Iskolautcák kialakításával folytatódik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Sulizóna programja – közölte a társaság. A kezdeményezés lényege, hogy az iskolák előtti útszakaszokra a reggeli és délutáni csúcsidőben csak gyalogosan vagy mikromobilitási eszközökkel lehessen behajtani.
Az iskolautcák célja, hogy biztonságosabbá, élhetőbbé és egészségesebbé tegyék az iskolák környezetét, csökkentsék a balesetveszélyt és a légszennyezettséget – mondta el Kovács Bendegúz, a BKK szóvivője. Hozzátette: a programhoz újabb iskolák csatlakozását várják, a jelentkező intézményekkel közösen alakítják ki a szükséges forgalmi rendet és tartanak tájékoztató workshopokat.
A tervek szerint csak a helyben lakók hajthatnának ki autóval – szigorúan 10 km/órás sebességgel –, de behajtani ők sem tudnának.
Aki autóval érkezik, annak az iskolától távolabb kellene megállnia.
A már bevont intézmények között található például az Újpesti Karinthy Frigyes Általános Iskola, a Kőbányai Harmat Általános Iskola és az Újlak Utcai Iskola is. A BKK szerint az autóforgalom visszaszorításával nemcsak a balesetveszély, de a reggeli és délutáni közlekedési káosz is jelentősen mérsékelhető.
Nem csak a BKK dolga – a kerületek is léphetnek
A BKK ötlete újszerűnek tűnik, de sok budapesti kerületben már tettek lépéseket a reggeli káosz enyhítése érdekében. Ilyen a K+R, azaz „Kiss and Ride” megállók kialakítása, ami egybként nem kizárólag a BKK hatásköre. A fővárosi közlekedésszervező mellett a kerületi önkormányzatok saját hatáskörben is létrehozhatnak ilyen zónákat az iskolák környékén. Ezek az ideiglenes megállóhelyek lehetővé teszik, hogy a szülők rövid időre – néhány percre – megálljanak, kiszállítsák gyermeküket, majd azonnal elhagyják a területet. A K+R zónák célja nem a parkolás biztosítása, hanem a forgalom gyorsítása és a gyalogos közlekedés biztonságának növelése.