Honfoglalásra indulnak a tejtermelőink

Megindítják a küzdelmet a hazai piac visszafoglalása és a külföldi termékek kiszorítása érdekében a hazai tejtermelők. Erőfeszítéseiket támogatja az új agrárkormányzat. Első lépésben azt kell elérni, hogy húsz százalék alá csökkenjen az országba érkező import aránya – jelentette be tegnap egy szakmai rendezvényen Kovács László, a Tej Terméktanács elnöke.

Nánási Tamás
2010. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minőségét több hónapig megőrző tartós tejeknél a legmagasabb a határainkon kívül érkező áruk aránya. Tízből némelykor hét dobozos termék is külföldről származik. Hasonló a helyzet a trappista sajtoknál, közülük átlagban minden második importból kerül a hazai üzletek polcaira – derült ki a tej világnapja alkalmából megtartott tegnapi tanácskozáson, ahol megtudhattuk azt is, hogy a legtöbb tejtermék – a behozatal 33 százaléka – Németországból érkezik. A sorrendben második Lengyelország, ahonnan az import egyötöde származik, utána jön 18 százalékos részesedéssel Szlovákia, majd 11 százalékkal Csehország. E négy államnak köszönhető a külföldi eredetű és itthon kapható tejtermékek zöme, amelyek értéke csak 2006 és 2009 között százmillió amerikai dollárral emelkedett, 232 millióról 333 millióra. A helyzetet jól jellemző adat az is, hogy a Tej Terméktanács kimutatásai szerint csak az idei év első három hónapjában tízezer tonna sajtot, illetve túrót hoztak be az országba, miközben a hazai értékesítés ennek csaknem a fele volt, mindössze 5,6 ezer tonna.
Az importáradat mellett az itt lévő multinacionális kereskedelmi láncok okoznak még jelentős veszteségeket a hazai termelőknek. Bár a bevásárlóközpontok tisztességes magatartását ma már törvény is előírja, a terméktanács elnöke szerint a kereskedelmi cégeknek ismét sikerült megtalálniuk a legális kiskaput. Kovács László szerint nem lehet más oka annak, hogy miközben a szakmai szervezet megfigyelői már nem találnak példát arra, hogy a láncok a felvásárlási árnál olcsóbban kínálnák a vásárlóknak a termékeket, mégis rendre feltűnik a polcokon a 110 forintos szlovák dobozos tej. Azt sem szabad elfelejteni, hogy míg 2003-ban 6–20, tavaly már átlagosan 35 százalékos hasznot tettek zsebre a kereskedőóriások a tejtermékeken. Nem csoda tehát, hogy az ezret is megközelítheti azoknak a hazai cégeknek a száma, amelyek az utóbbi három-négy évben befejezték a tejtermelést. Az egyik nagy hazai agrártársaság, a Törökszentmiklósi Mezőgazdasági Zrt. épp a tegnapi világnapra időzítve jelentette be, hogy ötszáz darabbal csökkenti a szarvasmarha-állományt. Az ok a cég közleménye szerint elsősorban az, hogy míg az Európai Unióban 75 forint, nálunk durván 60 forint a literenkénti felvásárlási ár, ami a társaságnak tavaly 170 millió forintos veszteséget okozott.
Legalább 500-600 millió liternyi mennyiséget jelent az a piac, amit átadtunk a külföldieknek. Ha sikerülne visszafoglalni, az legalább tízezer új munkahelyet jelentene – vélekedett a tegnapi rendezvényen Istvánfalvi Miklós, a terméktanács elnökhelyettese, aki szerint az új „honfoglalásért” indított küzdelem megkapja a kormányzati hátszelet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.