Feljelentés a Malév nyolcszázmilliója ügyében

Bilincsbe a felelősökkel – így kommentálta Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet elnöke a Malév rejtélyes nyolcszázmilliós ügyét. Mint arról lapunk beszámolt, a PricewaterhouseCoopers tavaly júniusban visszautasította, hogy véleményezze a Malév Zrt. 2007-es éves beszámolóját, amely szerint a légitársaság 812 millió forintért teljesített igazolatlan kifizetéseket a Charter Corporation LLC számára.

Bákonyi Ádám
2010. 05. 09. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A könyvvizsgálat során nem kaptunk teljesítési igazolásokat, amelyek alátámasztanák a szolgáltatás megtörténtét és a kifizetések jogosságát, emiatt nem tudtunk meggyőződni arról, hogy ezek az összegek valós költségként merültek fel a társaságnál 2007-ben – olvasható a PricewaterhouseCoopers (PwC) anyagában. A Malév nem cáfolta a könyvvizsgáló cég állítását, egyúttal nem válaszolt kérdéseinkre, hogy milyen szolgáltatásért fizettek ki 812 millió forintot a Charter Corporation LLC-nek, illetve hogy miért nem tudják igazolni a szolgáltatás megtörténtét. Csorba Attila elnök kijelentette: a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) mihamarabb feljelentést tesz az ügyben.
A LESZ elnöke szerint a Malév 2007-es (Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején történt) privatizációjának előkészítése során számos baljós előjel mutatkozott. Gönci János, a Malév korábbi vezérigazgatója ekkor távolította el Csorbát, mint a munkavállalói oldal egyik képviselőjét a légitársaság felügyelőbizottságából. A cég ekkor már olyan likviditási gondokkal küzdött, hogy csődeljárást kellett volna kezdeni, de ezt csak a felügyelőbizottság tehette volna meg. A Malév inkább elkezdte átadni charterjáratait a konkurenciának, ami a lehető legrosszabb döntés volt, és csaknem ötmilliárd forintos kárt okozott – idézte fel az érdekvédő.
Ismert, nemrég a Malév-pilótákat képviselő szakszervezet az Állami Számvevőszékhez fordult a menedzsment hozzá nem értéséről tanúskodó, illetve „egyes bűncselekménygyanús ügyletek” vizsgálatát kérve. Az érdekképviselet szerint a Malév vezetése csak tavaly extra, 13 milliárdos veszteséget okozott elhibázott értékesítési politikájával, mintegy négymilliárdos ráfizetést eredményezett a Fokker F–70-es repülőgépek kivonása, és 2,4 milliárdos veszteség keletkezett a SAS légitársaságtól kivont Dash–8-asok forgalomba állításával. Mindeközben a hosszú távú járatokat megszüntették, noha az átszálló utasforgalomra alapozó légitársaságoknak világszerte ez jelenti a biztos bevételek kilencven százalékát. Azóta a Malév piacának jelentős részét a konkurencia vette át, sőt az elszivárgott dolgozók – köztük harminc pilóta – egy része is a konkurenciát erősíti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.