Tabuk, sorsok és lelki alkatok

Mit mondanak vajon Freud gigantikus díványára fektetve az előző században erőszaknak, megtorlásnak, jog- és tulajdonfosztásnak áldozatul esettek arról, mi történt velük, hogyan élték meg, és hogyan lehet tovább élni úgy, ha az elkövetők többnyire nem kértek, nem kérnek bocsánatot?

Varga Klára
2010. 05. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem szociológia tanszéke Az identitások korlátai – Kollektív traumák, tabusítások, tapasztalattörténetek a II. világháború kezdetétől 1990-ig címmel rendezett kétnapos konferenciát Piliscsabán, amelyre több tudományág jeles képviselőjét és számos levéltárost is meghívtak, de még így is maradt olyan kérdés a résztvevőkben, amelyet inkább teológus, filozófus (vagy költő) tudott volna érdemben megválaszolni.
Szóltak előadások deportált zsidó lányokról, Erdélyből 1944-ben árva gyermekként menekült férfiról, Rákospalotáról elhurcolt, kifosztott parasztokról, Hortobágyra kitelepített, mindenükből kiforgatott középosztálybeliekről, meghurcolt szerzetesekről, a kommunista pártból kizártakról, besúgókról, a háború után több hullámban emigrált vezető magyar értelmiségiekről. Míg talán túlzottan is szerteágazó témák, gondolatívek hangzottak el, nem volt kevés az óhatatlan ismétlés és a közhely sem, s végül mindkét véglet felvetette többekben, hogy valamiképpen – modellezés, általánosítások vagy egyéb módszerek révén – ideje lenne más minőségi szintre juttatni a traumákról való beszédet, gondolkodást. Vagyis most már nemcsak kutatni, feltárni kell, hanem kezdeni valamit a meglévő tudással, tapasztalattal, megéltséggel. (Ami már nem biztos, hogy a tudós dolga.)
Garadnai Erika előadása Gellért Sándor Magyar sorsénekéről, amelyben a Karácsony Sándor köréhez tartozó költő a Don-kanyari eseményeket verselte meg, már a „valamit kezdés” felé orientált annak ellenére, hogy a nagy lélegzetű mű például Juhász Ferenc Tékozló országának csak az előzménye.
Horváth Sándor történész arról beszélt, miképpen vált tabuvá a Kádár-korszakban a szegénységről való beszéd, és a hatalom miképpen bélyegezte meg például az árvákkal foglalkozó papokat, vallásos civileket, hogy ne kelljen elismerni pozitív tevékenységüket. Amikor pedig civil ellenzékiek a Szegényeket Támogató Alap megalapításával szintén a nyomorban élőkért próbáltak tenni, hogyan lehetetlenítette el őket a hatalom, és férkőztek a soraikba ügynökök. A második világháború végi délvidéki megtorlásokkal két előadás is foglalkozott. Matuska Márton újságíró-történész elborzasztó részletekkel mesélte el több áldozat történetét és azt, évtizedekkel később mit tehettek az értelmiségiek azért, hogy a történetek végre bekerüljenek a közös magyar emlékezetbe.
Hódi Sándor pszichológus egy hetvenkét emberi tulajdonságot elemző adatbázis alapján kutatta 2200 különféle nemzetiségű Bácskában élő ember lelki alkatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.