Vesztesek és nyertesek

Az elmúlt két nap versenyprogramja Berlinben nem hozott áttörést, meglepetést viszont igen. A német Oskar Roehler filmje, a Jud Süss a sajtóvetítésen részt vevők heveny nemtetszését váltotta ki, ennek „bú-zással” hangot is adtak.

Vitézy Zsófia
2010. 03. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Roehler osztrák–német koprodukciója, a Jud Süss – emelkedés és bukás mintha alcímében a saját sorsát jövendölte volna meg. A hazai pályáról induló filmeket itt is nagyon várják, a közönség és a sajtó nagy reményeket fűzött ehhez a II. világháborús mozihoz is. Annál nagyobb lett a csalódás. A valóságon alapuló történet Berlinben kezdődik, 1939-ben és a háború után fejeződik be. Joseph Goebbels (Moritz Bleibtreu mókás alakításában) minden ellenállása dacára Ferdinand Mariant (Tobias Moretti) bízza meg nagyszabású, a művészi propagandafilm, a Jud Süss címszerepével. A színész végül nem tud ellenállni a kérésnek, hiszen biztos utat jelent a sztárrá válás felé, gyarlóságával feláldozza negyedrészt zsidó felesége életét, és elhajítja magától kislányát. Döntésének súlya alatt azonban később összeomlik, az alkoholhoz menekül, végül öngyilkos lesz. A történetet agyonterhelik az unalomig sulykolt és ismételt jelenetek a Jud Süssből, pontosabban a propagandafilm újraforgatott másából. Az igazi a háború után évekig be volt tiltva, ma pedig csak a jogtulajdonos Friedrich Murnau Alapítvány engedélyével lehet vetíteni bizonyos feltételek mellett, moziforgalmazása tilos. A film sajtóanyaga fontosnak tartja megemlíteni, hogy Magyarországon 2008-ban az interneten pénzért letölthetővé vált a film addig, míg egy liberális politikus nem intézkedett. A stábnak vannak magyar származású tagjai, például Thomas Oláh, a jelmeztervező, illetve az egyik szereplő, Marozsán Erika. A gyenge, néhol szinte nevetségesen eltúlzott film az aktuálpolitikai erőfeszítések ellenére sem vívott ki népszerűséget.
Tapsot aratott viszont a bosnyák film, az Úton, amely – ezen a fesztiválon ez egyáltalán nem meglepő – a mozlim problémával foglalkozik. Jasmina Zbanic egy fiatal párról forgatott, a nő (Zrinka Cvitesic) légiutas-kísérő, a férfi (Leon Lucev) irányító. Boldog kapcsolatban élnek, amíg a férfit el nem bocsátják az állásából. Kétségbeesése egy mozlim közösségbe tereli, ahol lassan fanatizálódik, és ezt várja kedvesétől is. A Hit című német film kérdését veti fel az Úton, a modern élet és a muzulmán vallás közti összhang, egyensúly megtalálásáról. Itt a nő dönt, győztes mosollyal hagyja el a férfit és a vallásháború csatamezejét. A filmeket válogatók téma iránti érdeklődését nem tükrözi a kritikusok értékelése, akik egyik alkotásnak sem adtak túl sok pontot a szaklapokban.
Rendkívül erős, megrázó és egyetemes emberi kérdéseket boncolgató film viszont a dán Pernille Fischer Christensen kamaradrámája, az Egy család. Az alkotás a realista fogalomkészlettel szól az önmagunk és mások iránti felelősségről, a kötődésről, áldozatról az apa halála kapcsán. A betegséget, haldoklást és a halált végigkíséri a történet, utóbbi a film legszebb jelenete. Az apa körül ül családja, figyelik a légzését. Az utolsó lehelet után felöltöztetik, gyertyát gyújtanak, búcsúznak. Olyan ez a távozás, amilyen hajdanán lehetett, fájdalmas, csendes családi ünnep. Egy teljes élet méltó befejezése. Talán furcsa, de ez a legpozitívabb film, amit a fesztiválon eddig láttam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.