Erőteljesebb hatósági ellenőrzésre lenne szükség a pilótaképzés során – mondta Szüle Zsolt Boeing 747 oktatókapitány a Világgazdaságnak adott interjúban. A szakértő kiemelte: az „okosban” megoldott, költségkímélő, de számos rizikót tartogató sufnituningokat, vizsgamódszereket be kellene szüntetni. A börgöndi tragédia kapcsán azt mondta, sok tanulság vonható majd le, ha véget ér a vizsgálat.
„A bemutatók programját, részvevőit hatóságilag ellenőrzik, jóváhagyják, de mivel ez egy kiélezett repülés, előfordulhat baleset. Ám most már ne azt nézzük, hogy ki vagy kik hibáztak, hanem azt, hogy a jövőben miként lehet elkerülni ezeket a tragédiákat. Ezek feltárásához az alapokhoz, azaz a képzéshez kell visszamenni. Az iskolák ajánlatait böngészve néhány tucat óra alatt szinte bárki pilótává válhat” – mondta el Szüle Zsolt.
A képzésekkel kapcsolatban elmondta: a hobbipilótáknál – akárcsak a kereskedelmi jogosultságnál – többféle képzési modul van. Nem mindegy, hogy valaki ultrakönnyű sportrepülőre (LSA) kap pilóta engedélyt, vagy egy-, illetve többmotoros dugattyúsra szóló jogosítást szerez.
Az első kategória a legegyszerűbb, az engedély akár már pár hónapon belül kézbe vehető, ugyanis az elméleti képzés 100, a gyakorlati 30 órát tesz ki. Mindez 7-8 ezer euróba kerül, függően az iskolától. A képzési piramis második szintjén lévő engedélyhez némileg több a tantárgy és a gyakorlati óraszám is, így az drágább is és 45 gyakorlati órát jelent.
Szerinte a hangsúly nem annyira az óraszámon van – noha lehetne több –, hanem a képzés színvonalán és azon, ahogyan azt átadják a tanulónak. Itt már vannak problémák a szakértő szerint.
Elmondta: számos, jó példát mutató iskola van, de olyan is akad, amely digitális adathordozón adja át a vizsgára szánt tananyaghalmazt, vagy online platformon kínálja a tudást. Arra a kérdésre, hogy ha a szabályozás rajta múlna, mit tenne, Szüle Zsolt azt mondta: villámgyorsan szigorítana, hatósági szinten. Az ellenőrzéseket gyakoribbá tenné.