Miért legyek én tisztességes?

Király László
2010. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bolond, aki tisztességes! – replikázott egyik tanítványom, amikor a címbeli, József Attilától származó kérdést feltettem. Meg sem várta, hogy reagáljak, már sorolta is az érveit. „Barátom édesapja minimálbérre van bejelentve, pedig terepjárója van, amellyel télen is ki tud jönni a pincegarázsból, mert lopott árammal fűtik a feljárót, és minden nyáron külföldön nyaralnak. Mi szegények vagyunk, pedig édesapám keményen dolgozik, és tisztességesen adózik. A legutóbbi dolgozatom közepes lett, rendszeresen készültem az órákra, a padszomszédom pedig csalással jobb eredményt ért el.”
Mit mondhat a tanár ezekre az érvekre? Mondhatja, hogy olyan társadalomban élünk, amelyet kijátszható jogszabályokkal igazgatnak, ahol nincs szilárd értékrend, s amelyből hiányzik az erkölcsi dimenzió?
Valamikor minden józanul gondolkodó ember tudta, hogy a kultúra magva az erkölcs. Az európai kultúra megmaradásának a titka is az volt, hogy a család, az iskola és az egyházak sikeresen örökítették át nemzedékről nemzedékre azt a zsidó-keresztény gyökerű értékrendet, amelynek ismeretében mindenki el tudta dönteni, hogy mi a jó és mi a rossz, hogyan kell és hogyan nem szabad élni. Az egymást váltó generációk közmondásokban szájról szájra adták az emberi társadalom kohézióját erősítő erkölcsi alapelveket: „Ami nékem nem jó, másnak sem jó az.”, „Aki egyszer hazudni mer, hitelt többé nem érdemel.”
Napjainkban az emberi közösséget szolgáló önvédelmi gátlások sorra leépülnek. A közmondás szerint főtől árad a víz, ezért a vezetők által elkövetett bűncselekmények: a közvagyon büntetlen elherdálása, a korrupció, az ingatlanspekuláció biztatást jelentenek másoknak is a lopásra. Az adócsalás természetessé válik. Eltűnik a szolidaritás, a bizalom, mert akik kivonják magukat a közteherviselés alól, azok a becsületes emberek vállára még több terhet raknak!
A legsúlyosabb problémánk, hogy a társadalom alapsejtje, a család sem biztosít többé nevelő környezetet a gyermekeknek. A válások, a gyermeküket egyedül nevelő szülők, a kötetlen, felelősségkerülő élettársi kapcsolatok száma emelkedik. Az eszmények, minták, magatartásformák közvetítője egyre inkább a kortárscsoport, amelynek programvezérlését a média szolgáltatja. Az eredmény? Pedagógusként naponta látom az erkölcsi alapelvek nélkül felnövő gyermekeken a szétesés jeleit: a figyelem, a fegyelem, az elmélyülés hiányát, a növekvő agresszivitást. Durvul a beszéd, kihal az udvariasság, elsorvad az érzelmi kultúra. Tanítványaim közül egyre többen a tisztességet, a hűséget elavult, nevetséges értéknek vélik. Nem ítélik el az ügyeskedést, a csalást, hanem az érvényesülés egyik útjának tartják.
Az iskola világa tükör! Belenézve láthatóvá válik, hogy merre halad az a társadalom, amelyben az etikai dimenzió hiányát jogi szabályozással helyettesítik. Kimutatható, hogy a jogrendszer változásának alaptendenciája az individualizmus erősödésének elősegítése. Így az egyéni felelősségtudat egyre inkább szétfoszlik, és az egyéni szabadságjogok túlsúlya a kötelességek rovására azt a tudatot erősíti, hogy a társadalom feladata az egyén szolgálata. Az egyéni felelősség- és kötelességtudat eróziójának veszélyes folyamatára hívja fel figyelmünket az International Herald Tribune egyik képregénye is:
Az első osztályos tanuló odamegy a tanítónőjéhez, megáll az asztal előtt, átnyújt egy papírlapot, és ezt mondja: „Miss Wormwood, szeretném, ha aláírná ezt a szerződést.” Majd a gyerek elmagyarázza: „Ez egy megegyezés, amelynek értelmében Ön kárpótol engem minden olyan esetben, valahányszor felnőttként hiányos iskolai képzettségem miatt anyagi hátrányba kerülök.” A következő képen azt látjuk, hogy a tanítónő előrehajol, ujjával a fiúra mutat és azt mondja: „Ha nem tanulsz, az a te lustaságod miatt van, nem az én hibám. Eredj viszsza a helyedre!” Az utolsó képen a helyén haragosan ülő tanuló látszik, aki pillantását a padra szegezi, és azt gondolja: „A mindenségit, valakinek mégiscsak kell fizetnie, ha én nem tanulok!”
Bizony az erkölcsi dimenzió hiányáért az egész társadalomnak fizetnie kell!
Francis Fukuyama amerikai történész egyik művében arra figyelmeztet, hogy a társadalom hatékonyságát elsősorban etikai tényezők: a szolidaritás és a bizalom szintje határozzák meg. A piaci verseny diszfunkcióit elemezve a Harvard Business School professzorai a felelős gazdálkodás meghonosítását szorgalmazzák, amely a döntéshozóktól nemcsak a profit növelését szolgáló, hanem a morálisan is elfogadható alternatívák közötti választást követeli meg
A mainál élhetőbb világ megvalósítása tehát csak akkor lehetséges, ha etikus magatartásra: az embertárssal és a természettel való harmonikusabb kapcsolat kialakítására készítjük fel iskoláinkban a fiatal generációkat. Ennek viszont előfeltétele, hogy az iskolai nevelés formálja az egyén világképét is, azt a filozófiai alapot, amelyre az életét építi. Ha elérjük, hogy tanítványaink e világkép birtokában a legmélyebb kérdéseket (Ki vagyok én? Miért vagyok itt? Milyen kötelezettségeim vannak a környező világ iránt?) is felteszik, csak akkor remélhetjük majd, hogy a „Miért legyek én tisztességes?” kérdésre is megtalálják az igazi, egyéni válaszokat.

A szerző gimnáziumi tanár

Szörényi László vitaindító cikkéhez (Nemzeti tudományok és oktatás, Magyar Nemzet, május 20.) eddig hozzászólt: Deme Tamás (Magyar Bálint vezényelt, a közönség fütyült, május 22.), Kulin Ferenc (Az oktatásügy vészhelyzete, május 26.), Miksa Lajos (Eldugult nemzeti erőforrások: család és iskola, június 1.), Mayer Andrea (Ne a fejkvóta számítson, hanem a megfelelő oktatás, június 1.), Boros János (Nincs erőforrás, vagyis pénz, június 3.), Dési Zsuzsanna (Nemzet, nyelv, kultúra, június 3.).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.