A légi katasztrófák szomorú története kevés olyan balesete ismer, mint ami a Birgenair légitársaság 301-es járatával történt 1996 februárjában.

Légi katasztrófák: semmi sem utalt arra, hogy szörnyű tragédiával végződik egy szép nyaralás
A Birgenair 301-es járata a török tulajdonban álló Birgenair légitársaság partnere, az Alas Nacionales által kibérelt charterjárat volt, amely a dominikai Puerto Platából a kanadai Gander és Berlin érintésével Frankfurtba repült. 1996. február 6-án az aznapra szóló vezénylés szerint 13 fős személyzet teljesítette a járatot, akik közül 11 fő török, míg 2 fő dominikai állampolgár volt. A pilótafülkében három fős személyzet készülődött a felszálláshoz. A gépparancsnok, a 61 éves Ahmet Erdem kapitány rendkívül tapasztalt pilótának számított a maga 24 750 repült órájával, amelyből 1875 órát a járatot teljesítő Boeing 757-es típuson repült. A 34 éves első tiszt, Aykut Gergin 3500 órás repülési tapasztalattal rendelkezett, de ebből csak 71 órát töltött még a Boeing 757-es pilótafülkéjében.

Mivel a Puerto Plata és Frankfurt közötti repülési idő meghaladta a nyolc órát, ezért az erre vonatkozó előírások szerint még egy hajózó, a szintén négy kapitányi aranystráfot viselő 51 éves Muhlis Evrenesoglu is helyet foglalt váltópilótaként a cockpitben. Az aznapi járatot teljesítő TC-GEB lajstromjelű Boeing 757-225-ös típusú gépet 1984-ben gyártották, amelynek 240 fő volt a maximális befogadóképessége.
A fedélzetre lépő utasok legnagyobb része, összesen 167 fő német állampolgár volt - köztük több kisgyermek is -, akik a dominikai nyaralásukról voltak hazatérőben.
Rajtuk kívül még 9 lengyel utas szállt fel a járatra, köztük Zbiginew Gorzelaczky és Marek Wielgus, a szejm, vagyis a lengyel parlament országgyűlési képviselői. Erdem kapitány és az első tiszt végigvették a felszállás előtti ellenőrző listát és a gép valamennyi rendszerének működését rendben lévőnek találták.

Miután az utasok elfoglalták helyüket az ülésekben és a kapitány megkapta a rakományjegyzéket, az ajtók bezárása után a gépparancsnok engedélyt kért a toronytól a hajtóműindításra és a taxizás megkezdésére. (A repülős szakzsargonban taxizásnak hívják a futópályáig való kigurulást.) Azt követően, hogy helyi idő szerint 23 óra 42 perckor a személyzet megkapta a felszállási engedély a Puerto Plata-i Gregorio Luperón nemzetközi repülőtér irányítótornyától, Erdem kapitány előretolta a gázkarokat a felszállóteljesítmény eléréséhez, a Boeing 757-es pedig egyre jobban gyorsulva végigdübörgött a betonon, hogy a magasba emelkedjen.