Négyötödös hazugságok

Kulcsár Anna
2010. 06. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó alkalom az Országgyűlés mai ülése arra, hogy elgondolkodjunk: hogyan is értelmezte a Gyurcsány-kormány a demokráciát, a nyilvánosságot és a jogállamot. Az úgynevezett négyötödös alkotmányozó többség témaköréről van szó. Lázár János és Mátrai Márta egy héttel ezelőtt nyújtotta be egymondatos indítványát; javasolták: az Országgyűlés törölje az alkotmány azon paragrafusát, amely szerint az új alaptörvény előkészítéséről szóló határozat jóváhagyásához a képviselők négyötödének szavazata szükséges. A ma várhatóan szóba kerülő indítvány nem tartalmaz indoklást, a háttér azonban némi utánjárással pontosan megismerhető. A történet a magyar alkotmányosság legsötétebb időszakait idézi.
A kifogásolt szabályt a Horn-kormány idején, az 1995-ös alkotmányozás kapcsán iktatták be az alaptörvénybe. A rendelkezés azt is tartalmazta, hogy hatálya a következő Országgyűlés megalakulásáig tart. A négyötödös szabály így 1998. június 18-ával törölte önmagát a törvénytárból. Az alkotmány azóta megjelent szövegei nem is tüntetik fel ezt a paragrafust. Akkor mégis hogyan lehet az, hogy a Fidesz két képviselője az inkriminált szabály kiiktatását kezdeményezte? Noha javaslatuk erről nem szól, feltételezhető, hogy egyértelmű helyzetet akartak teremteni. A Horn-időkben megszüntetett passzust ugyanis Gyurcsányék tavaly hivatalos, érvényes szövegként tárták a nyilvánosság elé. Ezzel vélhetőleg azt szerették volna megakadályozni, hogy az utánuk következő Országgyűlés hozzáláthasson az új alkotmány megteremtéséhez.
Akkor még senki sem gyanakodott, amikor az MSZP–SZDSZ-kabinet 2007-ben elrendelte: a rendszerváltozás huszadik évfordulója alkalmából, 2009. október 23-án tegyék közzé a hivatalos lapban az alkotmány hatályos szövegét. A jelenlegi alkotmányunkat az 1989. október 23-i kihirdetés óta huszonkétszer módosították. Nehéz ilyenkor megmondani, melyik szöveg van érvényben, s melyiket dobták ki az idők során. Jó tehát hiteles forrásból tájékozódni. A miniszterelnökség által szerkesztett Magyar Közlöny elvben ilyen hiteles forrás. A közlöny tavalyi 150. száma azonban a Gyurcsány-kabinet határozata nyomán, de már a Bajnai-kormány időszakában számos hibával és furcsa szerkezetben látott napvilágot. Tartalmazta egyrészt – Szakasits Árpád köztársasági elnök és Rákosi Mátyás, miniszterelnök-helyettes aláírásával – az 1949. augusztus 20-án kihirdetett sztálinista alkotmányt, majd felsorakoztatta annak öszszes módosítását egészen tavaly októberig. Az ünnepi lapszám így – Gyurcsány és Bajnai jóvoltából, Petrétei József szakértői közreműködésével – egybeszerkesztette a Rákosi- és a Kádár-idők alaptörvényét a jogállami forradalom termékével: az 1989-ben beiktatott demokratikus alkotmánymódosítással. Jogfolytonosságot teremtett a diktatúra és a demokrácia között. Több szaktekintély már akkor jelezte, hogy ez a szerkesztési mód megengedhetetlen: a jogállam nem egyenes folytatása a pártállami időszaknak. A kettőt egybemosni csak politikai érdekből és cinizmusból lehet, különösen azok után, hogy az Alkotmánybíróság Sólyom László köztársasági elnök kezdeményezésére 2007. július 3-án kifejtette: a rendszerváltozás előtti és utáni társadalmi berendezkedés értékrendje összeegyeztethetetlen. Karhatalmista múltja miatt Horn Gyula ezért nem kaphatott születésnapja alkalmából magas állami kitüntetést, habár erre Gyurcsány felterjesztette. A lap megjelenése után hozzáértők azt is szóvá tették, hogy az ünnepi kiadvány nem hiteles. Ezt most a négyötödös szabály kapcsán is tapasztalhatjuk: Gyurcsányék becsempészték a szövegbe a Horn-kormány által 1998. június 18-ával kiiktatott rendelkezést, amely szerint az alkotmányozás elindításához négyötödös többség kell. Ez a trükk az alkotmány szövegén nem változtat. A választópolgárok a Fidesz és a KDNP pártszövetségét kétharmados alkotmányozó hatalommal ruházták fel. Nincs tehát akadálya, hogy a parlament az előkészítő bizottságról tárgyaljon. Hetvenkét százalékos többsége birtokában vajon miért gondolta úgy a Horn-kabinet, hogy 1995-ben az alkotmányozáshoz négyötödös többséget kell előírnia? Távolról sem azért, mert azt szerette volna, hogy az ellenzék is szót kapjon. Az ok az volt, hogy a hatalmi elit öszszekülönbözött. A szocialista vezetők nem értettek egyet azzal a koncepcióval, amelyet Bragyova András, az SZDSZ javaslatára később alkotmánybíróvá választott liberális jogász dolgozott ki. A komolyabb affért úgy tudták elkerülni, hogy beírták az alaptörvénybe: az alkotmányozáshoz nem elegendő a kétharmados többség, hanem a képviselők négyötödének szavazata szükséges. A koalíciós partnerek így megfosztották egymást az alaptörvény megújításának lehetőségétől. Annyi mértéktartás azonban akkor még volt bennük, hogy ezt a szabályt csak a következő Országgyűlés megalakulásáig tartották hatályban.
Gyurcsánynak nem voltak gátlásai. Kormányzata a köztársaság kikiáltásának huszadik évfordulóján, 2009. október 23-án hamis alkotmányszöveget jelentetett meg a Magyar Közlönyben. Visszaíratta azt a négyötödös szabályt, amelyet Horn Gyula csak az első Orbán-kormány megalakulásáig tartott fent. A Gyurcsány-kabinet idején ez egyébként általános gyakorlat volt: az Alkotmánybíróság többször elmarasztalta őket azért, mert meg nem szavazott törvényszöveget hirdettek ki a hivatalos lapban. Az AB szerint visszaéltek a jogalkotás jogával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.