Tengerentúli tulajdon, magyar kapcsolatok. Az Otis Felvonó Kft.-nek, amely a Deák téri mozgólépcsőcsere kivitelezését végezte, teljes egészében tengerentúli háttere van. Tulajdonosa ugyanis egy száz százalékban amerikai kézben levő cég – az Otis Elevator Company –, a magyar társaság ügyvezető igazgatója pedig 2004-ben Apatini Kornél volt, aki a Gép- és Felvonószerelő Vállalat privatizációjakor szerzett kétes hírnevet magának. A férfi később nyugdíjba ment, 2005. december 31-én távozott az ügyvezetői székből, a következő naptól pedig a társaság felügyelőbizottságába ült be. Az ügyvezető felesége, Apatini Kornélné évekig részt vett a kormányzati munkában, a 2002-es kormányváltás után a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kis- és közepes vállalkozások fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára lett. Később, 2004. február 16-tól a Miniszterelnöki Hivatalban folytatta karrierjét, ahol szintén helyettes államtitkár lett. Onnan 2006 év végén távozott; a hölgy a hivatal internetes oldala szerint felmentés jogcímen több mint hétmillió forintot kapott, emellett 20,5 millió forintos végkielégítés is ütötte a markát.
Több bűncselekmény gyanúját is felvethetik azok a lapunk birtokába került információk, amelyek a Deák téri mozgólépcső 2004-es cseréjének megdöbbentő hátterét mutatják be. A munkát a budapesti 2-es metró felújításakor végezték el, a BKV a beruházásra nyílt, nemzetközi tendereken lebonyolított verseny után kötött szerződést az Otis Felvonó Kft.-vel. A BKV tájékoztatása szerint a szerződés összege 1,372 millió euró – jelenlegi árfolyamon csaknem 378 millió forint – volt, ebből az összegből azonban visszavontak több mint 200 ezer eurót késedelmi kötbér címén. Nem tudni, hogy a Deák téri mozgólépcsők kicserélésére hány társaság adott be pályázatot, de szinte biztos, hogy legalább fél tucat induló volt. Egy 2004-es BKV-közlemény szerint minden részmunkára kiírt tenderen legalább öt cég mérette meg magát, de akadt olyan pályázat is, amelyen tucatnyi társaság indult.
A BKV a Deák téri munkára olyan szerződést kötött az Otis Felvonó Kft.-vel, hogy a mozgólépcsők egyes elemeit Stadthagenben, Németországban kell legyártani. Erre azért volt szükség, mert a beruházás nagyobb részben uniós hitelből valósult meg, így a mozgólépcső elemeinek az Európai Unió határain belül kellett (volna) elkészülniük. A BKV még azt is kikötötte, hogy egy alkalommal a helyszínen kívánja megtekinteni az üzemet, hogy a közlekedési társaság szakemberei a mozgólépcső gyártásakor tudják ellenőrizni a berendezéseket.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!