Munka helyett papírgyártás

Józan ésszel felfoghatatlan az a dokumentummennyiség, amelyet az EU-pályázatok benyújtásához megkövetelnek a hatóságok. A felesleges bürokrácia miatt akadnak olyan pályázatok, ahol akár nyolcvan-száz kilónyi papírt kell eljuttatni a bírálószervekhez, amelyek viszont az ügyiratok száma alapján kapják a díjazásukat. Így akár három és fél évig is eltarthat egy pályázat előkészítése – nem csoda, hogy a fejlesztési terv forrásainak csak töredékét sikerült lehívnunk.

Szabó Anna
2010. 04. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénzeső a legjobbaknak. Miközben hazánk a fejlesztési terv félidejéhez érve mindössze 12 százalékot hívott le az uniós forrásokból, addig a térség többi állama ennél sokkal jobban szerepelt. Lengyelország 633, a Cseh Köztársaság 237 és Szlovákia 138 millió euró többletpénzt kap a strukturális alapokból – döntött tegnap az Európai Bizottság. Az ok: az Európai Parlament, az Európai Tanács és az Európai Bizottság 2007–2013-ra vonatkozó intézményközi megállapodása szerint automatikusan többletpénzt kap az az ország, amelynek bruttó hazai terméke a 2007–2009-es időszakban több mint öt százalékkal meghaladta az ezen időszakra vonatkozó, a megállapodás idején rögzített uniós előrejelzést. Lengyelország ezen időszakban a jósolt ütemnél nyolc, Szlovákia 10,8 és Csehország 7,5 százalékkal gyorsabban növelte gazdaságát. Johannes Hahn regionális politikáért felelős biztos kijelentette, a három ország vártnál nagyobb növekedése részben a nekik juttatott uniós strukturális és kohéziós alapoknak tudható be. (L. I.)


Pontosan 79,8 kilogrammot mutatott a postai mérleg, amikor rátették az egyik közép-dunántúli város köztéri felújítási pályázatához kapcsolódó szükséges összes dokumentációt, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) kellett benyújtani. Hihetetlen, de sajnos igaz: amikor a település polgármestere korábban ráült az egymásra rakott irathalmazra, nem ért le a lába. Az uniós fejlesztési pályázatoknál feleslegesen megkövetelt hihetetlen mennyiségű adminisztrációt jól érzékelteti, hogy a benyújtott kérelmeken a polgármesterek aláírását előzőleg közjegyzőnek kell hitelesítenie, majd az így ellenőrzött aláíráshoz még egy szignót kérnek az illetékesek a város elöljárójától. Az uniós fejlesztési pénzeket felügyelő NFÜ diktálta döbbenetes adminisztratív kötelezettségekkel kapcsolatban azonban nem csak az önkormányzatoknál számolnak be rémtörténetekről: a legtöbb túlkapásról maguk a pályázatírók panaszkodnak.
A probléma lényege ugyanis, hogy a pályázatokat lebonyolító közreműködő szervezetek közvetve ugyan, de érdekeltek abban, hogy minél több hiánypótlás és egyéb irat keletkezzen ügyintézés közben, a szolgáltatási díjuk ugyanis az ügyiratok iktatásával szorosan összefügg. Márpedig a pályázati ügyintézés minden egyes fázisánál bőven akad alkalom a bürokratikus időhúzásra, így az ellenérdekeltség lényegében a rendszerbe kódolva hosszabbítja meg a pályázatok átfutási idejét. A beruházások gyorsabb előrehaladásában fejlesztési tanácsadásra szakosodott AAM Consulting Zrt. új tanulmánya szerint egy átlagos EU-pályázatnál az előkészítéstől az első kapavágásig akár három és fél év is eltelhet.
– A bürokratikus pályázati rendszerben a „fekete lyuk” a szinte elkerülhetetlenül beinduló hiánypótlási folyamat: erre nem nehéz okot találni, különösen nem, ha ez a pótlást kérő hivatal érdekében áll – vélekednek a Magyar Pályázatkészító Iroda (Mapi) Zrt.-nél. A bürokratikus akadályokkal foglalkozó legfrissebb elemzésük szerint nem alaptalan az a felvetés, hogy a beruházásokért felelős állami szervezetek érdekeltek lehetnek a halogatásban. Meglátásuk szerint a pályázati folyamatban a két szembenálló fél a pályázó és a pénzosztást végző hivatal, és egy sakkjátszmához hasonlóan az a fontos, hogy kinél ketyeg az óra.
Az ügyintéző asztalán ugyanis toronyszám állnak a pályázati dokumentációk, így időt kell nyernie. A megoldás sokszor kézenfekvő: a bíráló kiküld egy hiánypótlásra felszólító levelet, így a sakkóra ismét a pályázónál ketyeg, a rendszer pedig számos okot kínál a kötözködésre. A Mapi ügyfelei között volt olyan, akinél egy milliárdos nagyságrendű beruházáshoz azért kértek hiánypótlást, mert nem nyomtatott betűkkel írták alá a pályázatot, noha ez nem is volt előírás. Egy másik pályázat esetében a közreműködő szervezet nem fogadta el a földhivatal által kibocsátott eredeti tulajdonilap-másolatot, márpedig a földhivatal az eredetit senkinek sem adja oda, csak a hiteles másolatot lehet kikérni.
– A tét nem kicsi: 2013-ig öszszességében csaknem 7000 milliárd forint vár még kifizetésre, éppen ezért a Mapi vezetésével komoly szakértői munka kezdődött azért, hogy minél hatékonyabban lehessen felhasználni a forrásokat – nyilatkozta lapunknak Essősy Zsombor, a Mapi ügyvezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.