmánya részletezte a mű szerepét a magyar irodalomban. Ádámot a finn tenor Topi Lehtipuu énekelte, Lucifer Georg Nigl volt, Éva Cora Burggraaf, Lucy pedig Ursula Hesse von den Steinen.
Az opera újszerűsége megosztotta a német sajtót. A legtekintélyesebb lapok nagy terjedelemben foglalkoztak az előadással, amely a premiert övező rendkívüli érdeklődéssel magyarázható.
Reinhard Brembeck, a Süddeutsche Zeitung kritikusa „rejtélyesnek” nevezte a bemutatót, és írásában az opera lehetséges öszszefüggéseit boncolgatta, megemlítve azt is, hogy a közönség tetszéssel fogadta a darabot. Elismerően szólt továbbá a zeneszerző és a rendező munkájáról, viszont megjegyezte, hogy az előadás elmaradt az előzetes várakozásoktól.
A Die Welt cikkének szerzője szerint komikus és utópisztikus operát láthatott a müncheni közönség, amely „kegyesen feltárta azt, amit a biblia elhallgat”. Mindez a komponista és a librettista kivételesen kreatív közreműködésének eredménye, amelyben Eötvös nagy teret hagyott a szöveg dominanciájának.
„A világ olyan, mint egy férges alma”, állapította meg az ősbemutató kritikájának címében a Frankfurter Allgemeine Zeitung, azt taglalva, hogy az opera időről időre azt sugallta, Isten hibát követett el az ember megteremtésével. Wolfgang Sandner cikke szintén a Madách-adaptáció komikus, szatirikus elemeit emelte ki, hangsúlyozva, a fentiek ellenére nehéz lenne pesszimista világlátással vádolni a szerzőpárost.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.