Még a mozgólépcsőket is átcímkézték

Kínában gyártott, tengeren utaztatott és Németországban átcímkézett mozgólépcsőket épített be 2004-ben a Deák téren az Otis Felvonó Kft., amely a munkát nyílt nemzetközi tenderen nyerte el a BKV-tól – erről árulkodik több, lapunkhoz eljuttatott dokumentum. A csaknem 1,4 millió eurós beruházás során a kivitelező cég több jogsértést is elkövethetett, mivel a közlekedési vállalattal kötött szerződés szerint a mozgólépcsőket a németországi Stadthagenben kellett volna legyártatni. A BKV 2004-ben mindent rendben talált, az Otis Felvonó Kft.-nél viszont megkeresésünk nyomán belső vizsgálat indult.

Munkatársunktól
2010. 06. 10. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tengerentúli tulajdon, magyar kapcsolatok. Az Otis Felvonó Kft.-nek, amely a Deák téri mozgólépcsőcsere kivitelezését végezte, teljes egészében tengerentúli háttere van. Tulajdonosa ugyanis egy száz százalékban amerikai kézben levő cég – az Otis Elevator Company –, a magyar társaság ügyvezető igazgatója pedig 2004-ben Apatini Kornél volt, aki a Gép- és Felvonószerelő Vállalat privatizációjakor szerzett kétes hírnevet magának. A férfi később nyugdíjba ment, 2005. december 31-én távozott az ügyvezetői székből, a következő naptól pedig a társaság felügyelőbizottságába ült be. Az ügyvezető felesége, Apatini Kornélné évekig részt vett a kormányzati munkában, a 2002-es kormányváltás után a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kis- és közepes vállalkozások fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára lett. Később, 2004. február 16-tól a Miniszterelnöki Hivatalban folytatta karrierjét, ahol szintén helyettes államtitkár lett. Onnan 2006 év végén távozott; a hölgy a hivatal internetes oldala szerint felmentés jogcímen több mint hétmillió forintot kapott, emellett 20,5 millió forintos végkielégítés is ütötte a markát.

Több bűncselekmény gyanúját is felvethetik azok a lapunk birtokába került információk, amelyek a Deák téri mozgólépcső 2004-es cseréjének megdöbbentő hátterét mutatják be. A munkát a budapesti 2-es metró felújításakor végezték el, a BKV a beruházásra nyílt, nemzetközi tendereken lebonyolított verseny után kötött szerződést az Otis Felvonó Kft.-vel. A BKV tájékoztatása szerint a szerződés összege 1,372 millió euró – jelenlegi árfolyamon csaknem 378 millió forint – volt, ebből az összegből azonban visszavontak több mint 200 ezer eurót késedelmi kötbér címén. Nem tudni, hogy a Deák téri mozgólépcsők kicserélésére hány társaság adott be pályázatot, de szinte biztos, hogy legalább fél tucat induló volt. Egy 2004-es BKV-közlemény szerint minden részmunkára kiírt tenderen legalább öt cég mérette meg magát, de akadt olyan pályázat is, amelyen tucatnyi társaság indult.
A BKV a Deák téri munkára olyan szerződést kötött az Otis Felvonó Kft.-vel, hogy a mozgólépcsők egyes elemeit Stadthagenben, Németországban kell legyártani. Erre azért volt szükség, mert a beruházás nagyobb részben uniós hitelből valósult meg, így a mozgólépcső elemeinek az Európai Unió határain belül kellett (volna) elkészülniük. A BKV még azt is kikötötte, hogy egy alkalommal a helyszínen kívánja megtekinteni az üzemet, hogy a közlekedési társaság szakemberei a mozgólépcső gyártásakor tudják ellenőrizni a berendezéseket.


Leállt a gyár, bajban a kivitelező


Nem sokkal a szerződés aláírása után azonban komoly nehézség merült fel a munka teljesítésével kapcsolatban, az Otis ugyanis bezáratta a stadthageni gyárat, miután a dolgozók sztrájkba kezdtek jobb munkakörülményeket és magasabb béreket követelve. A vállalati vezetés ahelyett, hogy tárgyalt volna az alkalmazottakkal, példát statuálva az egész termelő egységet áttelepítette a csehországi Breclavba. Tette ezt annak ellenére is, hogy ez számos leányvállalatot – többek között a magyart is – rendkívül kellemetlen helyzetbe hozott. Az Otis Felvonó Kft.-nek ugyanis a BKV-val kötött szerződés szerint határidőre kellett leszállítania a mozgólépcsőket. A stadthageni üzem leállása után az alkatrészeket azonban lehetetlen volt Európában legyártani.
Egy lapunkhoz eljuttatott belső levelezés arról tanúskodik, hogy a kivitelező cég egy szerződésszegéssel hidalta át a szorult helyzetet. A szükséges alkatrészeket ugyanis a lapunk birtokába került dokumentumok tanúsága szerint az Otis kínai üzemében gyártották le, majd azokat hajóval a németországi Hamburgba szállították, ahonnan a berendezéseket már közúton juttathatták el a stadthageni üzembe. Ekkor a kivitelezőnek két problémával kellett megküzdenie: egyrészt a mozgólépcsőket a Távol-Keleten kínai jelzésekkel látták el, másrészt a BKV ragaszkodott ahhoz, hogy a gyártási folyamatokat a szerződés szerinti helyszínen, Stadthagenben ellenőrizze.


Eltüntették az eredetre utaló jelzéseket


Hogy az Otis elkerülje a botrányt, ismét trükkhöz folyamodott: a cég még a BKV-szemle előtt eltávolította a kínai származásra utaló jeleket a berendezésekről. Az átcímkézés elvégzésére 2004. szeptember közepén két magyar szakember – az egyikük Masek Ferenc – utazott ki a németországi üzembe. A belső levelezések arra utalnak, hogy az Otis Felvonó Kft. európai főnökei nem voltak elragadtatva a magyar leányvállalat ötletétől. Egy Dirk Schmidt nevű európai vezető ugyanis az akció előtt arra figyelmeztette a magyar „szakembereket”, úgy címkézzék át a csomagokat, hogy az eredetre utaló jelzést ne távolítsák el, mert az tilos. Néhány órával később Apatini Kornél, az Otis Felvonó Kft. ügyvezető igazgatója indulatosan válaszolt a levélre. Egy másik európai vezetőnek, Dirk Winkelhakénak jelentette ki, hogy összegyűjtik a kínai címkéket, mert nem akarják jelezni, hogy az összes fő elem Kínából származik. Megjegyezte partnerének, hogy rendkívül szenved attól a helyzettől, amelyet a stadthageni gyár bezárása eredményezett. – Azt várom, hogy sok problémát észlelnek majd a helyszíni szemlén, utána kezdhetünk az árengedményről és a késedelmi pótlékról tárgyalni – utalt a BKV látogatására az Otis Felvonó Kft. ügyvezetője. A német fél még aznap este reagált Apatini Kornél aggályaira. Dirk Winkelhake arra panaszkodott, hogy sem a BKV, sem a magyar leányvállalat soha nem adott egyértelmű választ arra, hogy a Kínában gyártott termékek elfogadhatók-e vagy sem. Hangsúlyozta azt is, ők mindenkit értesítettek arról, hogy lehetetlen az alkatrészeket a stadthageni üzemben legyártani. – Ezért döntöttünk a kínai lehetőség mellett, nem volt más választásunk – tette hozzá. Dirk Winkelhake azt is elárulta Apatini Kornélnak, hogy erős kételyei vannak az akció sikerességét illetően. Szerinte a magyar leányvállalat képtelen lesz elhitetni a BKV-val, hogy a Kínában gyártott berendezések Stadthagenben készültek, és megjegyezte azt is, az ügy legalitását illetően is kétségei vannak. Dirk Winkelhake leszögezte, egyetlen kiutat lát: fel kell fedni a BKV előtt a teljes igazságot, és legfeljebb árengedményt kell adni, ha szükséges. – Legrosszabb esetben a közlekedési vállalat felbontja a szerződést, de akkor legalább tiszta lesz az ügy – tette hozzá a német vezető.
Intő szavai süket fülekre találtak. Másnap kora reggel Apatini Kornél újra jelentkezett, és arról írt Dirk Winkelhakénak, hogy megkísérelték elérni a BKV-nál a szerződés módosítását, de a cég nem ment bele. – Ezután megpróbáltuk Kínába invitálni a közlekedési vállalatot, de az nem reagált a meghívásra. Később arról értesítettük a BKV-t, hogy a helyszíni szemle Stadthagenben lesz – közölte Apatini Kornél, aki hangsúlyozta, hogy ők nem csalnak, de a BKV-nál írásban semmilyen kompromisszumot nem lehet elérni, csak azt hallanak meg, amit akarnak.


Minőségi gondok a kínai mozgólépcsőkkel


A főbb elemek átcímkézése után a helyszíni szemlét végül Stadthagenben tartották. Arról nincs információ, hogy a BKV illetékesei nem vették észre vagy nem akarták leleplezni a trükköt, de a Németországban átcsomagolt kínai mozgólépcsők mint az európai gazdasági térségből érkező berendezések végül Budapesten, a Deák téri metróállomáson kötöttek ki.
Később azonban kiderült, a kínai mozgólépcsőkkel kapcsolatban nemcsak jogi, hanem minőségi aggályok is felmerültek. Az első hibák már a beszerelés alatt jelentkeztek, működés közben pedig újabb műszaki problémák adódtak. Lapunk fotókat kapott arról, hogy a mozgólépcsők több tengelye is eltörött, a mozgólépcsők kocsijai – fokai – deformálódtak. A roszszul méretezett kábelvédő csövek elszakadtak, a korlátok megnyúltak, az alkatrészek rozsdásodni kezdtek, a mozgólépcsők alatti területet pedig mindenhol súrlódásból származó szürke fémpor terítette be, és láthatók a barkácsolt, fémlemezből kivágott alátétek is. A problémás alkatrészek egy részét két évvel később a R. U. M. Testing Kft. is vizsgálta az Otis Felvonó Kft. megbízásából. A mágneses poros és az azt követő ultrahangos vizsgálat is több tengely esetében repedést és hegesztési hiányosságra visszavezethető, hidegráfolyásra jellemző hibákat talált.
Megkerestük a BKV-t, hogy tudnak-e a több törvénysértés gyanúját felvető ügyről. A közlekedési társaság megjegyezte, annak idején az Otis Felvonó Kft. ajánlatában a lépcsők főbb berendezéseinek gyártóját adta meg, illetve a lépcsők németországi összeszerelését vállalta. – Később, 2004 májusában a vállalkozó jelezte, a gyártást a németországi gyára helyett Kínában kívánja megtenni, ezt a változtatási kérelmet a BKV Zrt. nem fogadta el.
– Két darab mozgólépcsőt végül Németországban vettünk át, ahol ellenőriztük a főbb berendezések szerződés szerinti gyártását is, amivel minden rendben volt. Az, hogy az egyéb berendezések gyártása hol fog történni, nem volt a szerződés része. A további lépcsők átvétele Magyarországon történt meg – közölte a BKV Zrt. Megjegyezték azt is, hogy a közlekedési társaság jelen pillanatig semmilyen anyagot, alkatrészt nem vásárolt a lépcsők hibajavításához. – Az előforduló hibákat – amelyek száma nem nagyobb a többi, újabb beépítésű mozgólépcső hibaszámától – az Otis Felvonó Kft. garanciális kötelezettségként javította – tették hozzá.
Kérdéseinkkel megkerestük az Otis Felvonó Kft. ügyvezető igazgatóját is. Zaj Ferenc azt közölte, lapunk információi alapján belső vizsgálatot indított az ügyben, amelynek eredményéről legkésőbb holnap ad tájékoztatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.